معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:سطح زیرکشت محصول راهبردی دانه روغنی کلزا در خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نسبت به سال زراعی قبل حدود ۴۵درصد کاهش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۲۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳ 09 January 2022

تورج نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:درسال زراعی جاری ۴۱هزار هکتار به صورت آبی و چهار هزار و ۳۰۰هکتار به  صورت دیم زیرکشت دانه روغنی کلزا رفت در حالی این میزان در سال زراعی گذشته ۶۷هزار هکتار آبی و ۹ هزار هکتار دیم بود.

وی خشکسالی و نبود بارش موثر و فراگیر در فصل پاییز و همچنین جوابگو نبودن ذخایر آب سدهای استان را علت اصلی کاهش سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا بیان کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه افزود:در بسیاری از مناطق شمالی خوزستان که کانون اصلی کشت کلزا در یک دهه اخیر بوده محدودیت و ممنوعیت کشت دانه روغنی کلزا به علت عبور از زمان کشت مناسب اعمال شد.
وی پیش بینی کرد تولید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری تا ۵۰درصد نسبت به سال زراعی گذشته کاهش داشته باشد.
نوروزی با بیان اینکه خشکسالی و کاهش شدید ذخایر آب سدهای استان خوزستان وضعیت کشت تابستانه در استان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد ابراز امیدواری کرد تداوم بارش ها در فصل زمستان و مناطق بالادست ، تا حدودی شدت خشکسالی در سال زراعی جاری را نیز کاهش دهد.
سال زراعی گذشته استان خوزستان با خرید تضمینی ۱۰۰هزار تن کلزا  حدود ۴۰درصد کل این محصول را در کشور تولید کرد.بخش مهمی از محصول کلزا را شرکت های روغن کشی به صورت قراردادی و بالاتر از قیمت تضمینی خریداری کردند.
کشت دانه روغنی کلزا در خوزستان در یک دهه اخیر همواره رو به افزایش بوده است که در این راستا تولید این محصول در سال زراعی گذشته به یک رکورد تازه دست یافت.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، شیلات ، دام و فرآورده‌های دامی و تولید ۱۴درصد کل محصولات زیربخش کشاورزی ، رتبه نخست را در کشور دارد.
خشکسالی سال زراعی گذشته و اعمال محدودیت وممنوعیت کشت تابستانه ، میزان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داد.
استان خوزستان ۱.۲میلیون هکتار اراضی زیرکشت دارد ولی در صورت تامین آب و احداث شبکه های آّبیاری و زهشکی ، امکان توسعه اراضی کشاورزی تا ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.

برچسب ها: کشاورزی ، کلزا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار