امام جمعه اهواز گفت: طرح خشکه کاری شلتوک به عنوان طرح جایگزین کشت غرقابی مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است به همین دلیل با توجه به گرایش کشاورزان خوزستان به کشت شلتوک، ترویج فرهنگ استفاده از روش های نوین کشاورزی در این استان ضروری است.
کد خبر: ۱۰۵۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰ 06 July 2022

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدنبی موسوی فر روز چهارشنبه در هفتاد و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در دفتر امام جمعه اهواز، با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی خوزستان به دنبال ترویج فرهنگ کار است ادامه داد: با توجه به ممنوعیت کشت شلتوک در خوزستان به دلیل محدودیت منابع آبی، آموزش و فرهنگ سازی طرح خشکه کاری شلتوک با روش آب یاری قطره ای اهمیت فراوانی دارد.

وی، با بیان اینکه فرهنگ سازی نیاز به برنامه ریزی منسجم و دراز مدت دارد افزود: اهمیت اجتناب از کشت غرقابی و ترویج خشکه کاری اگر به درستی برای کشاورزان تبیین شود، به طور قطع اثرگذاری و همراهی عمومی کشاورزان را به همراه خواهد داشت.

وی با انتقاد از گرایش جوانان به اشتغال در ادارات و دستگاه های دولتی در خوزستان گفت: این واقعیت که جوانان دارای مهارت در مشاغل غیردولتی می‌توانند درآمدی بالاتر از یک کارمند شاغل در دستگاه های دولتی داشته باشند باید با معرفی الگوهای موفق در این زمینه به خوبی تبیین شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی خوزستان با انتقاد از فرهنگ اشتباه مصرف گرایی در جامعه بیان کرد: صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع به ویژه آب با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه ها ترویج داده شود.

وی همچنین با اشاره به برنامه ریزی برای بزرگداشت هفته ولایت در سطح خوزستان گفت: فضاسازی شهری حداقل اقدامی است که باید در دستور کار تمام دستگاه های خوزستان باشد ضمن اینکه برنامه ریزی برنامه های گسترده و باشکوه در سطح خوزستان باید انجام شود.

پیشنهاد تعیین سهم آب برای هر کشاورز

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه اقلیم شمال و جنوب خوزستان از نظر زمین شناسی متفاوت است گفت: زمین های شمال خوزستان شیرین و اراضی جنوب این استان شور است به همین دلیل باید در نوع و روش کشت این تفاوت مهم در نظر گرفته شود.

دکتر علی‌محمد آخوندعلی ادامه داد: استفاده از روش های آبیاری قطره ای در جنوب خوزستان جواب نمی دهد چرا که آبیاری به این روش به دلیل شور بودن زمین، استفاده حجم کمی از آب و همچنین تبخیر بالا به دلیل گرمای هوا تنها باعث کشیدن نمک به سطح زمین و شور شدن بیشتر سطح مزرعه و از بین رفتن گیاه می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون وزارت کشاورزی نتوانسته الگوی کشتی برای کشاورزان تعریف کند افزود: تعیین سهم آب برای کشاورزان می‌تواند راه حلی مناسب برای ترغیب کشاورزان به کاهش مصرف آب، اصلاح الگوی کشت و همچنین استفاده از روش های نوین آبیاری و کشاورزی شود.

مسوول سازمان بسیج جامعه کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه بر اساس اعلام دولت کشت شلتوک در خوزستان به دلیل حجم بالای مصرف آب در سطح به صورت عام ممنوع اعلام شده است گفت: کشت خشکه کاری به صورت آزمایشی از سال ۹۴ در خوزستان در دستور کار قرار گرفت که این کشت در استان با دستاوردهای خوبی همراه شد.

سرگرد پاسدار عبدالحسن طرفی علیوی خشکه کاری را از جمله جدیدترین روش های کاشت در دنیا دانست و ادامه داد:  مطالعه انجام شده پیرامون خشکه کاری در سطح چهار هکتار زمین در خوزستان نشان می دهد که با کشت شلتوک به این روش علاوه بر ارتقای کیفیت محصول، مصرف آب نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در مطالعات انجام شده  مصرف آب در این روش بین ۳۰ تا ۷۰ درصد و استفاده از بذر بین ۴۰ تا ۷۰ درصد نسبت به روش غرقابی کاهش یافته است.

بر اساس مصوبات ملی و استانی کشت شلتوک به جز در سه استان‌ شمالی در همه حوضه‌های آبریز کشور از جمله خوزستان ممنوع اعلام شده است. این ممنوعیت به دلیل کاهش آورد آب سدهای خوزستان ناشی از کاهش بارندگی هاست.

همچنین بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان میانگین کشت ۱۰ ساله شلتوک در این استان حدود ۸۰ هزار هکتار است که البته در برخی سال‌ها تا ۲۵۰ هزار هکتار رسیده است.

با وجود ممنوعیت کشت شلتوک و تنش آبی روستاهای مختلف استان، همچنان تعداد قابل توجهی از کشاورزان این استان به دلیل سود بالای این محصول اقدام به کشت شلتوک در خوزستان کرده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار