کد خبر: ۱۰۵۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸ 30 July 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هما خوزستان / مینا فراز
مورخ یکشنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۱

موضوع مجازات‌های جایگزین حبس در فصل نهم قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ آمده و طبق ماده ۶۴، مجازات‌های جایگزین حبس عبارت از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر اوضاع و احوال، تعیین و اجرا می‌شود.

موضوع مجازات جایگزین حبس که به نظر می‌رسد یکی از محور‌های اصلی تحول قضایی در عدلیه بوده مورد تاکید است.

امروزه این نتیجه وجود دارد که صرف مجازات حبس کاهش دهنده جرم نیست. بلکه در بیشتر موارد مجرم را جسورتر کرده تا تلافی زندان رفته را انجام بدهد، زندان به عنوان یک مجازات نه تنها در راستای اهداف اصلاح و درمان موثر نیست، بلکه منجر به قطع رابطه زندانی با زندگی عادی، خانواده، کار و اطرافیانش نیز می‌شود.

این مجازات علاوه بر مجرم، بر خویشان و نزدیکان و به ویژه همسر و فرزندان او نیز تحمیل می‌شود. به همین لحاظ امروزه سیستم‌های عدالت کیفری از کیفرگرایی محض به رویکرد‌های نوین اصلاح و درمان و بازسازی اجتماعی مجرمین روی آورده‌اند و دیدگاه‌های نوین جرم‌شناسی و جامعه‌شناسی کیفری بر این اساس استوار می‌باشد که استفاده از زندان تنها به عنوان آخرین حربه برای مقابله با مجرمان خطرناک در نظر گرفته شود.

با اجرای مجازات جایگزین می‌توان در قبال جریمه محکومان مالی به جای صدور احکام حبس و سایر احکام ناظر بر مجازات، این محکومان را به رفع برخی مشکلات، آسیب‌ها و تنگنا‌ها واداشت.

مجازات‌های جایگزین حبس در مورد جرائم نوجوانان، تحت تاثیر آموزه‌های عدالت ترمیمی، بیش از هر چیز تاثیرگذار خواهد بود. مجازات‌هایی که با توجه به جرم ارتکابی، شخصیت و پیشینه کیفری مجرم، دفعات ارتکاب جرم، وضعیت بزه‌دیده و آثار ناشی از ارتکاب جرم توسط دادگاه تعیین و با مشارکت مردم و نهاد‌های مدنی در اجتماع به اجرا درمی‌آیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار