رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: چهار هزار و ۲۰۰ روستا در خوزستان وجود دارد که حدود ۷۰۰ روستا از این تعداد فاقد متولی آب هستند.
کد خبر: ۱۰۰۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸ 12 October 2021

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: چهار هزار و ۲۰۰ روستا در خوزستان وجود دارد که حدود ۷۰۰ روستا از این تعداد فاقد متولی آب هستند.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان، در محل استانداری بیان کرد: شکستگی‌ متعدد، افت فشار، کدورت بالا و وجود انشعابات غیرمجاز آب در مناطق حاشیه ای از مهم‌ترین مشکلات آب شهری خوزستان است.

وی افزود: پایش میکروبی، لایروبی، نمونه‌برداری، گزارش شکستگی لوله‌های آب و سرریزهای فاضلاب برخی از اقدامات انجام‌شده هستند تا بتوانیم آب باکیفیتی به مردم برسانیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مشکلات آب روستایی نیز گفت: لایروبی نشدن تاسیسات آب مهمترین مشکل در حوزه آب روستایی است ضمن اینکه در هیچ روستایی شبکه‌ جمع‌آوری فاضلاب وجود ندارد.

وی افزود: از چند سال پیش به دنبال اولین بارندگی پاییزی، شاهد حملات تنفسی ناشی از گیاه کنوکارپوس و آلایندگی ها هستیم که تا ۲۷ هزار نفر به بیمارستان‌های استان مراجعه می‌کردند.

ابول نژادیان گفت: با توجه به گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس در فصل پاییز و بروز تنگی‌نفس پس از بارندگی‌ پاییزی، لازم است گیاهان کنوکارپوس قبل از نخستین بارندگی هرس شوند.

وی افزود: همه ساله این کار توسط شهرداری‌ها در شهریور انجام می‌شد که میزان مراجعه افراد ناشی از تنگی نفس به بیمارستان‌ها تا ۵۰۰ نفر کاهش می یافت. هر سال که در هرس این درختان کم‌کاری شده با بحرانی از مراجعه بیماران روبه رو شده‌ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه در شهرهایی که این گیاه هرس نمی‌شد به وضوح آمار بیماران افزایش پیدا می‌کرد ادامه داد: زمانی در این ۲ شهرستان آبادان و خرمشهر در این زمینه کوتاهی صورت گرفت و همین امر موجب شد در مدت ۴۸ ساعت یک هزار و ۲۰۰ بیمار بیمارستان‌های این ۲ شهر مراجعه کنند.

وی گفت: عصاره گیاه کنوکارپوس توسط تیم تحقیقاتی این دانشگاه تهیه و روی بیمارانی که در این بازه زمانی با علایم تنفسی مراجعه می‌کنند، تست شده که تاثیر گیاه کنوکارپوس بر بیماران تنفسی اثبات شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار