مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت:بخش دوم طلب نخلداران خوزستان به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال روز شنبه به حساب آنان واریز شد.
کد خبر: ۱۰۱۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵ 20 November 2021

محمد امین معین‌راد  افزود:با پیگیری صورت گرفته با سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، امیدواریم روند پرداختی مطالبات نخلکاران خوزستانی در هفته‌های آینده شتاب گیرد تا دغدغه این قشر زحمت کش کمتر شود.
هفته گذشته نخستین بخش از طلب نخلداران خوزستان از سوی تعاون روستایی به حساب آنان واریز شد.
تعاون روستایی خوزستان دربازه زمانی ۲۳ شهریور تا دهم آبان ۱۴۰۰، حدود ۱۸هزار و ۲۰۰ تن خرمای استعمران به قیمت تضمینی به ارزش بیش از یک هزار و ۴۰۰میلیارد ریال خریداری کرد.
ماه گذشته اسماعیل قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از انبارهای خرمای استعمران در آبادان و شادگان دیدن کرد و پای مشکلات و صحبت های تعدادی از نخلداران این ۲ شهرستان نشست و قول داد در اولین فرصت مطالبات آن پرداخت خواهد شد.
این نخستین بار پس از ۱۷سال است که با دستور وزیر جهادکشاورزی، خرمای استعمران خوزستان با هدف حمایت از نخلداران، جلوگیری از ضررو زیان آنان و قطع دست دلالان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.
براساس اعلام جهادکشاورزی خوزستان، امسال حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تن خرمای استعمران به صورت توافقی یا تضمینی توسط ۶۰ کارگاه بسته بندی و فرآوری خرما خریداری شد.
پیش بینی شده در مجموع حدود ۸۵ هزار تن خرمای استعمران که بیشتر جنبه مصارف صنعتی دارد به ارزش ۱۰۰میلیون دلار صادر شود.
بر اساس معیار درجه‌بندی خرما که به تصویب شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کشور رسیده هرکیلوگرم خرمای استعمران با ۱۵۰ دانه درجه یک، ۱۸۰ دانه درجه ۲ و بالاتر از ۱۸۰ دانه درجه سه محسوب شده و بر این اساس قیمت گذاری می‌شود.
شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما در خوزستان هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است ولی ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان و بهره برداران استان نمی‌شود.
امسال بخشی از نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند که این وضعیت بر کیفیت و کمیت محصول اثر منفی گذاشت.
بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار