کد خبر: ۱۰۵۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ 01 July 2022

در تابستان ۱۳۹۶ با تحریک عده‌ای که منافع آنها نیز اقتضا می‌کرد سرانجام مدیریت صدا و سیما در پایتخت تصمیم گرفت چاپخانه تمام اتوماتیک “جام جم در اهواز” را بی سر و صدا از این شهر خارج و به شهرک غزالی صدا و سیما در تهران منتقل نمایند.
رویدادی که بعدا با حیات اقتصادی مطبوعات این منطقه رابطه مستقیم پیدا کرد و پس از آن در یک دومینوی خطرناک قیمت چاپ مطبوعات در این استان سیری صعودی و وحشتناک به خود گرفت به گونه‌ای که با اندک بهانه ای چاپخانه های ذیربط قیمت چاپ و حتی کاغذ را افزایش داده و می دهند.
اینک انحصاری ناسالم اتفاق افتاده بود که در آن شرایط خانه مطبوعات خوزستان فقط ناظر معنادارش بود و صدایش هم در نیامد!
سکوتی که سرانجام بایستی مدیر عامل و رییس هیات مدیره آن وقت خانه مطبوعات روزی زبان خویش را باز کنند که چرا موضع گیری نکردند و اجازه دادند این سرمایه فرهنگی از استان خارج شود؟ آیا این تلخی به کام مطبوعات خوزستان به کام عده ای دیگر شیرین مثل عسل نشد؟ عسل در دهان چه کسانی وارد شد؟ جواب پس از این مدت حق افکار عمومی است و ادامه سکوت چیزی از واقعیت نمی کاهد زیرا ابعاد این مساله از هر طرف روشن و شفاف است و قابل انکار نیست!
این حادثه تلخ یعنی انتقال سرمایه از خوزستان به تهران در شرایطی اتفاق افتاد که اگر تجربه آن در یکی از شهرها مثل اصفهان و یا منطقه دیگری رخ می داد احتمالاً به صورت یک معضل سیاسی به نمایندگان مجلس کشیده می شد و در صحن علنی آنجا مطرح می گردید.
درچنین آوردگاهی کارکنان بخت برگشته چاپخانه جام جم اهواز بدون هرگونه حمایتی به هر در و دیواری می زدند اما به جایی نمی رسیدند زیرا وقتی خانه مطبوعات خوزستان سکوت معناداری را پیشه خود ساخته بود آنها چگونه می توانستند در جبهه خویش انتظار فریادرسی داشته باشند.آنها اکنون هم هستند و شاهدانی طلایی برای این ضایعه فرهنگی خواهند بود که می توان درد دل آنها را نوشت و منتشرکرد.
۱۵ نفر کارکنان بیکار شده چاپخانه مذکور به یک باره زندگی خویش را در تلاطمی غیرسازنده دستاویز منافع برخی پشت پرده در خوزستان می دیدند که با استدلال قدرت رقابت برای بخش خصوصی مهمترین سرمایه استان خوزستان را در فرهنگ اینگونه بر سر تریلی های مسیر تهران گذاشته و به ریش و ریشه مطبوعات این استان می خندیدند و “بای بای” می‌کردند!
اینک سوال است که چرا نباید آب رفته را به جوی باز گرداند و این سرمایه را بار همان تریلی ها نمود و به اهواز نیاورد؟آیا سخت است؟آیا امکان ناپذیر است؟
تردید نباید نمود : این رویدادِ امکان پذیر ، اتفاق خارق‌العاده‌ای نیست و انتظار دور از دسترسی هم نمی باشد.
پیش آهنگ این اتفاق مهم برای حمایت از نشریات استان همانا بایستی نمایندگان مجلس باشند.آنها باید توجه داشته باشند؛
در یک منطقه مرزی که در مواجهه با انواع آسیب های امنیتی قرار دارد فرهنگ یک جبهه و مرز مهم برای مقاومت و دفاع در برابر مطامع دشمنان این آب و خاک است. به ویژه خوزستان که با تعدد اقوام زیست می‌کند، تولیدات فرهنگی تنها ابزار مهم برای ایجاد وحدت و جلوگیری از تلاش‌های دشمنان جهت تفرقه افکنی است.
از این رو می بایستی “بازگشت چاپخانه جام جم ” از شهرک غزالی تهران به اهواز از همین امروز یک شعار فرهنگی برای اعضای خانه مطبوعات خوزستان هم باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار