کد خبر: ۲۳۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷ 16 May 2016
مجسمه حاج علیقلی خان معروف به سردار اسعد بختیاری یکی از فاتحان تهران در انقلاب مشروطه در شهر جونقان چهارمحال و بختیاری تخریب شد. یک منبع آگاه در این رابطه اظهار داشت: چند نفر با حمله به خانه سردار اسعد مجسمه این مشروطه خواه را تخریب کردند. این افراد با پاشیدن نمک به صورت نگهبانان وارد محوطه شدند و مجسمه را شکستند.

قلعه سردار اسعد بختیاری به عنوان موزه مشروطیت نامگذاری شده است و مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان را دارد و قرار بود در هفته میراث فرهنگی افتتاح شود. انقلاب مشروطه بخشی از تاریخ معاصر ایران است که قوم بختیاری نیز در این جنبش، نقش آفرینی کرد و بخشی از سرآغاز قیام علیه استبداد قاجار، از دامنه کوه های بختیاری رخ داده است.

کتیبه های پیرغار در روستای ده چشمه و قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان، از توابع شهرستان فارسان، مهم ترین آثار به جای مانده از انقلاب مشروطه است.

قلعه سردار اسعد بختیاری یا قلعه مشروطه، مربوط به دوران قارجار در شهر جونقان پنجم دی ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۴۸ به عنوان یک اثر تاریخی ثبت ملی شد.

در پی این حادثه حجت الاسلام امینی امام جمعه مسجدسلیمان ضمن ابراز تاسف از حادثه پیش امده اظهار داشت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند بختیاری ها مرکز ثقل مشروطه هستند. اگر روی بعضی اسطوره ها بحثی هم وجود دارد باید در یک فضای محدود با افراد نخبه و صاحب نظر تاریخ پرشکوه بختیاری به بحث نشست.

وی ادامه داد: پس از فتح تهران توسط سردار اسعد، آخوند خراسانی مرجع عالیقدر کل شیعه در تلگرامی از مجاهدت و شهادت طلبی و فداکاری عموم جامعه بختیاری تشکر کردند و از سردار اسعد خواستند مراتب سپاسگزاری خود را به بختیاری ها ابلاغ نمایند.

حجت الاسلام امینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: قوم بختیاری نیاز به همدلی دارد، وحدت امری حیاتی است و اگر این مهم نباشد کشور ما هم مانند کشورهای دیگر دچار مشکلات بسیار زیادی چون ناامنی، عقب ماندگی و غیره می‌شود.

 وی ادامه داد: پس از شنیدن شایعاتی در ارتباط با دخالت امام جمعه جونقان لحظاتی پیش شخصاً با ایشان تماس گرفتم  که وی شدیداً دخالت خود را در این رابطه تکذیب کرد و گفت: این یک شیطنت از طرف بعضی افراد معلوم الحال است بنده نه له و نه علیه این شخصیت تاریخی سخنی به میان نیاورده ام و از بنده درخواست نمود که شماره تلفنش را منتشر تا هر کسی تمایل داشت در  در صفحه اینستاگرام ایشان فایل صوتی سخنرانی اش را گوش کند..

امام جمعه مسجدسلیمان ادامه داد: امیدوارم در آینده ای نزدیک بتوانیم در امتداد کنگره های برگزار شده کنگره بختیاری ها و مشروطه را برگزار نماییم که می تواند نسل امروز جامعه را با ایثارگری و فداکاری بختیاری ها بیشتر آشنا کند. وی در پایان سخن خود اظهار داشت: به هر حال ما خواهان روشن شدن همه  این قضیه توسط مراجع ذیربط هستیم و امیدواریم هر چه سریع ترابعاد این مسئله روشن و در اختیار اذهان عمومی قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار