رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:براساس مصوبه ستاد خشکسالی استان ، امسال به علت کمبود آب ، محدودیت کشت پاییزی در چهارحوضه آبی کارون ، مارون ، دز و کرخه اعمال می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰ 17 October 2021

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:براساس مصوبه ستاد خشکسالی استان ، امسال به علت کمبود آب ، محدودیت کشت پاییزی در چهارحوضه آبی کارون ، مارون ، دز و کرخه اعمال می‌شود.

خدارحم امیری زاده افزود:بجز این چهار حوضه آبی ، در هیچ حوضه دیگری محدودیت کشت پاییزی وجود ندارد و کشاورزان می‌توانند به هرمیزان ، اراضی خود را زیرکشت پاییزی ببرند.
وی با بیان اینکه تعیین الگوی کشت پاییزی در خوزستان بر اساس آورد رودخانه‌ها خواهد بود افزود:هم اکنون آورد رودخانه ها و ذخایر آب پشت سدهای مهم خوزستان به کمترین میزان خود در۵۰ سال اخیر رسیده است از این رو برنامه مصوب کشت پاییزی که قبلا" در سطح یک میلیون و ۳۰هزار هکتار تعریف شده بود محقق نخواهد شد.
امیری زاده با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی از رودخانه ها تامین می‌شود افزود: این در حالی است که خوزستان حدود ۴۰ درصد و استان های بالادست حدود ۵۰ درصد با کاهش بارندگی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹روبه رو بوده‌اند و این کاهش بارندگی و خشکسالی باعث محدودیت در کشت‌های پاییزی نیز شده است.
وی ادامه داد:الگویی که برای کشت‌های پاییزی امسال درنظر گرفته شده با توجه به میزان آبی است که سازمان آب و برق در اختیار کشاورزان استان قرار می‌دهد.
امیری زاده با بیان اینکه در برخی حوضه های آبی به خصوص حوضه آبریز دز ممنوعیت کشت برای چغندرقند و دانه روغنی کلزا اعمال می‌شود اظهار داشت: کشت‌های متنوع و متفاوتی برای این حوضه‌ها در نظر گرفته شده تا کشاورزان دچار خسارت زیادی نشوند.
وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالی در مناطق محدودی از کشت دیم استفاده می‌شود افزود:در کشت دیم ، همه چیز به بارندگی های پاییزه و زمستانه بستگی دارد که امیدواریم با تفضل الهی بارندگی‌های موثر سبب توسعه کشت دیم در استان شود.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه در سال زراعی گذشته ۱۷.۵میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید شد گفت: استان خوزستان در تولید برخی محصولات مهم و راهبردی همچون گندم ، کلزا و چغندرقند رتبه نخست کشور را در اختیار دارد ولی امسال به علت خشکسالی و کمبود آب با کاهش عملکرد در واحد سطح روبه رو خواهیم بود.
وی اظهار داشت:سطح مصوب کشت چغندرقند در استان ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار تعیین شده ولی با توجه به تعیین الگوی کشت ، تنها حدود سه هزار هکتار از اراضی استان به زیرکشت این محصول می‌رود.
امیری زاده از کشاورزان و بهره برداران استان خواست با توجه به خشکسالی ، احتمال بروز خسارت و شکنندگی بخش کشاورزی ، نسبت به بیمه محصول خود اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار