مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه حل مشکل فاضلاب اهواز نیازمند چهار سال زمان است گفت:تا چهار سال آینده دیگر هیچ مشکلی در بخش فاضلاب شهرستان اهواز نخواهیم داشت.
کد خبر: ۱۰۰۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵ 18 October 2021

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه حل مشکل فاضلاب اهواز نیازمند چهار سال زمان است گفت:تا چهار سال آینده دیگر هیچ مشکلی در بخش فاضلاب شهرستان اهواز نخواهیم داشت.

محمدرضا کرمی نژاد دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: ظرف مدت ۲ سال پروژه توسعه و بهبود فاضلاب شرق اهواز به اتمام می رسد و با تامین اعتباری بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد ریال فاضلاب غرب اهواز نیز توسعه و بهسازی خواهد شد.

وی گفت: تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز وارد مدار شده و ساخت تصفیه خانه غرب اهواز نیز آغاز شده است.

کرمی نژاد با اشاره به اختصاص ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به آبفای اهواز بعد از سیل سال ۱۳۹۸ برای اجرای طرح فاضلاب اظهار داشت: این مبلغ در دراز مدت به رقم پنج هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال رسید و به حساب آبفای استان خوزستان واریز شد.

مدیر عامل شرکت آبفای استان به ورود قرارگاه خاتم به پروژه فاضلاب اهواز اشاره کرد و گفت:با پیگیری مسئولان و با ترک تشریفات قرارداد فاضلاب اهواز به مبلغ ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال با این قرارگاه امضا شد.در حال حاضر قرارگاه در ۲۸ جبهه کاری در اهوازمشغول به کار است.

وی گفت : از این میزان چهار هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال از ماده ۵۶ تامین شد که به عنوان فاینانس ،قرارگاه خاتم باید این مبلغ را در مدت سه سال تامین کند.

کرمی نژاد اظهار داشت: سازمان مدیریت کشور اعلام کرده است در صورتی که پیمانکار برای تمامی پروژه های فاضلاب اهواز تعیین شود ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال را در مدت سه سال تامین می کند.

مدیر عامل آبفا خوزستان با بیان اینکه پروژه فاضلاب شرق اهواز در مدت ۲ سال به اتمام می رسد ادامه داد: امسال که سال اول است هفت هزار میلیارد ریال به آبفای استان تخصیص داده شده است.

وی گفت: تمام پروژه فاضلاب اهواز در اختیار قرارگاه خاتم نیست، از ۳۰ سال پیش که پروژه فاضلاب اهواز آغاز شده تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و قرارگاه خاتم ۲۵ درصد این پروژه را انجام خواهد داد.

مدیر عامل آبفای خوزستان بیان کرد: با اتمام این پروژه همچنان حدود ۴۰ درصد پروژه فاضلاب اهواز باقی می ماند . با پیگیری که انجام شد برای باقی پروژه فاضلاب اهواز اعتباری بالغ بر ۳۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال نیاز است که اسناد این پروژه در دست تهیه است و با بستن قرار داد پروژه فاضلاب اهواز به اتمام می رسد.

وی به پیگیری وزیر نیرو برای تسریع در روند فاضلاب اهواز اشاره کرد و گفت: وزیر نیرو شنبه هر هفته برای پیگیری پیشرفت پروژه فاضلاب اهواز به صورت ویدئو کنفرانس جلسه برگزار می کند که نشان دهنده اهمیت این پروژه در سطح ملی است.

ایجاد ۱۰۵ کیلومتر فاضلاب از سوی قرارگاه خاتم در اهواز

کرمی نژاد با بیان اینکه قرارگاه خاتم طبق قرارداد باید ۱۰۵ کیلومتر خط فاضلاب در اهواز اجرا کند افزود: از این میزان ۱۱ کیلومتر تونل است که به این روش میکروتونلینگ گفته می شود . برای احداث تنل فاضلاب در اهواز قرارگاه خاتم ۲ دستگاه مخصوص ساخت داخل کشور خریداری کرده و ۲ دستگاه دیگر نیز از چین خریداری خواهد کرد.

وی گفت: همچنین ۱۵ ایستگاه پمپاژ فاضلاب جدید از سوی قرارگاه خاتم باید در اهواز ساخته شود و ۱۰ ایستگاه پمپاژ فاضلاب فعلی را نیز بازسازی خواهد کرد.

فعالیت ۸۷ جبهه کاری در اهواز

کرمی نژاد اظهار داشت: در حال حاضر از ۸۷ جبهه کاری در ۱۰۵ نقطه از سوی آبفای استان و قرارگاه خاتم پروژه فاضلاب اهواز در دست احداث است .

وی گفت: همه مناطق اهواز مشکلات زیادی در بخش فاضلاب دارند، لوله های فاضلاب اهواز بتنی یا ریزشی هستند ، باید از مردم به دلیل مشکلات پیش آمده معذرت خواهی کرد.

شناسایی ۸۸ نقطه آبگرفتی در اهواز

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم تا نقاط ریزشی فاضلاب را در اهواز برطرف کنیم ادامه داد: ۸۸ نقطه دارای مشکل آبگرفتگی در اهواز شناسایی شده که تاکنون مشکل ۶۴ نقطه برطرف شده است و با بهبود این خطوط فاضلاب امیدواریم تا ۲ ماه آینده مشکل طغیان فاضلاب در این مناطق برطرف شود.

مدیر عامل آبفای خوزستان در ادامه ابراز امیدواری کرد امسال تاحدی مشکل دفع آبهای سطحی در اهواز برطرف شود اما تا سال بعد به طور کامل این مشکل برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در اهواز ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ فاضلاب وجود دارد افزود: در هیچ جای کشور این تعداد ایستگاه پمپاژ فاضلاب وجود ندارد. اغلب این ایستگاه های پمپاژ فاضلاب در اهواز بهسازی شدند.

کرمی نژاد اظهار داشت: طبق طراحی صورت گرفته تعداد ایستگاه های پمپاژ فاضلاب در اهواز به ۶۹ ایستگاه کاهش می یابد ضمن اینکه بعد از اتمام پروژه های فاضلاب اهواز این تعداد نیز کمتر می شود، اگر ایستگاه های اصلی پمپاژ فاضلاب در اهواز ساخته شوند نیاز به این تعداد ایستگاه پمپاژ نیست.

ورود فاضلاب از ۲۴ نقطه اهواز به رودخانه کارون

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون از۲۴ نقطه در اهواز فاضلاب وارد رودخانه کارون می شود گفت:با اجرای طرح فاضلاب اهواز از سوی قرارگاه خاتم ۱۹ ورودی فاضلاب به رودخانه کارون مسدود می شود. همچنین با اتمام پروژه فاضلاب اهواز ۶ ورودی دیگر مسدود خواهد شد و در مجموع تا ۲ سال آینده هیچ ورودی فاضلابی به رودخانه کارون نخواهیم داشت.

کرمی نژاد در خصوص تامین آب شرب شهرهای استان خوزستان نیز اظهار داشت: بعد از تنش آبی رودخانه کرخه وارد تنش آبی رودخانه کارون شده ایم و تا ۲۰ روز آینده حجم آب رودخانه کارون به حداقل یعنی ۱۱۵ مترمکعب بر ثانیه می رسد. در تلاش هستیم تا شهرهایی چون آبادان، خرمشهر ، شادگان و اهواز با مشکل تنش تامین آبی مواجه نشوند.

وی بیان کرد: اخیرا آب آشامیدنی شهرهای آبادان ، شادگان و خرمشهر از طرح غدیر تامین می شود و درجه شوری آب در این مناطق از هشت هزار میکروموس بر سانتیمتر به ۲ هزار و ۵۰۰ میکروموس بر سانتیمتر کاهش یافته است . در حال حاضر ۸۰ درصد آب این شهرها از طرح غدیر تامین می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار