کد خبر: ۱۵۸۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 06 January 2016

به گزارش تابناک یزد،شاهدیه یکی از باغ‌شهرهای زیبای شهرستان یزد است که حدود یک چهارم وسعت آن باغ است اما تفکیک غیرمجاز باغ‌ها به بهانه خانه‌دار شدن، تیشه بر ریشه این باغ‌های زیبا می‌زند.

شاهدیه 20‌کیلومتر وسعت دارد که 4‌کیلومتر آن را باغ‌ها و 4 کیلومتر دیگر را نیز اراضی زراعی تشکیل می‌دهند اما روند تفکیک و تخریب باغ‌ها به نحوی است که نه تنها آینده این شهر بلکه آینده شهر یزد را نیز درگیر خواهد کرد. باغ‌های شاهدیه، فیلتر طبیعی برای کنترل آلودگی دشت یزد - اردکان هستند و اگر این فیلترهای طبیعی به هر دلیل تخریب و نابود شوند دود آن به چشم شهروندان شهرهای دیگر استان به ویژه شهر یزد خواهد رفت.

کافی بودن زمین‌های تفکیک شده
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شاهدیه تفکیک غیرمجاز باغ‌های شهر شاهدیه را نگران‌کننده می‌داند و می‌افزاید: زمین با کاربری مسکونی به اندازه کافی در شاهدیه وجود دارد.
«سیدمحمد میرجلیلی» با اشاره به جمعیت 20‌هزار نفری با 5 هزار خانوار در این شهر می‌گوید: زمین‌های تفکیک‌شده شهر برای تامین نیاز مسکن جمعیت شهر تا 5 سال آینده کفایت می‌کند. وی ادامه می‌دهد: شهروندان متقاضی مسکن باید نیاز به زمین مسکونی را از زمین‌های تفکیک شده تامین کنند و از تفکیک غیرمجاز و تخریب باغ‌ها دست بردارند.
این عضو شورای شهر می‌گوید: حتی مالکان باغ‌ها نیز می‌توانند با فروش باغ‌های خود به علاقه‌مندان، هزینه خرید زمین‌های تفکیک شده با کاربری مسکونی را تامین کنند. وی می‌افزاید: متاسفانه بسیاری از مالکان باغ‌های شاهدیه با تصور رایگان بودن زمین باغ‌ها برای ساخت مسکن، به صورت غیرمجاز به تفکیک و تخریب باغ‌ها اقدام می‌کنند.
میرجلیلی با تاکید بر این‌که عرصه شهر شاهدیه برای تامین نیاز مسکن ساکنان این شهر کافی است، می‌گوید: اگر عرصه شهر بیش از این افزایش یابد، شاهد مهاجرپذیر شدن بدون فراهم شدن زیرساخت‌های آن خواهیم بود که در نهایت به نفع شهر و شهروندان نیست.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شاهدیه روند ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهر را با توجه به سنددار نبودن اراضی، گسترده می‌داند و می‌افزاید: شهرداری با همکاری بخش‌خصوصی کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز را در دستور کار قرار داده است.

تخریب باغ‌ها قبحی ندارد
شهردار شاهدیه نیز با تایید تخریب باغ‌های این شهر برای ساخت مسکن می‌گوید: با توجه به وسعت شهر شاهدیه عرصه لازم برای تامین نیاز مسکن شهروندان فراهم است اما افراد قادر به تملک این عرصه‌ها نیستند.
«محمودجواد ابوالحسینی» می‌افزاید: شهروندان چشم طمع به باغ‌ها دوخته‌اند و به دلیل ارزان بودن، تخریب باغ‌ها را به خرید زمین‌های تفکیک شده با کاربری مسکونی ترجیح می‌دهند. وی ادامه می‌دهد: با توجه به ایجاد شبکه معابر در کنار باغ‌های شهر شاهدیه، مردم به جای خرید قطعات تفکیک شده مسکونی به تخریب باغ‌ها روی آورده‌اند وبه این ترتیب با هزینه کمتری خانه‌دار می‌شوند.
این مسئول با تاکید بر این‌که تخریب باغ‌ها در شاهدیه قبحی ندارد، می‌گوید: با توجه به وجود دیدگاه‌های سنتی نمی‌توان برخورد قانونی با تخریب باغ‌ها انجام داد و متخلفان در قبال این تخلف خود به مراجع قضایی پاسخگو نیستند.
شهردار شاهدیه می‌افزاید: مردم به راحتی درختان را به بهانه مزاحمت قطع می‌کنند و وجود باغ‌ها را به دلیل نداشتن صرفه و بازدهی اقتصادی، مقرون به صرفه نمی‌دانند؛ از این رو تلاشی برای نگهداری باغ‌ها ازسوی مالکان مشاهده نمی‌شود. وی اظهار می‌کند: در شرایطی که برخی از شهروندان یزدی باغ‌های روستاهای ییلاقی از جمله ده بالا و طزرجان را به هزینه‌های سنگین و بدون برداشت از میوه‌ آنها برای فصل تابستان اجاره می‌کنند باغ‌های زیبا و سرسبز شاهدیه دستخوش تخریب قرار می‌گیرد.
ابوالحسینی می‌گوید: افراد بانفوذ از جمله ائمه جماعت، خطبا و مسئولان باید درباره عواقب اخروی قطع درختان و تخریب باغ‌ها به شهروندان این شهر هشدار دهند تا شاید به نگهداری از باغ‌ها ترغیب شوند.
وی ادامه می‌دهد: شهرداری نیز باید از ابزارهای قانونی به صورت جدی‌تری برای مقابله با متخلفان برخورد کند و در این مسیر به کمک دستگاه‌های اجرایی و قضایی استان نیاز است.

باغی و زراعی بودن 40 درصد وسعت شهر
شهردار شاهدیه با بیان این‌که 4 کیلومتر از وسعت 20 کیلومتری شاهدیه، باغ است، می‌گوید: 4 هکتار از وسعت این شهر هم اراضی زراعی است و به این ترتیب می‌توان این شهر را ازشهرهای سرسبز استان برشمرد. وی با اشاره به این‌که 40 درصد وسعت این شهر را باغ‌ها، اراضی زراعی و فضای سبز شهری تشکیل می‌دهد، می‌افزاید: مسئولان استان باید هوشیار باشند که تخریب باغ‌های شاهدیه، برای شهر یزد هم فاجعه محسوب می‌شود.
ابوالحسینی اضافه می‌کند: با توجه به قرار گرفتن باغ‌های شهر شاهدیه در مسیر باد غالب استان، این باغ‌ها در نقش فیلترهای طبیعی، از انتشار آلودگی‌های محور یزد- اردکان به سمت شهر یزد جلوگیری می‌کنند. وی می‌گوید: فضای سبز شهر شاهدیه تنها فیلتر طبیعی موجود در مسیر آلاینده‌هایی است که به سمت شهر یزد سرازیر است و اگر این باغ‌ها از بین برود، هیچ فیلتری توانایی مهار این آلودگی‌ها را ندارد.
شهردار شاهدیه با اشاره به تخریب بخش اعظمی از باغ‌های شهرهای زارچ، اشکذر و یزد، می‌گوید: باغ‌های شاهدیه در مقایسه با سایر شهرهای شهرستان یزد، کمتر تخریب شده است، اما روند تخریب فعلی، سریع است.

نگرانی از سرعت تخریب باغ‌های شاهدیه
باغ‌های شهر شاهدیه، فیلترهای طبیعی برای جلوگیری از انتشار آلودگی صنایع محور یزد- اردکان به سمت شهر یزد است. تفکیک غیرمجاز و تخریب باغ‌های شهر شاهدیه با هدف ساخت مسکن، این روزها روند سریعی یافته است؛ این در حالی است که زمین تفکیک‌شده به اندازه کافی در این شهر وجود دارد. ارزان بودن باغ‌ها و مالکیت شهروندان شاهدیه باعث شده که آنها ترجیح دهند به جای پرداخت هزینه برای خرید زمین‌های تفکیک شده با تفکیک غیرمجاز باغ‌های خود، نیاز مسکن را تامین کنند.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار