کد خبر: ۲۳۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴ 25 May 2016
پنجم خرداد ۱۲۸۷ شمسی فصلی نوین برای آغاز تمدنی جدید با اکتشاف نفت در منطقه خاورمیانه و در چاه شماره یک (نمره یک) را رقم زد که منشا تحولات اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی نه تنها در کشور و منطقه بلکه در جهان گردید.

مناسبات و رفتارهای سنتی با رشد و توسعه تکنولوژی دگرگون و شیوه های جدیدی متناسب با ابزار تولید جایگزین آنها شد.

گر چه این دوران گذار بدون هزینه هم نبود و کشمکش و جدال برای ایجاد تغییر در بین جریانهای سنتی و مدرن کماکان ادامه دارد ولی شتاب به سوی رشد و توسعه اقتصادی فرایندی است توقف ناپذیر و جامعه ما که متکی بر اقتصاد دولتی تک محصولی تولید و فروش نفت می باشد نقش آن در تحولات اجتماعی اساسی و غیر قابل کتمان، بنا بر این تکامل در چرخه صنعتی و جهان شمولی اقتصاد را باید تا حدود زیادی مرهون نفت دانست.

ولی نباید فراموش کرد بر اثر سیاستهای تبعیض آمیزی که بوسیله دولتهای مختلف در طی سالهای اکتشاف نفت تا کنون صورت گرفته است حوزه ما به عنوان اولین شرکت شهر مادر حتی به حداقل خواسته ها و نیازهایش دست پیدا نکرده است.

آمار بیکاران ما که در کشور رتبه اول را دارد بیانگر این چالش بزرگ است که ظرفیتهای ایجاد شده به وسیله صنعت نفت پاسخگوی نیازهای جامعه نبوده و در این حوزه سهل انگاری صورت گرفته است.

سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی نفت و گاز با توجه به منابع عظیمی که وجود دارد می بایست منطقه ما را به یکی قطبهای بزرگ صنعتی کشور تبدیل می کرد مخصوصا در مقطعی که بیشترین درآمدهای نفتی با درآمدهای یکصد ساله برابری میکرد.

سهم ما از آن درآمدها برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد چقدر بود؟

هر چند اخیرا قدمهایی برای ایجاد و راه اندازی صنایع تولیدی بر داشته شده است که گامی رو به جلو تلقی میگردد ولی باز هم جوابگوی خیل عظیم بیکاران منطقه نمی باشد و باید تلاشهای بیشتری صورت گیرد.

لذا لازم است تا تمامی بزرگواران برای پاسداشت زحماتی که همتباران ما در جهت رشد و توسعه این صنعت ملی متقبل گردیدند و همچنین شناساندن چهره مظلوم شهر و نقش آن در رشد و توسعه کشور در روز 5 خرداد ساعت 8:30 در محل باشگاه مرکزی حضور یافته و رسالت تاریخی خود را انجام دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار