مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان وضعیت مزارع این استان را خوب ارزیابی کرد و گفت: پیش بینی می‌شود ۵۰ هزار تن ذرت دانه‌ای در خوزستان تولید و به بازار عرضه شود.
کد خبر: ۱۰۵۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲ 04 July 2022

محمد قاسمی‌نژاد روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در بهار سال جاری حدود ۲۵ هزار هکتار ذرت در منطقه خوزستان کشت شده که اغلب به صورت علوفه ای برداشت می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت و حمایتی که از ذرت دانه‌ای داشته‌ایم پیش بینی می‌شود حدود هفت هزار هکتار از این اراضی به صورت دانه ای برداشت شوند که با توجه به وضعیت خوب مزارع پیش بینی می‌شود حدود ۵۰ هزار تن دانه تولید و به بازار عرضه شود.

قاسمی‌نژاد اظهارداشت: با توجه به الگوی کشت پیشنهادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و استقبال کشاورزان از کشت ذرت پیش بینی می‌شود درصورت بسترسازی و برنامه ریزی مناسب ذخایر آبی استان سطح زیر کشت ذرت استان به حدود ۸۵ هزار هکتار در سال جاری افزایش یابد تا نسبت به سال قبل از افزایش حدود ۲۹ درصدی برخوردار شود.

مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان گفت: بخش کشاورزی به دلیل تامین امنیت غذایی جایگاه ویژه ای در کشور دارد و ذرت پس از گندم و برنج مهمترین محصول زراعی و مورد توجه خوزستان هستند.

وی ادامه داد: ذرت استفاده زیادی برای انسان، دام، صنعت، داروسازی، صنایع غذایی و غیره دارد و پرمحصول‌ترین غله دنیا به حساب می‌آید به طوریکه لقب سلطان غلات را به خود اختصاص داده است.
مدیر صادرات شرکت توسعه کشت ذرت به نقش مهم این محصول در امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: ذرت حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد غذای انسان، ۷۰ تا ۷۵ درصد غذای دام و طیور و حدود پنج درصد مصارف صنعتی را به خود اختصاص داده ولی با وجود اهمیت این محصول طبق آمار سالانه حدود ۹ میلیون تن ذرت دانه ای وارد کشور می‌شود.

وی افزود: واردات کالاهای راهبردی و نهاده‌های اساسی بخش کشاورزی منجر به تهدیدهای سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی و افزایش وابستگی، کاهش قدرت سیاسی، هدر رفت منابع ملی، کاهش سرمایه اجتماعی و تهدید صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌شود.
قاسمی‌نژاد بیان کرد: محصول راهبردی ذرت در چند سال اخیر به بهانه مصرف آب بالا مورد بی‌مهری قرار گرفته و سطح زیر کشت و تولید آن در کشور نه تنها رشد نداشته بلکه به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: می‌توان با تدوین الگوی کاشت، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری (آبیاری‌های میکرو)، تغییر آرایش کاشت، استفاده از ارقام میان رس و زودرس، تغییر در فصل و تاریخ کاشت، تغذیه متعادل، روش‌های کم آبیاری و افزایش مواد آلی خاک، مصرف آب را به حداقل و عملکرد کمی و کیفی را به حداکثر رساند و در نهایت اقدام به توسعه سطح زیر کشت و تولید این محصول کلیدی و موثر در امنیت غذایی کرد.

مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان اظهارداشت: با اقدامات یادشده می‌توان واردات کالاهای راهبردی و نهاده های اساسی کشاورزی را در راستای تحقق بند هفت از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کاهش داد.

وی افزود:  شرکت توسعه کشت ذرت در راستای توسعه کشت و ارتقای تولید ذرت به ویژه ذرت دانه‌ای در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اقدام به توزیع بیش از یکهزار تن بذر ذرت در پنج  رقم پرمحصول، اجرای کشاورزی قراردادی از طریق عوامل توزیع بذر و کود، گردهمایی‌ها و کارگاه‌های آموزشی، بازدیدهای مستمر فنی و کارشناسی در سطح استان و خرید دانه و ذرت علوفه‌ای کرده است.
قاسمی نژاد گفت: شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان در برداشت بهاره سال جاری به منظور حمایت از توسعه ذرت دانه ای، تثبیت قیمت مناسب و تعدیل دلالی و حمایت از کشاورزان منطقه خوزستان که بیش از ۳۷ درصد ذرت دانه ای کشور را تولید می‌کنند اقدام به راه اندازی کارخانه ذرت خشک کنی ذرت با پنج دستگاه خشک کن کرده است.

مدیر شرکت توسعه کشت ذرت نمایندگی خوزستان بیان کرد: این شرکت خرید دانه را از دهه اول تیرماه در سطح استان خوزستان آغاز کرده و آمادگی خرید ذرت دانه‌ای ذرتکاران خوزستانی را دارد.

استان خوزستان با تولید سالانه حدود ۱۷.۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، مقام نخست کشور را دارد

برچسب ها: وزارت کشاورزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار