کد خبر: ۱۸۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴ 24 February 2016
بعد از باران دیشب که به سه روز هوای غبارآلود اهواز پایان داد و شادابی و طراوت بهاری را به شهرمان هدیه کرد. امروز همایش ملی عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه خوزستان برگزار شد. این رویداد علمی – فرهنگی تا فردا عصر در تالار کتابخانه مرکزی استان خوزستان برپاست. 

حضور بزرگان و فرهیختگان کتابداری سراسر کشور به میزبانی اهواز از دو جهت مایه فخر و مباهات است. یک: اهواز به‌عنوان پایتخت کتاب ایران که مرهون تلاش‌های جوانان با شور و شعور اهوازی به‌ویژه سازمان مردم‌نهاد (سمن) کاشت اهواز است. دو دانشگاه شهید چمران اهواز به‌عنوان قطب مدیریت دانش با حضور دانشمندان و فرهیختگان بزرگ علم اطلاعات و دانش شناسی که سرمایه‌های جاویدان این شهر و استان هستند.

امروز همه‌ی سرمایه‌های ایران در اهواز هستند. حتی اختلال در پروازهای ورودی اهواز به علت گردوخاک شدید سه روز اخیر، مانعی برای حضور این دانشمندان فرهیخته ایجاد نکرد. استادان بزرگ دانشگاه فردوسی مشهد با تأخیر 6 ساعته در فرودگاه مشهد مواجه شده و پس از پرواز و رسیدن به اهواز به علت کاهش دید هواپیما به تهران برمی‌گردند و با همه‌ی این مشقت، هرگز خستگی در چهره پرفروغ این فرزانگان و نام‌آوران نمی‌بینیم.

امروز دکتر نوش‌آفرین انصاری عضو هیئت‌مدیره شورای کتاب کودک از «نظریه‌ی ایرانی در حوزه‌ی کتابداری» گفت؛ دکتر دیانی بر «نقش مربی‌گری و معلمی کتابداران» تأکید کرد و دکتر پاک‌سرشت بر «حرکت از عمل به نظریه» صحه گذاشت و از «خواندن هراسی» در آموزش‌وپرورش بر حذر داشت. خانم دکتر سمیه سادات آخشیک در ارائه موفق خود چارچوب پیشنهادی برای برنامه بازاریابی خدمات کتابخانه‌های عمومی بر اساس برنامه‌های 15 کتابخانه عمومی دنیا ارائه کرد. این مقاله شوق مرا برانگیخت و از این استاد دانشگاه خوارزمی و همکار پژوهشگرشان جناب آقای دکتر رضا رجبعلی بگلو تشکر ویژه کردم. همچنین مقاله‌ی تقسیم بازار مشتریان کتابخانه‌های عمومی شهرستان خرم‌آباد بر مبنای وفاداری که توسط خانم مریم کشوری دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پرارج و عظمت استانمان شهید چمران ارائه شد، شنیدنی بود.

یکی از ویژگی‌هایی که در دوران خدمتم در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان با آن مواجه شدم. شخصیت برجسته، دلسوز، پرمهر و دانشمندِ استادان این رشته است. ارتباط عمیق و وثیقی که استادان این علم با دانشجویان خود و هر آن‌کس که در راستای «توزیع دانش» قلمی و قدمی برمی‌دارد مرا متحیر ساخت. علاوه بر این امروز با تأکید سخنرانان بر دانش بومی و نظریه ایرانی مرا به هزاره‌های پرفروغ تاریخی کشور عزیزم بردند تا که ایران اسلامی جایگاه دوباره خود را بر قله‌های دانش جهانی بازیابد و سهم خود را در علم بیفزاید.

به قول مشاهده‌گر تیزبین فرانسوی آرتور دوگوبینو «ایران، ایران خواهد ماند و نخواهد مُرد. ایران در نظر من، چونان سنگ خارایی است که‌موج‌های دریا آن را به اعماق رانده‌اند، انقلابات جوی آن را به خشکی انداخته، رودی آن را با خود برده و فرسوده کرده است؛ تیزی‌های آن را گرفته و خراش‌های بسیاری بر آن وارد آورده، اما سنگ خارا که پیوسته همان است که بود، اینک در اواسط دره‌ای بایر آرمیده است. زمانی که اوضاع بر وفق مراد باشد، آن سنگ خارا گردش را از سر خواهد گرفت». (طباطبایی، 1381: ص 163)

 برگزاری همایش ملی کتابخانه‌های عمومی، عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب ازنظر ضرورت به‌عنوان یک نیاز جدی در مجموعه مباحث علمی کشور احساس می‌شد. همچنین ازنظر سطح برگزاری همایشی برجسته، موفق و باارزش با مدیریت و کلاس خوزستانی در حال برگزاری است. انتشار خبرنامه همایش و مهم‌تر از آن کتاب 660 صفحه‌ای مجموعه مقالات و سخنرانی‌ها و توزیع آن در مراسم افتتاحیه یکی از کارهای بزرگ و ستودنی حجت‌الاسلام‌والمسلمین سپهر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان و همکارانش است.

جا دارد از پرفسور فریده عصاره دبیر علمی همایش و کمیته علمی که ستارگان علم و فضیلت قطب مدیریت دانش کشور در اهواز و نیز استادان برجسته کشور هستند، تشکر کنم. همچنین از دکتر منصور کوهی رستمی دبیر اجرایی دلسوز، تلاشگر، باانگیزه و بااخلاق و نیز اعضای زحمتکش کمیته اجرایی که در جریان فعالیت‌های شبانه – روزی آن‌ها بودم تقدیر و سپاسگزاری نموده همچنین از حامیان دولتی و خصوصی این رویداد بزرگ علمی – فرهنگی تجلیل کنم.

منبع:
طباطبایی، سید جواد (1381). تأملی درباره ایران: جلد نخست؛ دیباچه‌ای بر نظریه انحطاط ایران، تهران: نشر نگاه معاصر، چاپ دوم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار