کد خبر: ۱۰۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵ 05 October 2015
چوئبده یکی از شهرهای آبادان به دلیل کمبود امکانات در حال حاضر با مشکلاتی چون کم آبی و تامین نشدن زیرساخت های شهری مواجه است.

به گزارش ایرنا بندر چوئبده آبادان که از آن در دفاع مقدس از سوی رزمندگان اسلام به عنوان دروازه فتح شهر فاو عراق و شکست حصر آبادان لقب گرفت، قطب پرورش میگوی کشور است، ولی مردمان این خطه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. 

شهر چوئبده در فاصله 45 کیلومتری جنوب شرق آبادان، با وجود اینکه در سال های گذشته به شهر ارتقاء یافته است، ولی به گواه کارشناسان و شهروندان ساکن در این شهر، هنوز زیرساخت های لازم برای تبدیل به شهر ندارد و به گفته امام جمعه شهر، امکانات این شهر در حد یک روستاست. 

سال های جنگ تحمیلی که آبادان در محاصره دشمن قرار داشت، تامین مهمات، مواد غذایی و دارو و کمک های اولیه مورد نیاز رزمندگان از طریق لنج های چوئبده و از طریق راه آبی ماهشهر انجام می شد، ولی اکنون با گذشت سال های متمادی از جنگ تحمیلی از کمترین امکانات برخوردار است. 

با وجود اینکه آبادان، شهر قطب اقتصادی منطقه آزاد اروند است، چوئبده در 45 کیلومتری این منطقه از رنج مضاعف اقتصادی به سر می برد.

ظرفیت اشتغال در چوئبده گرچه بسیار است، اما این ظرفیت با نیروی کارغیر بومی پر شده است. 
گمرک و بندر چوئبده ،شرکت کشتی سازی «داکر»، بزگترین تولید کنندگان پرورش میگو، کشاورزی و صیادی ظرفیت هایی است که می تواند فرصت اشتغال باشد. 

عضو شورای شهر چوئبده نیز با بیان بستر های توسعه شهر در بخش صنعت لنج سازی،گفت:امیدواریم زمینه فعالیت سرمایه گذاران در شهری که ظرفیت توسعه و رونق گردشگری را دارد، بیش از گذشته فراهم شده و مشکل اشتغال جوانان تا حدودی برطرف شود.
نجم وحیدی گفت:محیط بکر لنج سازی برای رونق گردشگری صنعتی مورد توجه است ولی بسیاری از گردشگران از این محیط خبر ندارند. 

وحیدی اختصاص بخشی از درآمدهای بندر و گمرک چوئبده به شهرداری را خواستار شد و گفت: امیدواریم با هماهنگی های انجام شده، بخشی از نیروهای مورد نیاز این دو دستگاه از بومیان منطقه تامین شود.

وحیدی کمبود فضا و اماکن فرهنگی و ورزشی را از مهم ترین دغدغه ها و مشکلات شهروندان عنوان کرد.

علویه طلیعه فرهانی یکی از مسوولان مرکز بهداشت چوئبده نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص مشکلات مربوط به درمان شهروندان، گفت:این مرکز از کمبود نیروی متخصص رنج می برد و امکانات شبکه بهداشت نیز متناسب با نیزا شهروندان نیست، به همین دلیل پزشکان حاضر به آمدن به این شهر نیستند. 

شهردار چوئبده نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح کمبود منابع مالی این شهر گفت:این شهر، در محدوده شهری است که سازمان منطقه آزاد قرار دارد و از شهرهای همجوار این سازمان محسوب می شود، ولی از این امتیاز تاکنون استفاده ای نبرده است. 

امین مرادی با بیان خطر ایجاد سطح طبقاتی فقیر و غنی در دو شهر همجوار اظهار داشت:از سازمان منطقه آزاد اروند و دیگر سازمان ها و دستگاه ها انتظار داریم، به تبعات ایجاد سطح طبقات توجه کنند که بعد ها مشکلات دیگری ایجاد نشود. 

شهردار چوئبده، یکسان نگری مسوولان شهرستان آبادان به مردم چوئبده را خواستار شد و گفت: این شهر تحت پوشش خدمات شهرستان آبادان است، وجود هر گونه تبعیضی بین مردم دو شهر غیر منصفانه است و حق مردم چوئبده این همه محرومیت نیست.

وی با بیان اینکه این شهر حتی برای ورزش جوانان نیز از امکانات حداقلی برخوردار است، گفت:برای کاهش روند مهاجرت از شهر به دیگر مناطق، باید تدبیر کنیم.

شهردار چوئبده تصریح کرد:نیاز شهر به تامین خدمات زیربنایی نظیر آبرسانی، اجرای آسفالت و گازکشی همچنان باقی است و نبود شغل ثابت و پایدار در شهری که ظرفیت های اشتغال فراوان دارد، شهروندان را رنج می دهد.

مرادی با بیان مشکلات مربوط به عمران شهری چوئبده و تهیه طرح تفصیلی شهر نیز، افزود:تا پیش از تبدیل چوئبده به شهر، طرح هادی روستایی تهیه شده بود، ولی با ارتقاء چوئبده به شهر، طرح روستایی به طرح هادی شهری تغییر یافت.

وی گفت:در این طرح هادی، کاربری مسکونی بسیار کم بوده است و جوابگوی نیازهای مردم برای احداث واحد مسکونی نیست.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار