دکتر علی دژمان صاحب نظر اجتماعی و سیاسی:
در بخش صنعت نیز تک بُعدی عمل شده است و تنها به تولید و خام فروشی نفت عمل شده است. شاید بتوان گفت که نگاه تک بُعدی به توسعه دلیل اصلی مشکلات خوزستان است.
کد خبر: ۱۴۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸ 08 December 2015
دکتر علی دژمان کارشناس ارشد و دکترای علوم سیاسی و از صاحب نظان فرهنگی و اجتماعی در استان خوزستان است.

وی که هم اکنون سربازرس حوزه نظارت و بازرسی اداره کل بازرسی استان خوزستان است بواسطه ی تحصیلات دانشگاهی که در رشته مهندسی بهداشت محیط داشته سالها در حوزه های مدیریتی مراکز بهداشتی و شوراهای سلامت مسوولیت های مختلفی را عهده دار بوده است.
 
وی آثار متعدد فرهنگی و مطبوعاتی نیز منتشر نموده است.

او رویکرد توسعه پایدار را حلقه مفقوده خوزستان میداند و خواهان توجه به همه ظرفیتهای انسانی و طبیعی در استان است.

تابناک خوزستان
با وی بمنظور بررسی مشکلات و چالش های موجود در خوزستان گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه باهم می خوانیم:


عمده ترین مشکلات و چالش های موجود در استان خوزستان چه مواردی است؟

به عقیده بنده یکی از بزرگترین مشکلاتی که در استان خوزستان جای سوال دارد، تناقض در ظرفیت ها و مشکلات استان است.

یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر در استان خوزستان آمار بالای نرخ بیکاری است. افزایش آمار بیکاری در استان های دیگر کشور شاید امری طبیعی باشد اما خوزستان با وجود صنایع بزرگ پتروشیمی، لوله سازی، فولاد، ترانزیت ریلی و دریایی، زمین های حاصل خیز کشاورزی، ترویسم جنگی، تاریخی، طبیعی و ذخایر عظیم نفت و گاز از استان های نخست در آمار بالای بیکاری جوانان است.

با وجود این همه ظرفیت عظیم در خوزستان شهرهایی مانند ماهشهر حتی با وجود ترانزیت دریایی، ریلی و وجود صنایع پتروشیمی، 23 درصد نرخ بیکاری وجود دارد.

علاوه بیکاری مشکلات خدماتی بسیار زیادی در خوزستان وجود دارد.

ما همچنان شاهد درس خواندن کودکان در کانتینر و آمار تلفات بالای سوانح رانندگی به دلیل مشکلات موجود در راه های ارتباطی هستیم.

به عقیده بنده وجود این مشکلات به دلیل سیاست گذاری های غلطی است که در گذشته اتخاذ شده است. ریشه این سیاست گذاری ها نیز در نگرشی بود که در استان وجود داشت.

متاسفانه در استان خوزستان از قبل از انقلاب تا کنون نگرش صرفاً نفتی و صنعتی وجود داشته است. مسئولین استانی و حتی مردم درصدد ورود به شرکت نفت بودند.

به همین دلیل کمتر به زمینه توسعه پایدار، رونق گردشگری، توسعه روستایی، توسعه کشاورزی و .. توجه شده است و نگاه های بیشتر صنعتی بوده است.

در بحث علوم سیاسی اقتصادی دولت هایی وجود دارند به نام دولت های رانتیر. این دولت ها منابع زیر زمینی خوبی دارند و پول آماده را خرج می کنند و کمتر به زیر ساخت های توجه می کنند که متاسفانه در استان خوزستان نیز ابن مورد به عینه نمود داشته است.

یکی از موضوعاتی که در طی 50 سال اخیر رخ داده است فراموش کردن توسعه روستایی است. لذا به همین دلیل یکی از ناهنجاری های بزرگ که همان مهاجرت بیش از حد روستایان به شهرها بوده، اتفاق افتاده است.

صنعت تا حدی پاسخگوی مهاجرت های روستایان بوده است و مابقی آنان در حاشیه شهرها ماندند.

متاسفانه 91 روستا در بخش جراحی ماهشهر زندگی می کنند که 70 درصد دختران پس از اتمام دوره راهنمایی به دلیل نبود دبیرستان ترک تحصیل می کنند. در این مناطق دختران به دلیل سواد کم از ازدواج کردن بازمانده اند. نبود بیمارستان نیز یکی دیگر از مشکلات آنان در این روستا است.


** به نظر شما در بخش صنایع پایین دست و تبدیلی چرا حمایتی صورت نگرفته است؟

 متاسفانه بخش کشاورزی و زیرساختی رها شده و بیشتر به صنایعی مانند نفت پرداخته شده است. در صورتی که صنایع تبدیلی می تواند علاوه بر اشتغالزایی باعث ابقای روستائیان در روستا می شود.

در بخش صنعت نیز تک بُعدی عمل شده است و تنها به تولید و خام فروشی نفت عمل شده است. شاید بتوان گفت که نگاه تک بُعدی به توسعه دلیل اصلی مشکلات خوزستان است.



** چرا اتاق فکر برای استفاده از زیرساخت های موجود در استان تشکیل نشده است؟


در زمینه پشتوانه فکری در خوزستان بسیار ضعیف عمل شده است. بسیاری از مدیران آرزوهای خودشان را به مردم می گفتند و در عمل نیز از تحقق آنها باز می ماندند در صورتی که باید وعده های مسئولان با پشتوانه مطالعاتی باشد.

در یک دوره در استان 200 الی 300 مطالعه تحقیقاتی انجام گرفت که هیچ کدام از آنها عملیاتی نشد و مورد استفاده قرار نگرفت. در این زمینه نیز ارتباط بین صنعت و دانشگاه تحقق نیافت.

در زمینه سیاست گذاری های عمرانی نیز مطالعات برای چند پروژه صورت می گیرد و در تخصیص اعتبار، مبلغ کمتری به هریک از طرح ها می رسد که این خود باعث افت کیفیت پروژه ها و مهمتر از آن تکمیل نشده آنها می شود.



** دلایل ادامه وضع زیست محیطی موجود در استان خوزستان را چه می دانید؟

دلایل طبیعی و مصنوعی باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی در استان شده است و اکثر آنها مانند گرد و خاک به دلیل خشکسالی بوده است.

البته بحث سیاست گذاری ها نیز در این زمینه نیز تاثیرگذار بوده است.

خوزستان یک استان صنعتی است و طبیعتاً صنایع هرکجا باشند آلایندگی های خود را دارند و باتوجه به نیاز استان وجود آنها ضروری است اما می توان این آلایندگی های کنترل کرد که لازمه این کار ارتباط میان صنعت و دانشگاه است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
لطیف غبیشاوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
از حمایت شما از جوانان ممنونم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار