بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی پیشنهادی سال ۱۴۰۲ شهرداری اهواز و برنامه راهبردی پنج ساله سوم کلانشهر اهواز در افق ۱۴۰۵ روز چهارشنبه در نشست رسمی شورای کلانشهر اهواز توسط شهردار تقدیم این شورا شد.
کد خبر: ۱۰۸۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱ 25 January 2023

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهردار اهواز در نود ششمین جلسه رسمی در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اهواز، حل مشکلات اهواز را نیازمند نگاه راهبردی و برنامه محور دانست و گفت: سند راهبردی پنج ساله سوم کلانشهر اهواز در افق ۱۴۰۵ با اتکا به دانش موجود در مدیریت شهری نگارش شده است به همین دلیل این سند نسبت به سندهای قبلی اجرایی تر است.

رضا امینی ادامه داد: نگارش این سند از آبان ۱۴۰۰ در۲سطح راهبردی و عملیاتی تدوین شده که در سطح راهبردی چشم اندازها،سیاست ها و اهداف و در سطح عملیاتی طرح ها، برنامه‌ها و شاخص‌ها ذکر شده است.

وی سنجش پذیری و نتیجه محور را ۲ شاخص برنامه راهبردی پنج ساله سوم اهواز دانست و گفت: تحقق اهداف و برنامه های این سند در برش های یکساله ارزیابی و دنبال می شود و نواقص آن به صورت سالانه بررسی و اصلاح می شود.

شهردار کلانشهر اهواز، افزود: آب های سطحی، پسماند، سرمایه انسانی، مقابله با فساد، شفافیت و انظباط مالی و محله محوری از جمله رویکردهای اصلی برنامه افق پنج ساله شهرداری اهواز است.

 

انتقاد از کارشکنی برای ساماندهی پسماند در اهواز

وی با بیان اینکه پسماند از جمله اولویت های مدیریت شهری اهواز است، گفت: ساماندهی به وضعیت پسماند اهواز با کارشکنی های متعددی روبه رو است ولی برنامه و عزم شهرداری بر این فتنه های ساخته شده فایق خواهد آمد.

امینی با اشاره به مراحل تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری اهواز افزود: برای تدوین این بودجه ۱۳۵ جلسه و یک هزار و ۱۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی انجام شده است.

شهردار اهواز ادامه داد: بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری اهواز ۶۵ هزار میلیارد ریال است که در ۹ ماه اول امسال ۵۴ درصد درآمدهای این بودجه محقق شده است و در ماه های باقیمانده سال با تحقق مطالبه شهرداری از عوارض آلایندگی بخش زیادی از رقم پیش بینی شده محقق می شود.

 

سهم بودجه جاری به عمرانی شهرداری اهواز ۴۸ به ۵۲ است

شهردار اهواز گفت: بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی سال ۱۴۰۲ پیشنهادی شهرداری اهواز شامل حدود ۴۸ هزار میلیارد ریال بودجه جاری و ۵۲ هزار میلیارد ریال در بخش عمرانی است.

وی گبیان کرد: در بخش جاری یکسان سازی رفاهی و کمی سازی اعتبارات جاری و در بخش عمرانی تخصیص اعتبارات بر اساس نظام مدیریت پروژه و برآورد زمان، راه اندازی سامانه بودجه برای تسریع و شفاف سازی و تخصیص اعتبارات بر اساس برش های یکساله برنامه ۱۴۰۵ از جمله محورهای مورد تاکید در بودجه ۱۴۰۲ است.

امینی با اشاره به بودجه سالانه شهرداری اهواز و میزان تحقق آن در سال های ۹۵ تا ۱۴۰۱ گفت: ۴۳ درصد بودجه ۱۲ هزار میلیارد ریالی شهرداری در سال ۱۳۹۵، ۴۳ درصد بودجه ۱۶ هزار میلیارد ریالی سال ۱۳۹۶، ۴۳ درصد بودجه ۱۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریالی سال ۱۳۹۷ و ۶۲ درصد بودجه ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی سال ۹۸ محقق شده است.

شهردار اهواز ادامه داد: ۵۵ درصد بودجه ۲۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریالی سال ۹۹ و ۶۵ درصد بودجه ۳۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریالی سال ۱۴۰۰ محقق شده است.

وی بیان کرد: شهرداری اهواز از طریق عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده می تواند دارای درآمدهای زیادی شود که پیگیری تحقق این موضوع از طریق استانداری خوزستان در حال انجام است.

 

تذکرات شورای اسلامی شهر اهواز به شهرداری از سر دغدغه است

وی پراکندگی موضوعات و تعدد مساله ها را چالش اصلی اهواز دانست و گفت: اهواز دارای فرصت های طلایی است که این ظرفیت ها وظیفه مدیران شهری برای حل مشکلات و گره گشایی از مشکلات را دو چندان می کند.

امینی با بیان اینکه تذکرات شورای اسلامی شهر اهواز به طور قطع از سر دغدغه و دلسوزی برای شهر است، افزود: اتحاد مدیران شهری موجب کور شدن چشم دشمنان پیشرفت اهواز است که تمام تلاش خود را برای به حاشیه بردن مدیریت شهری دارند، ولی عزم موجود در شهرداری و اعضای شورا این تلاش بدخواهان را ناکام می گذارد.

وی اختلاف سلیقه در میان مدیران را امری طبیعی دانست و گفت: مدیران شهرداری اهواز هم قسم شده اند تا آخرین لحظه بر عهد و پیمان خود با مردم برای خدمت به آنها ایستادگی کنند و در این مسیر از ورود به حاشیه ها اجتناب می کنند.

امینی افزود: با وجود تلاش های انجام شده در اهواز همچنان این شهر با چالش های متعددی روبه رو است که حل مشکلات نیازمند تلاش مضاعف و همدلی بیشتر میان مدیران است.

 

تکمیل تقاطع شهید قربانی تا دهه فجر

وی با اشاره به آخرین وضعیت ۱۸ طرح تصویب شده شورای اسلامی شهر اهواز، و هزینه کرد اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریالی تخصیص عوارض آلایندگی گفت: تکمیل تقاطع شهید قربانی واقع در مجاورت دانشگاه شهید چمران در چهار گام در دستور کار قرار گرفت که خط رفت از امانیه به گلستان در ۱۲ مهر امسال و خط گلستان به امانیه در ۲۰ آبان به بهره برداری رسید.

شهردار اهواز افزود: بهره برداری از ۲ خط باقی مانده تقاطع غیر همسط شهید قربانی شامل مسیر امانیه به پل پنچم و پل پنجم به گلستان که قرار بود تا انتهای دی به بهره برداری برسد به دلیل بارندگی با تاخیر روبه رو شده است که تلاش می شود این تقاطع به طور کامل در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: خط ال ۴۰۰ میدان شهید بندر(چهار شیر) اهواز نیز در قالب قرارداد هفت ماهه دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی است که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری رسد.

امینی، تکمیل خیابان شهید علاف را از دیگر طرح های تعریف شده ذیل بودجه عوارض آلایندگی شهرداری اهواز دانست و گفت: یکی از مسیرهای این خیابان آسفالت و زیرساخت مسیر برگشت آن زیر تکمیل شده است که با بهبود شرایط جوی، آسفالت می شود.

 

خرید ۲۷ هزار کیسه آسفالت سرد

امینی با اشاره به اقدام جدی شهرداری برای خرید قیر و مصالح آسفالت افزود: ترمیم چاله ها با استفاده از آسفالت سرد در دستور کار قرار گرفته است که ۲۷ هزار کیسه آسفالت سرد خریداری و بین مناطق توزیع شده است.

وی با بیان اینکه طرح های محرومیت زدایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در اهواز با سرعت در حال تکمیل است، ادامه داد: مطالعه ساماندهی ورودی های شهر اهواز تا پایان بهمن امسال تکمیل و روند ساماندهی این ورودی ها پس از آن آغاز می شود.

وی گفت: به منظور تقویت روشنایی معابر با تفاهم نامه میان شهرداری و شرکت توزیع برق اهواز خرید و نصب یک هزار و ۲۰۰ چراغ برق تامین اعتبار و مراحل خرید این تجهیزات آغاز شده است ضمن اینکه، تغییر وضعیت و بهسازی ۲۴ میدان تا پایان امسال نیز نهایی می شود.

شهردار اهواز با اشاره به اجرای طرح های باز زنده سازی ساحل رودخانه کارون افزود: باز زنده سازی چهار پهنه از کارون با مساحت ۱۰۵ هکتار در دستور کار است که پهنه پارک ریحانه با وسعت پنج هکتار آماده بهره برداری است که با جمع آوری کارگاه شرکت آب و فاضلاب امکان بهره برداری از آن فراهم می شود.

 

۱۰ طرح شهری اهواز در دهه فجر به بهره برداری می رسد

وی ادامه داد: در ادامه هر هفته یک پروژه شهرداری اهواز قصد دارد تا ۱۰ روز دهه مبارک فجر ۱۰ طرح عمرانی، خدماتی، زیرساختی را به بهره برداری برساند ضمن اینکه پس از دهه فجر تا پایان سال نیز هر سه شنبه آیین افتتاح تعدادی از طرح های شهری انجام می شود.

امینی، افزود: تکمیل توقفگاه خودرویی طبقاتی طالقانی، ترمیم یک هزار ایستگاه و خرید ۱۰۰ ایستگاه های اتوبوس، پنج ریل باکس راه آهن، احداث خطوط بی آر تی با اولویت بهره برداری از خط شمال به جنوب تا نیمه سال آینده از جمله اقدامات شهرداری از محل اعتبارات عوارض آلایندگی در اهواز است.

 

تکمیل شبکه فاضلاب هم مانع آب گرفتگی معابر اهواز نمی شود

وی با اشاره به تمرکز شهرداری اهواز برای به حداقل رساندن مشکل آب گرفتگی معابر اهواز در فصل بارندگی ادامه داد: دفع آب های سطحی با تمرکز بر رفع مشکل کوی علوی در حال انجام است که از سه کیلومتر این طرح تاکنون ۱.۲ کیلومتر آن انجام و بقیه آن نیز در حال انجام است.

شهردار اهواز گفت: اجرای کامل طرح دفع آب های سطحی اهواز ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که طرح میانی برای علاج بخشی به ۷۰ درصد مشکل آب گرفتگی معابر اهواز با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریال تدوین شده و تامین اعتبار این طرح در حال پیگیری است.

وی افزود: اهواز دارای اقلیم خاصی است که باید متناسب با این اقلیم ضمن تلاش برای به حداقل رسیدن مشکلات مردم در بارندگی ها بر این نکته نیز تاکید شود که نباید توقع داشت که با اجرای طرح جامع فاضلاب نیز پس از بارندگی ها شاهد ماندآب در شهر نباشیم.

امینی با اشاره به برنامه ریزی برای بهسازی ۴۰ زمین ورزشی روباز اهواز نیز گفت: ترمیم و بازسازی ۲۰ زمین ورزشی روباز نهایی و این زمین ها به بهره برداری رسیده است ضمن اینکه ۱۰ زمین دیگر هم در دهه فجر و ۱۰ زمین دیگر نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

شهردار اهواز ادامه داد: تکمیل سه فرهنگ سرای ملاشیه، آخر آسفالت و پردیس اهواز نیز دنبال می شود که متاسفانه هر سه مورد با اشکال فنی و یا حقوقی روبه رو هستند.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز در این جلسه بر بررسی بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۲ شهرداری در مهلت قانونی تاکید کرد.

بودجه امسال شهرداری کلانشهر اهواز به مبلغ ۶۵ هزار میلیارد ریال اواسط اسفند سال ۱۴۰۰ به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید که بودجه پیشنهادی این شهرداری برای سال ۱۴۰۲ رشد ۵۳ درصدی داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار