ثبت روزی در تاریخ پر افتخار ایران اسلامی به نام روز مقاومت و پایداری یادآور شهری است که اصابت 176 موشک دوربرد ،2 هزار و 500 گلوله توپ و 331 راکت هواپیما در هشت سال جنگ هم نتوانست مقاومت و پایداری مردم آنرا در هم شکند.
کد خبر: ۲۳۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶ 24 May 2016
دفاع هشت ساله ملت ایران در دورانی که شعله های خشم استکبار جهانی بر خرمن انقلاب نوپای مردم ایران افتاد گنجی است که چهارم خرداد یکی از گنجینه های بزرگ آن است.

به گواه آمار ،دزفول تنها شهر اشغال نشده ای است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد.

به گفته آگاهان نظامی حجم مواد منفجره بکار رفته در بمباران هوایی ، موشکی و توپخانه ای دزفول در هشت سال جنگ برای 2 بار ویرانی کامل این شهر کافی بود اما به دلیل حضور مردم در شهر دزفول و بازسازی سریع ویرانه ها هرگز این شهر مقاوم تسلیم نشد.

علیرضا زمانی راد از پیشکسوتان دفاع مقدس در خصوص چگونگی ثبت چهارم خرداد در تقویم ملی به نام روز دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از سرلشگر شهید احمد سوداگر به عنوان یکی از بزرگترین حامیان ثبت چهارم خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران نام برد و گفت:در هفتمین سال جنگ تحمیلی و به مناسبت پنجمین سال آزادسازی خرمشهر به پیشنهاد دولت وقت بررسی گسترده ای برای معرفی شهر نمونه مقاومت صورت گرفت و در چهارم خرداد 1366 لوح زرینی به دزفول اعطا و در آن دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی گردید.

وی با برشمردن دلایل هفت گانه انتخاب دزفول از میان شهرهای درگیر جنگ به عنوان شهر نمونه مقاومت افزود:مقاومت سرسختانه مردم دزفول و اصرار آنها بر تخلیه نکردن شهر ،حضور گسترده جوانان دزفول در جبهه های نبرد در شرایطی که شهر دزفول زیر گلوله باران و حملات هوایی و موشکی بی وقفه دشمن بود از جمله دلایل انتخاب دزفول به عنوان پایتخت مقاومت ایران اسلامی بود.

زمانی راد با بیان اینکه در هشت سال دفاع مقدس شهر دزفول به تنهائی یک لشکر از رزمندگان بود ضمن اینکه در بسیاری از تیپ ها و لشکرها نیز نیروهای موثری از فرزندان دزفول حضور داشتند در کنار میهمان نوازی و پشتیبانی از رزمندگان دلیل دیگر انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت است و به واقع دلیل اصلی مردم برای باقی ماندن در شهر ، خدمت به رزمندگان و تقویت روحیه آنان بود به طوری که درب منازل مردم برای استراحت رزمندگان و استفاده از تلفن برای تماس با خانواده ها و یا استحمام باز بود و تقریبا تمام آنچه رزمندگان حاضر در شهر نیاز داشتند توسط مردم به صورت صلواتی در اختیار آنها قرار می گرفت.

عضو سابق شورای شهر دزفول بازسازی حین جنگ را از ویژگی های منحصر به فرد مقاومت مردم دزفول در جنگ برشمرد و اظهار کرد: چون مردم دزفول برای ماندن و مقاومت در شهر اصرار داشتند در اولین فرصت و بلافاصله پس از تخریب منزل مسکونی دست به کار بازسازی ، نوسازی و تعمیر ویرانه ها می شدند و سرپناه خود را برای ماندن در شهر آماده می نمودند.

وی تاکید کرد:با وجود اینکه حجم مواد منفجره بکار رفته در بمباران هوایی ، موشکی و توپخانه ای دزفول در هشت سال جنگ قادر به 2 بار تخریب کامل این شهر اما بازسازی حین جنگ موجب شد با وجود تخریب هزاران واحد مسکونی و تجاری با پایان یافتن جنگ، فضائی برای بازسازی باقی نماند ضمن اینکه برخی اماکن در طول جنگ تحمیلی چندین بار به طور کامل تخریب و بازسازی شدند.

زمانی راد افزود: در طول هشت سال جنگ تحمیلی زیر ساخت های این شهر به شدت آسیب دید ولی بازسازی هنگام جنگ موجب شد که به سرعت پس از پایان جنگ نام دزفول از شهرهای جنگ زده خارج و امروز زیرساخت های آسیب دیده از جنگ در شهر مشکل ساز شود که این امر نیازمند توجه جدی مسئولان است.

این رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس از نقش موثر فرزندان دزفول در مدیریت جنگ به عنوان پنجمین دلیل انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت نام برد و ادامه داد: با توجه به آمارهای ستاد کل نیروهای مسلح، در میان رده های فرماندهی در یگان های رزم و قرارگاه های عملیاتی در مقایسه با سایر شهرها فرزندان دزفول بیشترین سهم را در مدیریت و فرماندهی جنگ بر عهده داشته اند به طوریکه در مواقعی 19 جبهه توسط رزمندگان دزفول اداره می شد.

وی خاطر نشان کرد: پشتیبانی از جبهه ها ششمین دلیل انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت است ، با وجود اینکه مردم دزفول زیر بارانی از بمب و موشک نیازمند حمایت و پشتیبانی بودند با تمام توان در پشتیبانی از جنگ اقدام می کردند.

زمانی راد با برشمردن نمونه هایی از پشتیبانی مردم دزفول از رزمندگان در طول دفاع مقدس گفت: جابجائی مهمات با ماشین آلات شخصی ، حمل و جابجائی اسرای جنگ، انتقال نیروهای رزمنده، اهداء خون به رزمندگان مجروحی که به مراکز درمانی دزفول منتقل می شدند و تامین اقلام مورد نیاز رزمندگان در جبهه ها ، بخشی از اقدامات پشتیبانی مردم دزفول از جبهه های حق علیه باطل بود .

این رزمنده و از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس با یادآوری آمار بالای شهدای موشکی و حملات هوایی دزفول تاکید کرد: بالاترین آمار شهدای موشکی و بمباران شهرها در هشت سال جنگ تحمیلی با قریب 800 شهید متعلق به دزفول بود و این تعداد از شهدای موشکی نشان از حضور گسترده مردم در شهر و بمباران های گسترده دزفول دارد که به عنوان هفتمین دلیل انتخاب دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت می توان از آن نام برد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی های به عمل آمده و برتری امتیازهای شهرستان دزفول نسبت به سایر شهرهای درگیر در جنگ، وزارت کشور لوح زرینی مبنی بر معرفی دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت تهیه و این لوح که تاریخ اهداء آن چهارم خرداد ماه 1366 است با حضور هیات بلند پایه ای از نمایندگان دولت و ستاد کل نیروهای مسلح به مردم دزفول اهداء و در میدان فتح المبین این شهر نصب گردید .

زمانی راد با تاکید بر اینکه پس از جنگ تحمیلی مشکلات ناشی از جنگ هر روز بیشتر می شد ولی آنچنان که شایسته ایثار و فداکاری مردم بود مورد توجه و رسیدگی قرار نگرفت ادامه داد: با این بی مهری لوح زرین شهر نمونه مقاومت نیز راهی موزه گردید و می رفت تا تاریخ مقاومت و ایستادگی یک شهر که می توانست سرمشق آزادی خواهان جهان باشد به فراموشی سپرده شود .

وی به چگونه شکل گیری چهارم خرداد و ثبت آن در تقویم جمهوری اسلامی نیز اشاره کرد و ادامه داد:در دوره سوم شورای اسلامی شهر دزفول ایده ثبت چهارم خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران به منظور خارج نمودن دزفول از مهجوریت و رفع معضلات و مشکلات مادی و معنوی آن در کمیسیون فرهنگی مطرح و پیگیری آن در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: موضوع تعیین روزی به نام دزفول در کمیته گردشگری مقاومت معاصر کمیسیون فرهنگی شورای شهر دزفول مطرح و پس از جلسه های فراوان با همفکری اعضای شورای شهر دوره سوم دزفول، مدیران و مسئولان نهادهای تبلیغی و نیز اشخاص زبده حقیقی مناسبترین تاریخ ، چهارم خرداد روزی که دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت انتخاب شد برای ثبت در تقویم ملی تشخیص داده شد.

زمانی راد ادامه داد: ابتدا ستادی تحت عنوان ستاد بزرگداشت چهارم خرداد سالروز معرفی دزفول به عنوان شهر نمونه تشکیل و با همین نام از سال 1387 کارهای عمومی با محوریت شورای اسلامی شهر انجام پذیرفت و با حمایت شخصیت هایی چون سردار شهید دکتر سوداگر، پیشکسوت دفاع مقدس و همراهی سایر مسئولان در شهرستان به ویژه شورای فرهنگ عمومی، در سال 1390 ثبت چهارم خرداد به عنوان روز مقاومت و پایداری- روز دزفول در تقویم جمهوری اسلامی تحقق یافت.

رئیس شورای شهر دزفول در دوره سوم گفت: با تصویب رسمی روز دزفول ، ستاد دائمی چهارم خرداد با دبیری مرکز فرهنگی دفاع مقدس تشکیل و این مرکز همچنین ستاد مستند سازی چهارم خرداد را در دستورکار خود قرار داد تا چشم انداز این اقدام در این ستادها تدوین گردد.

زمانی راد از چهارم خرداد به عنوان یکی از ایام الله های مهم ملت ایران به ویژه مردم شریف خوزستان و علی الخصوص مردم قهرمان و نمونه دزفول نام برد و افزود: گرامی داشت این روز فرصتی است برای بازگشت به ارزش های اصیل و حفظ هویت دینی و انقلابی مردم و این بالاترین دستاورد چهارم خرداد است که جامعه امروز سخت محتاج آن است.

وی با بیان اینکه پایتخت مقاومت و شهر نمونه مقاومت که برای جهان جذابیت دارد نیازمند امکانات و زیر ساختهای مناسب است بیان کرد: تقویت ستاد دائمی چهارم خرداد با کمک های مردمی و دولتی، برنامه ریزی برای دیدار سالیانه مردم دزفول و خوزستان با مقام معظم رهبری همچنین طراحی، تامین اعتبار و اجرای طرح هایی متناسب با پایتخت مقاومت و شهری که جهانیان به ویژه هسته های مقاومت در دنیا خواستار بازدید از آن هستند در دزفول باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

زمانی راد ثبت چهارم خرداد را زمینه ای برای ایجاد تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در شهرستان دانست و افزود: برگزاری جشنواره های ملی ، جهانی ، فرهنگی و ورزشی با عنوان مقاومت و پایداری، راه اندازی صدا و سیمای مقاومت و پایداری با مرکزیت دزفول، احداث پارک موزه ملی دفاع مقدس و دهها طرح فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و رفاهی باید با محوریت چهارم خرداد در دستور کار قرار گیرد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: روز دزفول ، دزفول
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار