کد خبر: ۱۰۵۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰ 04 July 2022

باسمه تعالی

وزير محترم اقتصاد بر اساس جايگاه كليدي خود در شرايط كنونی می بایست فرصت خدمت به مردم را غنیمت شمارند و در تصمیمات خود مصالح نظام و رضایت مردم را در اولویت ببیند .

با همه تلاش های شبانه روزی که اکنون در بدنه دولت توسط وزراء و مسئولین با وجود تحریم های ظالمانه در حال انجام بوده که اوضاع و شرایط اقتصادی کشور و وضع معیشت مردم را سامان بخشند و کمبودها را مرتفع نمایند ، به هیچ وجه قابل قبول نیست که در اوضاع و شرایط اقتصادی کشور ارتقاء و بهبود قابل توجه حاصل نشود.
یقینا همه میدانیم که بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه و پشتوانه نظام جمهوري اسلامي ، دولت انقلابی و رئیس جمهور پرتلاش ، مردم سرافراز ، غيور و نجيب ايران هستند که با اعتماد خود به جناب آقای دکتر رئیسی فرصت خدمت به این دولت انقلابی دادند.
انتظار به حق مردم ايران از جناب آقای دكتر خاندوزی اين است همانگونه که در ارائه برنامه های خود به رئیس جمهور و مجلس بدنبال ایجاد تحول و دگرگونی اقتصادی در کشور بودند ، اکنون نیز قدردان فرصت بدست آمده خدمت به کشور باشند و شرایط اقتصادی کشور را در حوزه رسالت وزارت اقتصاد سامان دهند كه در غیر اینصورت یقینا این جایگاه و مسئولیت ارزشمند به خدمتگزار دیگری منتقل خواهد شد .
در این خصوص رئیس جمهور محترم فرصت خدمت به مردم و حفظ منافع کشور را با حمایت از احدی از خدمتگزاران در این دولت معامله نخواهند کرد .
برادر ارجمند، جناب آقای دكتر خاندوزي،
همه مردم میدانند که کشور در شرایط تحریم است و از این جهت مشکلاتی داریم ؛ از جمله در حوزه بانکی ، مالیات ، گمرکات و همچنین در حوزه‌های مرتبط مثل بازار سرمایه ، مسکن ، خورو و معیشت مردم و غیره
با وجود تمامی این موارد ، در برنامه های جنابعالی راهکارهای رفع مشکلات لحاظ شده بود که با توجه به برنامه های ارائه شده توسط جنابعالی مقرر شده بود کسب و کار رونق يابد، تورم کنترل و پایین آورده شود ، وضعیت شرکت های دولتی و بورس سروسامان داده شود ، نقدینگی کشور کنترل و کاهش داده شود ، خصوصی سازی شرکت های دولتی در مسیر صحیح و درست قرار گیرد ، که تا کنون عملا هیچ کدام تحقق نيافته است.
اما متاسفانه در مقابل ، مالیات کسب و کار به صورت غیرکارشناسی شده سه برابر گردیده، که این موضوع منجر به نارضایتی مردم و اعتصابات بازاریان شده است و از سوی دیگر وضعیت بانک ها و بیمه ها نه تنها بهبود نیافته بلکه نامناسب تر هم شده است.
همانگونه که مطلع هستید تاکنون بیش از چهل سال ایستادگی عزتمندانه در مقابل سختی ها و تحریم های مختلف باعث استقلال ، خودکفایی و شکوفایی کشور شده است .
علیرغم برخی کمبودهایی که وجود دارد اما به فضل خداوند ، همراهی مردم ، درایت ، هدایت و رهبری مقام معظم رهبری و زحمات و تلاش‌های دلسوزان و دغدغه مندان واقعی کشور باعث موفقیت و رسیدن کشور به قله های پرافتخار عزت ، اقتدار و پیشرفت در جهان شده است .
باید باور داشته باشیم که پیمودن مسیرهای سخت با برداشتن اولین گام درست آغاز می شود.
تجربه ثابت نموده است که بزرگترین خیانت ، آسیب ها و ضررها انتخاب افراد نامناسب ، ناتوان و بی تجربه جهت مسئولیت هاست .
وزیر محترم علیرغم تلاش‌هایي که دارند ، می‌بایست در برخی تصمیمات و انتخاب مدیران خود تجدید نظر نمایند و از وجود مدیران متخصص ، با سابقه درخشان ، دلسوز کشور و خوشنام در بدنه وزارت اقتصاد استفاده نماید و از تصمیمات دستوری پرهیز گردد .
متاسفانه در برخی موارد از افراد متخصص ، باتجربه و حرفه ای در موضوعات بانکی و مالی استفاده نمی شود و در حاشیه گذاشته شده اند که این رویه باعث فرصت سوزی و خیانتی بزرگ به دولت و کشور است .
جناب آقاي دكتر خاندوزی كه خود از سربازان اين نظام مقدس هستند بهتر مي دانند كه در شرايط كنوني بهره گيری از ظرفيت مدیران عملگرا و جهادی که نظام برای آنان هزینه کرده است و با هزینه بیت المال کسب تجربه کرده اند فارغ از مسائل بی ارزش و ویران کننده جناحی با استفاده از اين ظرفیت ها به نفع کشور ، مردم و این دولت انقلابی ، از واجبات اولی و عدم توجه به آن گناهی نابخشودنی است .
هر زمان در تفکر و رفتار آنقدر بزرگ شدیم که افراد باتجربه تر و توانمندتر از خود را حتی با تفکرات مخالف در کنار خود در جهت منافع کشور و مردم قرار دادیم و از ظرفیت آنان استفاده نمودیم آنگاه می توانیم ابراز وجود و مفید بودن در هر جایگاه و مسئولیتی نماییم. باید در نظر داشته باشیم که مصلحت امور را تنها رهبری عزیزتر از جانمان تعیین می نمايد و لاغیر . به فرمايش حضرت اميرالمومنين علي (ع) خطاب به مالك اشتر كه مي فرمايند: << از آنان که گوهری نیک دارند و از خاندانی پارسا و صالحند و از سابقه ای نیکو برخوردارند، فرماندهان را برگزین>> و در فرازی ديگر مي فرمايند: «افراد با تجربه را به عنوان کارگزار انتخاب نما» و در توصيه ای به مالك تاكيد مي كنند : «چهار چیز دلیل برگشت روزگار و اوضاع و احوال دولت ها و حکومت هاست << بدی تدبیر و زشتی تبذیر و کمی عبرت گرفتن و بسیاری مغرور شدن >> بر اين اساس، هیچ زمامدار ، فرمانده، وزير يا مدیری در جایگاه و مرتبه ای نیست که بخواهد افراد باتجربه تر از خود را بنا به مصلحت شخصي قضاوت کند و فرصت خدمت به کشور و مردم را از وی بگیرد و فردی ناتوان تر را جایگزین وی نماید.
زیرا در صورت بکار گیری افراد بی تجربه با کمترین سابقه اجرایی باعث اتخاذ تصمیمات آنی ، عدم تسلط بر موضوعات ، سیاستگذاری های اشتباه ، ایجاد مشکل در کسب و کار و معیشت مردم و در نهایت نارضایتی مردم و منجر به آن خواهد شد که در نهایت رئیس جمهور پرتلاش و صادق ، مي بايست هزینه آن را بپردازد.
در خصوص موضوع ارز نیز ضرورت دارد جهت ثبات و ساماندهی نرخ ارز در کشور و افزایش کسب و کار اقدامات ذیل توسط وزیر محترم اقتصاد در دستور کار قرار گیرد .
۱- بازار متشکل ارزی مورد توجه قرار گرفته و حتما تقویت شود.
۲- تدبیری اتخاذ گردد که صادر کنندگان کالا دلگرم و ترغيب شده و اختیار داشته باشند ارز خود را به صرافی ها بفروشند .
۳-کاهش اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما و نرخ ارز در بازار آزاد ، به هر مقدار این فاصله کمتر باشد سامانه نیما قوی تر و اثرگذارتر خواهد شد در غیر اینصورت صادرکنندگان رغبت نخواهند کرد ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما عرضه نمایند و همین امر باعث افزایش نرخ ارز در کشور و عدم تعادل بازار خواهد شد .
۴- ایجاد بسته های حمایتی جهت افزایش تولید داخل و صادرات که این امر باعث تقویت پول ملی خواهد شد .
۵- تامین منابع مورد نیاز با اجرای سیاست‌های درست اقتصادی جهت راه اندازی واحدهای تولیدی نیمه تمام و نیز تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فعال .
۶- تامین بسته های حمایتی جهت جلوگیری از تعطیلی کارخانه های تولیدی فعال .
۷- تامین منابع جهت احیاء و راه اندازی کارخانه هایی که تعطیل هستند .
۸- ایجاد بستر و ساختار کنترل سیستم توزیع که کالا گران به دست مصرف کننده نرسد .
۹- ایجاد و راه اندازی زنجیره تامین در کشور .
۱۰- استفاده از تجربیات و دانش مدیران سابق و کسب اطلاعات در خصوص پروژه هایی که حاصل سالها تجربه بوده که اکنون به کنار گذاشته شده است ، که این امر باعث به هدر رفتن منابع و فرصت ها شده و در واقع کشور ، دولت و مردم ضرر خواهند کرد .
اقتصاد مانند هر علم ديگري قاعده خود را دارد به هیچ وجه با تصمیمات دستوری و تحکمی نرخ ارز در کشور درست نخواهد شد .
در آخر به وزیر محترم اقتصاد جناب آقای دكتر خاندوزی و همه وزراء در دولت اعلام می گردد بعضا جایگاهی که اکنون به شما برادران ارجمندم سپرده شده است بر اساس شایسته سالاری و نبوغ نبوده است که یقینا افراد بسیاری شایسته تر ، توانمندتر ، جهادی تر و انقلابی تر نیز در کشور وجود داشته اند ، اما اعتماد رئیس جمهور صادق و امین کشور به كابينه كنوني اين تركيب را رقم زده است که می‌بایست قدردان این اطمینان بوده و فرصت خدمت را غنیمت دانسته که بسیار زودگذر است .
تمام کسانی که در بدنه دولت فرصت خدمتگزاری به مردم را پیدا کرده اند از جناب آقای دكتر مخبر معاون محترم اول تا پایین ترین رده های مدیریتی باید در همه حال خود را خادم مردم شریف و عزتمند و نیز مدیون زحمات و تلاش‌های ستادهای انتخاباتی در تمام کشور بدانند .
خدایا چنان کن سرانجام کار تو خوشنود گردی و ما رستگار

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
حشمت اله برهون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
سلام علیکم
احتراما
جناب آقای دکتر رکنی لذا با توجه به داشتن تجربه بسیار عالی در مدیریت های کلان در نظام با برکت انقلاب اسلامی ایران عزیزمان و در حوزههای بین المللی کاملاً دقیق و شفاف جهت انجام فریضه جهادی به جناب وزیر محترم بهترین و کاملترین نقد و برسی را مطرح نموده اند و احسنت بر جناب آقای دکتر رکنی که مطالبات انقلاب اسلامی را در شرایط امروز میهن اسلامی مان بطور کامل تذکر فرموده‌اند.خدا قوت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار