شرهانی آخرین بازمانده دفاع‌مقدس از لحاظ آثار طبیعی جنگ در شهرستان دهلران است.
کد خبر: ۲۰۰۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰ 22 March 2016
شرهانی آخرین بازمانده دفاع‌مقدس از لحاظ آثار طبیعی جنگ در شهرستان دهلران است.

به گزارش تابناک ایلام؛شرهانی آخرین بازمانده دفاع‌مقدس از لحاظ آثار طبیعی جنگ در شهرستان دهلران و استان ایلام است. این منطقه نه به عنوان یک یادمان،بلکه به عنوان یک پایگاه فرهنگی مهم در این شهرستان،بازگو کننده رشادت‌های مردمانی است که مرد دوران سختی بودند.

شرهانی سرزمین عملیات‌های مهم رزمندگان اسلام به ویژه عملیات محرم (سال 61) است. در مرحله سوم عملیات محرم که 15 روز به طول انجامید منطقه شرهانی حدود 10 بار دست به دست شد و عمده شهدای مفقودالاثر مربوط به این عملیات است .
منطقه شرهانی در عملیات محرم آزاد شد و امروزه یکی از مقاصد بازدید کاروان‌های راهیان نور محسوب می‌شود و سوغاتی دورکعت عشق را نثار بازدید کنندگان می‌کند.

شرهانی در حقیقت دشت شقایق‌هاست، شرهانی در مفهوم عربی یعنی دشت باز. شرهانی در 65 کیلومتری شهرستان دهلران واقع شده است. این یادمان در نزدیکی پاسگاه چم‌سری در محدوده فکه شمالی نزدیک به زبیدات عراق و در 70 کیلومتری استان العماره عراق قرار دارد. این منطقه به عنوان دشت باز دارای سه ارتفاع به نام‌های ارتفاعات حمرین و ارتفاعات 175 زبیدات و ارتفاعات 178 است.

از مهم‌ترین و جالب‌ترین بخش در یادمان شرهانی کانال 90 کیلومتری کمیل برایمان شرح دهید.

در سال 1359 توسط دشمن و به دست مهندسان فرانسوی کانالی به طول 90 کیلومتر و عرض 5 متر و ارتفاع 4متر کاملاً حرفه‌ای و مهندسی شده حفر شد. این کانال در منطقه حمرین معروف به کانال حمرین و در منطقه شرهانی معروف به کانال شرهانی و کمیل و در خاک عراق معروف به کانال بجلیه است. این کانال منحصر به فرد و دارای چند سه راهی و چهار راهی می‌باشد که برای موانع و پیشروی رزمندگان اسلام حفر شده بود که به حول و قوه الهی در عملیات والفجر مقدماتی به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.

منبع:ایلام بیدار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار