کد خبر: ۱۲۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱ 30 October 2015
شهید محمدحسین فهمیده، بزرگ مرد 13 ساله ای بود که با شجاعت بی مثال خود در نخستین روزهای دوران دفاع مقدس الگوی تمام مردان و زنان فداکار و نسل های آینده شد.

به گزارش ایرنا، شهید محمدحسین فهمیده همان مرد کوچکی است که رهبر کبیر انقلاب درباره او فرمود:رهبر ما آن طفل دوازده ساله ای است که با قلب کوچک خود ، که ارزشش از صدها زبان و قلم ما بزرگتر است خود را زیر تانک دشمن انداخت.

شهید 'فهمیده' یکی از هزاران نونهال فهمیده و دانش آموز بسیجی کشور ماست که با نثار خون پاک خویش بر طراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود.

دوران کودکی و نوجوانی این شهید والامقام با رویدادهای مهمی از جمله پیروزی انقلاب و دفاع مقدس گره خورد ،حوادثی که در شکل گیری شخصیت او مؤثر واقع شد، او با سرمایه عظیمی از فهم و درک و درایت انقلابی و اسلامی خویش و به دنبال طوفان حوادث انقلاب، وارد جنگ تحمیلی شد و با وجود کمی سن، خود را به خونین شهر قهرمان رساند و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه، نام خود را در دفتر شهیدان همواره زنده تاریخ ثبت کرد.

از آنجا که این دانش آموز رزمنده بسیجی، با ایمان و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب الله آموخت، امام بزرگوارمان این نوجوان 13 ساله را رهبر قلمداد فرمود، چرا که نام و یاد او منشأ حماسه های سترگ شد و تحولی عظیم در شیوه دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام با کفر فراهم کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری، هموار ساخت.

امروز شهید فهمیده، بحق، الگوی شایسته و تصویر برجسته ای از ایثار و جهاد و شهادت برای دانش آموزان بسیجی و جوانان کشور ماست، به گونه ای که حماسه سازی های فهمیده و دیگر فهمیده های میهن اسلامی، می تواند یادآور دوران دفاع مقدس و ارزشهای والای آن دوران باشکوه باشد.

رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن شهید گرانقدر فرمود: 'زنده نگهداشتن یاد و حادثه شهادت دانش آموز بسیجی، شهید فهمیده از اصالت های دفاع مقدس است.'

محمدحسین فهمیده سومین فرزند از بین هشت فرزند خانواده فهمیده و یکی از رزمندگان بنام جنگ ایران و عراق است که در عملیات استشهادی به تانک های عراقی کشته شد.

شهید فهمیده در 16 اردیبهشت 1346 در روستای سراجه قم زاده شد.

در سال 1352 به دبستان روحانی قم (نام قبلی: کریمی) وارد شد و از مهرماه سال 1356 تحصیلاتش را در مدرسه راهنمایی حافظ در شهر قم ادامه داد، سپس همراه خانواده اش به کرج مهاجرت کرد و از مهرماه 1358 در مدرسه خیابانی مشغول به تحصیل شد.

پخش اعلامیه های سید روح الله خمینی در سال های 1356 و 1357 در سن حدود 10 تا 11 سالگی؛ دیدار خمینی در بازگشت به ایران، شرکت در تظاهرات انقلاب اسلامی زمستان 1357 و شرکت در درگیری های خوزستان از جمله اقدامات اوست.

وی در 25 یا ششم شهریور ماه 1359 یک هفته پیش از اعلام رسمی آغاز جنگ همراه نیروی مقاومت بسیج به جبههٔ خرمشهر اعزام شد.

از آنجا که در روزهای نخستین از شرکت او در خط مقدم جلوگیری می شد، با تلاش هایی از جمله یک نفوذ چریکی به خط نیروهای دشمن، برای حضور در خط مقدم اجازه گرفت.

وی در غروب 31 شهریور ماه از نخستین روزهای اعلام تجاوز نظامی ارتش عراق- همراه با محمدرضا شمس در جبهه نبرد حضور رسمی یافت.

این دو، یک بار در هفته اول مهرماه زخمی شده و به بیمارستان ماهشهر اعزام شدند.

چند روزی پس از بهبودی با ترخیص از بیمارستان و بازگشت به جبهه و پایان دادن مجدد به مخالفت فرماندهان با حضورشان؛ به خط مقدم اعزام شدند.

اما فهمیده بار دیگر در 27 مهرماه طی مقاومت در برابر حمله های دشمن دوباره زخمی شد. او سر انجام در 8 آبان ماه 1359 در کوت شیخ درآن سوی شط خرمشهر کشته شد و بقایای بدنش در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

بدنبال کشته شدن حسین فهمیده، صدای جمهوری اسلامی ایران با قطع برنامه های خود اعلام می کند که نوجوانی 13 ساله با فداکاری زیر تانک عراقی رفته، آن را منفجر کرده و خود نیز به کشته شده است.

سید روح الله خمینی در پیامی که به مناسبت دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد، چنین گفت: ... رهبر ما آن طفل سیزده ساله ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.

هشتم آبان به عنوان روز بسیج دانش آموزی و همچنین روز 13 آبان به افتخار او به عنوان روز دانش آموز در ایران نامگذاری شد و سازمانی به همین نام زیر نظر بسیج مستضعفین تشکیل شد.

این سازمان با همکاری وزارت آموزش و پرورش در بسیاری از مدارس اقدام به تشکیل واحدهای مقاومت بسیج نمود.

اشیای بازمانده از فهمیده در موزه شهدا تهران نگهداری می شود.

موزه شهدای دانش آموز در خانهٔ پدری حسین فهمیده در کرج ساخته شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار