کد خبر: ۱۷۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱ 05 February 2016
خانه های قدیمی و ارزشمند بسیاری همچون:سرای معین التجار،خانه ماپار،خانه دادرس،سرای عجم و...از دوران های قاجار و پهلوی اول در اهواز برجای مانده اند که متاسفانه به دلیل بی توجهی های مسئولان به میراث فرهنگی و تاریخی و بهانه ی همیشگی نبود بودجه اغلب این ساختمان ها متروکه شده اند و شاید اگر،هرچه سریع تر برای ساماندهی،بازسازی و ترمیم آنها فکری اساسی نشود؛ چند سال بعد دیگر اثری از آنها باقی نمانده باشد.

این خانه ها بخشی از هویت و تاریخ شهر اهواز هستند که برخی از آنها با وجود داشتن شماره ثبت ملی بازهم از نظر مسئولان به دور مانده اند و مردم امکان بازدید و رفت و آمد در این بناهای زیبا را ندارند.

این در صورتی است که می دانیم اهواز فاقد جاذبه های گردشگری کافی برای نگه داشتن گردشگران است.گردشگرانی که هرساله بخصوص در فصل هایی که وضعیت آب و هوایی مطلوب تر است(اواخر زمستان_اواسط بهار).از سراسر ایران به خوزستان و شهر اهواز سرازیر میشوند.

مخدوش کردن هویت اهواز در سایه ی بی توجهی ها

بازسازی و بازگشایی این خانه های قدیمی قطعا میتواند در جذب گردشگران نقش موثری ایفا کند و سبب اشتغال زایی و در پی آن درآمدزایی در بخش خصوصی شود.دیدن این بناهای تاریخی با بافت خاص و ویژگی های معماری منحصربه فرد آن دوران نه تنها برای گردشگران داخلی بلکه برای گردشگران خارجی هم میتواند جذاب باشد.

خانه هایی که سال هاست رنگ و بوی زندگی به خود ندیده اند و در روزگاری نه چندان دور نه فقط به عنوان خانه های مسکونی بلکه با عملکردهای متفاوتی در زندگی و رونق آن موقع شهر اهواز نقش داشته اند.

در همین زمینه نظر مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان را جویا شدم.

وی گفت: واقعیت این است که عمده مسئولان و متولیان شهری درک درستی از میراث فرهنگی و بافت های تاریخی ندارند.

به همان میزان که مدیریت شهری برای مرمت و بهره برداری از بناهای با ارزش شهری اقدام خاصی نکرده است، میراث فرهنگی هم که وظیفه ی اصلی اش مرمت، حفاظت و بهره برداری از این بناها است نقش کارایی نداشته است.

در اهواز تلاش های فعالان میراث فرهنگی برای حساس کردن اذهان عمومی در خصوص اهمیت میراث فرهنگی قابل توجه بوده است ولی در حوزه خود مراقبتی از بناهای تاریخی توسط مردم اتفاق مفیدی رخ نداده است.عمده مردم و مسئولین تصور اینکه اهواز می تواند یک شهر تاریخی برخوردار از بافت باشد را دور از ذهن می دانند.

و مشکل دیگر در حوزه بناهای با ارزش،مرمت نکردن کامل یک بنا به عنوان الگو و ثبت نکردن بسیاری از بناهای با اصالت است که خطر نابودی تهدیدشان میکند.

مجتبی گهستونی افزود:در شرایط فعلی تشکیل کمیته نجات خانه های تاریخی،ثبت بناهای باارزش،مرمت و بهره برداری به موقع از این بناها برای جلوگیری از تخریب و نابودی بیشتر ضروری است.

وی در پاسخ به این سوال که نقش بخش خصوصی را در این مورد تا چه میزان ارزیابی میکنید گفت: بخش خصوصی در اهواز برای ورود به حوزه میراث فرهنگی تاکنون ریسک نکرده است. به نوعی دورنما برایشان مبهم است. مدل هر شهر با شهر دیگر متفاوت است. لذا باید بر اساس ویژگی های شهر اهواز برای بخش خصوصی برنامه ریزی کرد و می بایست بسته ها و مشوق های سرمایه گذاری به وجود آورد.

حال با توجه به نقش و اهمیت خانه های تاریخی شهر اهواز در جذب گردشگر و درآمدزایی و حفظ اصالت و هویت تاریخی شهر و با در نظر گرفتن نبود فضای کافی برای تفریح شهروندان انتظار میرود مسئولان اهتمام بیشتری به بناهای تاریخی شهر اهواز داشته باشند و از همه پتانسیل های موجود در کشور برای تحقق این مهم استفاده نمایند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار