کد خبر: ۱۰۵۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵ 04 July 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان
افشار پرویزی بابادی
مورخ دوشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۱

ازدواج، شروع یک زندگی دو نفره جدید است، بنایی بسیار ارزشمند و حیاتی برای جامعه، ازدواج زوج تاثیر زیادی در خانواده آن‌ها دارد، با ازدواج و تشکیل خانه فقط ۲ نفر باهم مزدوج نمی‌شوند بلکه پیوند میان ۲ خانواده عروس و داماد شکل می‌گیرد.

در روایات، احادیث و قرآن کریم بسیار بر امر ازدواج و تشکیل خانواده سفارش شده است و ارزش این امر آنجایی مشخص می‌شود که فرد با ازدواج نصف دین خود را کامل می‌کند.

ازدواج ملزوماتی می‌خواهد، خانه، جهیزیه، تهیه جهیزیه تنها بخشی از آن است. بخشی که هم هیجان انگیز است و باعث ذوق خانواده‌ها می‌شود و هم با توجه به شرایط اقتصادی فعلی باعث نگرانی در مورد هزینه‌ها خواهد شد.

شهر‌ها و روستاها، رسومات متفاوتی برای تهیه جهیزیه عروس دارند، بررسی آن‌ها در قالب یک گزارش نمیگنجد، اما درک کردن شرایط اقتصادی خانواده‌ها موضوعی بسیار قابل تامل است، جوانانی که با تهیه ملزومات اساسی زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند و با کمک یکدیگر در طول مسیر زندگی دیگر وسایل را تهیه می‌کنند آرامش خاطر بیسار زیادی دارند.

دو رکن اصلی ازدواج، زن و مرد هستند که در خطبه عقد، پیمان زندگی مشترک می‌بندند، این امر ساده امروز تبدیل به یک مشکل و چالش جدی بین خانواده‌ها شده است، تهیه جهیزیه یکی از بنیادی‌ترین مشکلات خانواده‌های ایرانی به هنگام ازدواج فرزندانشان شده است.

همه ما از پیر و جوان، زن و مرد می‌دانیم هدف نهایی خوشبختی عروس و داماد است؛ اما بهتر است خانواده‌ها هنگام ازدواج فرزندانشان با توجه بر امر ازدواج آسان به این سنت حسنه پایبند باشند، امروز مشکلات اقتصادی، اشتغال، مسکن و ... بسیار نمایان است نباید برای تهیه جهیزیه بر جوانان سخت گرفت.

آیا داشتن جهیزیه پر زرق و برق و آنچنانی و تهیه عکس و کلیپ از جهیزیه‌های چند صد میلیونی و انتشار آن زمینه خوشبختی فرزندان ما را رقم می‌زند، یا توجه به امر ازدواج و پیمانی که برای ادامه مسیر زندگی بر پایه عشق، محبت، صداقت، فداکاری، صبوری و ... بسته می‌شود.

چشم و هم چشمی‌ها باید کنار گذاشته شود، خانواده‌ها برای ساختن آرامش فرزندان خود وارد میدان شوند، سعی کنند با استفاده از تجربه‌های خود سنگ‌های جلوی پای جوانان را بردارند، با آسان گیری امر خطیر ازدواج جامعه را از آسیب‌های اجتماعی مصون بداریم و به ایجاد بنای ارزشمندی به نام خانواده کمک نماییم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار