معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: خوزستان در زمینه کشت قراردادی گندم، امسال از متوسط برنامه کشوری جلوتر است.
کد خبر: ۱۰۲۲۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶ 16 January 2022

تورج نوروزی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: وزارت جهاد کشاورزی امسال برای نخستین بار در سال زراعی جاری(۱۴۰۱-۱۴۰۰) مصوب کرد ۲۵۰ هزار هکتار گندم آبی به صورت قراردادی در هفت استان کشور کشت شود و سهم استان ۸۵ هزار هکتار بود که تاکنون ۶۹ هزار هکتار آن معادل ۸۲ درصد برنامه محقق شده است.
وی مجموع کشت قراردادی گندم در هفت استان کشور را ۱۴۰هزار هکتار معادل ۶۰ درصد برنامه مصوب بیان کرد و گفت: استان خوزستان در کشت قراردادی گندم همچنان در کشور پیشتاز است.
نوروزی افزود: اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان متولی کشت قراردادی است و بر مبنای آن پرداخت هزینه‌های کشت و بیمه محصول برعهده این اداره کل است و پس از برداشت محصول، هزینه های آن از کشاورز کسر خواهد شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری را در خوزستان ۵۲۵ هزار هکتار بیان کرد و ادامه داد: از این میزان ۱۶۷ هزار گندم دیم و بقیه گندم آبی هستد.
به گفته نوروزی در سال های اخیر کشت قراردادی چغندرقند و دانه روغنی کلزا در خوزستان انجام شد و امسال برای نخستین بار کشت قراردادی گندم جایگزین خرید تضمینی شده است.
بر اساس راهبرد دولت سیزدهم که توسط وزارت جهادکشاورزی تبیین شده از این پس هیچ بذری در زمین کشت نخواهد شد مگر اینکه خریدار آن مشخص باشد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، عسل و شیر معادل ۱۴درصد کل تولیدات کشاورزی کشور را تامین می کند که از این حیث رتبه نخست کشوری را دارد.
خوزستان ۱.۲میلیون هکتار زمین زیرکشت دارد ولی با تامین آب، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی امکان توسعه کشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.

کشاورزی قراردادی، سیستم تولید در کشاورزی است که طبق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر شود.

برچسب ها: گندم ، کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار