رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل خبر داد:
مزیت اقتصادی گیاهان دارویی این است که حتی در سطح کوچک نیز توسط خانواده های روستایی تحت پوشش کمیته امداد قابل تولید است و با برنامه ریزی مناست برای خرید تضمینی می توان این دسته خانواده ها را وارد چرخه تولید کرد.
کد خبر: ۱۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲ 08 March 2015

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل از شناسایی بیش از ۶۰۰ گونه گیاهان داروئی در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش تابناک اردبیل، رامز نصیری صالح تصریح کرد: جهاد دانشگاهی به منظور بررسی کشت تجاری گونه های متخلف گیاهان دارویی در منطقه، مزرعه ای به مساحت سه هکتار را اجاره و 67 گونه گیاه و درخت دارویی را در آن کشت کرده است که به عقیده محققان 80 درصد از گونه های کشت شده جواب داده است.

نصیری صالح با بیان اینکه استان اردبیل محل رویش گیاهان دارویی شامل پاپاور، آویشن و بابونه است، اضافه کرد: به لیمو، نعناع فلفلی، بادرنجبویه، مریم گلی، آویشن باغی، گل راعی و از دیگر گونه های گیاهی است که کشت و تولید آن در استان اردبیل بررسی می شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون 9 شرکت فعال در استان اردبیل در زمینه مطالعه و تولید گیاهان داروئی فعالیت می کنند گفت: با توجه به آشکار شدن عارضه های مختلف داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی به سرعت جای خود را در بین مصرف کنندگان باز کرده است و تقاضای جهانی برای گیاهان دارویی و فرآوری های تولید شده از آن در حال افزایش است.

به اعتقاد کارشناسان تولید گیاهان دارویی و فرآورده های آن از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و این صنعت در حال تبدیل شدن به یکی از فعالیت های تولیدی سودآور و اشتغالزا است.

برابر آمار در سال 2014 میلادی سهم گیاهان دارویی در تجارت جهانی در سال 2014 حدود 100 میلیارد دلار بود که سهم ایران از این تجارت فقط 6 درصد بود.

به گفته دکتر ناصر سیدی دکترای رشته کشاورزی و مدیرعامل کشت و صنعت گلستان هادی مغان، مزیت اقتصادی گیاهان دارویی این است که حتی در سطح کوچک نیز توسط خانواده های روستایی تحت پوشش کمیته امداد نیز قابل تولید است و با برنامه ریزی مناست برای خرید تضمینی می توان این دسته از خانواده ها را نیز وارد چرخه تولید کرد تا به توانمندسازی آنها کمک شود.

عليرضا بقايي يكي از اعضاي اتحاديه تولید کنندگان گياهان دارويي اردبيل بازاريابي مناسب، ایجاد مشوق‌هاي مورد نياز ، بسترسازی برای حضور در نمايشگاه‌های داخلی و بین المللی، راه‌اندازي بازارچه‌هاي عرضه گياهان دارويي و تسهیل صادرات آن به كشورهاي همسايه را از الزامات لازم برای توسعه صنعت گیاهان دارویی در کشور عنوان کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار