معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: این رسالت تاریخی معلمان است که فرزندانی تربیت کنند که با خودباوری بتوانند کارهای بزرگ انجام دهند.
کد خبر: ۱۰۶۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷ 24 September 2022

سیدمحمد حسینی در یادواره شهدای فرهنگی بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان و آیین آغاز سال تحصیلی که امروز (۲ مهرماه) در آبادان برگزار شد، اظهار کرد: استقامت و صبر مردم این دیار باعث شد که بعثی‌ها نتوانند به اهداف خود برسند. این حماسه‌ها در تاریخ پر افتخار ما ثبت شده است و مردم ایستادگی کردند؛ اگر مردم در کنار ارتش و سپاه نبودند نمی‌توانستیم استقامت کنیم. 

به گزارش ایسنا، وی افزود: فرهنگ ایثار همواره باید زنده باشد. ملتی که شهید می‌دهد یعنی حیات طیبه دارد و در برابر دشمن سربلند است. 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به حادثه بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان در روز دوم مهرماه سال ۵۹ گفت: معلمان، کادر درمان و رئیس آموزش و پرورشی که به شهادت رسیدند را باید به دانش‌آموزان معرفی کنیم. رهبر معظم انقلاب نیز نکات ارزشمندی در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس گفتند. اگر کتاب در این خصوص نوشته شود این کتاب تبدیل به فیلم و تئاتر می‌شود و می‌توان کارهای متنوع هنری انجام داد. تنها سخنرانی در این خصوص کافی نیست و حتما باید از ابزار نو استفاده کنیم و فرهنگ ایثار و شهادت را در نوجوانان و جوانان ایجاد کنیم تا این راه را ادامه دهند.

حسینی یادآور شد: ما در بمباران وحشیانه بعثی، عزیزان و معلمانی را از دست دادیم که اسلحه نداشتند و به شهادت رسیدند. معلمان ما در دروان جنگ به امام گفتند که حاضریم قلم را زمین بگذاریم و اسلحه به دست بگیریم ولی امام فرمودند که نه، باید طوری شود که اسلحه‌ها کنار بروند و همه قلم به دست بگیرند. اما وقتی جنگ تحمیل شد بی‌تفاوت نبودیم و از اقصی نقاط کشور حضور پیدا کردند و همه مردم یکپارچه شدند. امروز هم باید همین گونه باشد؛ اگر ما دست در دست دهیم و ید واحده باشیم، خداوند به ما عنایت می‌کند.

وی ادامه داد: با دلار کشورهای منطقه و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها، تسلیحات نظامی دادند و از یک مقطعی به بعد آمریکایی‌ها وارد جنگ شدند همه این‌ها کمک می‌کردند. در سال اول جنگ نیز که بنی‌صدر فرمانده کل قوا بود می‌خواست جنگ کلاسیک باشد و عملیات نیز به سبک مرسوم و معمول دنیا باشد. گاهی اوقات به نتیجه نمی‌رسیدیم اما عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان نقطه عطفی شد. نیروهای مردمی در کنار ارتش بودند و این امید ایجاد شد که می‌توانیم خرمشهر  و مناطق دیگر را آزاد کنیم و از طرف دیگر نیز بعثی‌ها وحشت زده شدند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: اگر روحیه فداکاری و گذشت باشد و هر کسی دنبال مصالح شخصی نباشد و در تعارض منافع، مصالح ملی را در نظر بگیرد حتما شرایط کشور بهتر خواهد شد.     

حسینی ادامه داد: می‌فرمایند نزدیکترین مردم به جایگاه پیامبری و نبوت، اهل علم و جهاد هستند. مکارم اخلاقی و فضائل بسیاری داریم اما بر این دو تاکید بیشتری شده است. اگر به علم دست پیدا کنیم بسیاری از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم و باید علم را به دست آورد تا بتوانیم روی پای خود بایستیم.

وی با تاکید بر دستیابی به علم و فناوری عنوان کرد: اگر تلاش نکرده بودیم و در حوزه علم و فناوری گام برنداشته بودیم، تحریم‌ها به نتیجه می‌رسید. یک زمانی گفتند که به ایران بنزین صادر نمی‌کنیم و تهدید کرده بودند اما نهادهای مختلف داخلی کمک کردند و توانستیم در داخل تولید کنیم و تحریم خنثی شد و این میسر نیست جز با علم و دانش. این رسالت تاریخی معلمان است که فرزندانی تربیت کنند که با خودباوری بتوانند کارهای بزرگ انجام دهند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد: تاکید بر اقتصاد دانش بنیان و شرکت‌های دانش بنیان به این دلیل است که نمی‌توان به غربی‌ها اعتماد کرد که همیشه در حق ما ظلم کرده‌اند. نمی‌توانیم سرنوشت کشور را به خواست و اراده بیگانگان گره بزنیم بلکه باید در حوزه‌های گوناگون رشد کنیم، البته مذاکره هم می‌کنیم.  اساس کار و شاکله افراد را معلمان شکل می‌دهند؛ این بچه‌ها باید سختکوش و فعال باشند زیرا با سستی و تعلل هیچ ملتی راه به جایی نخواهد برد و با صبر و استقامت کار انجام می‌شود.

حسینی با اشاره به توجه دولت به معلمان گفت: این دولت نسبت به همه اقشار عنایت دارد.  وقتی آقای رئیسی دولت را تحویل گرفت دولت حتی در پرداخت حقوق ماهانه کارکنان دولت نیز معطل مانده بود؛ یکی از هنرهایشان این بود که اسکناس بدون پشتوانه یعنی تورم و نقدینگی و گرفتاری برای کشور بیاورند. این دولت در چنین شرایطی کار خود را شروع کرد و آن زمان لایحه رتبه‌بندی معلمان مطرح شد. یک دهه کاری انجام نشده بود و از نظام تصویب سند بنیادین آموزش و پرورش این کار معطل مانده بود.

به گزارش ایسنا، معاون پارلمانی رئیس جمهور امروز به منظور گرامیداشت دوم مهرماه سالروز بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان و شهادت جمعی از فرهنگیان آبادانی و شرکت در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید به آبادان سفر کرده است.

ساختمان اداره آموزش و پرورش آبادان در روز دوم مهرماه سال ۱۳۵۹ در نخستین روزهای جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث عراق بمباران شد و در جریان آن، ۲۱ نفر از معلمان و فرهنگیان آبادان به شهادت رسیدند.

معلمان در گام اول انقلاب نقش اثربخشی در تحقق اهداف داشتند

به گزارش ایسنا، صابر ماهانی رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور نیز در این مراسم با اشاره به ضرورت تلاش جهادی معلمان در راستای تحقق جهاد تبیین گفت: معلمان کشور در گام اول انقلاب با تقدیم هزاران شهید دانش آموز و فرهنگی، نقش اثر بخشی در تحقق اهداف انقلاب ایفا کردند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به راهیان نور، افزود: راهیان نور یک حرکت زودبازده است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور با بیان اینکه استان خوزستان ۳۲ هزار شهید در دفاع مقدس تقدیم کرده است، گفت: در کشور ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و ۵ هزار شهید فرهنگی داریم و معلمان عزیز با همین نگاه در گام دوم انقلاب اسلامی نسل آینده انقلاب را تربیت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار