معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به تسهیلاتی که جهت راه‌اندازی تعاونی‌های توسعه روستایی ارائه می‌شود، گفت: این تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید ارائه می‌شوند و سهم استان خوزستان از این تسهیلات، بستگی به طرح‌های پیشنهادی و سرعت عمل استان در ارسال طرح‌های پیشنهادی دارد.
کد خبر: ۲۳۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶ 28 May 2016
عبدالکریم انصاری با بیان این‌که هدف از تشکیل این تعاونی‌ها هدایت نقدینگی روستاییان به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و پایدار است، اظهار کرد: تسهیلات تعاونی‌های توسعه روستایی در روستاهای مرزی با نرخ سود صفر درصد و در سایر روستاها با نرخ سود 3 درصد پرداخت می‌شود.

وی افزود: سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی تعاونی‌های توسعه روستایی با عضویت 25 تا 49 خانوار 200 تا 750 میلیون تومان است و در این صورت 40 درصد از کل سرمایه موردنیاز باید سهم آورده اعضا باشد و مابقی سرمایه به صورت تسهیلات تامین می‌شود.

انصاری تصریح کرد: البته حداقل سرمایه موردنیاز برای تشکیل هر تعاونی توسعه روستایی با عضویت حداقل 25 خانوار باید 200 میلیون تومان باشد، یعنی این نوع تعاونی‌ها باید طرحی پیشنهاد کنند که حداقل با 200 میلیون تومان قابل راه‌اندازی است.

وی عنوان کرد: حداکثر سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی تعاونی‌های توسعه روستایی با عضویت 50 تا 99 خانوار یک میلیارد تومان، با عضویت 100 تا 149 خانوار 2 میلیارد تومان و با عضویت 150 تا 199 خانوار 3 میلیارد تومان باید باشد و هر چه تعداد خانوارهای عضو تعاونی‌های توسعه روستایی افزایش یابد، سهم آورده اعضا نیز از سرمایه موردنیاز کاهش می‌یابد.

انصاری با بیان این‌که دوره بازپرداخت تسهیلات با مدت زمان پرداخت حدود 4 سال، پس از گذشت یکسال از راه‌اندازی تعاونی‌های توسعه روستایی آغاز می‌شود، گفت: این تسهیلات به تعاونی‌های توسعه روستایی که از اسفندماه سال گذشته طرح خود را جهت راه‌اندازی با شرایط حداقل عضویت 25 خانوار ارائه کردند، اعطا می‌شود و اکنون یک تعاونی توسعه روستایی در استان مصوب شده و اقدامات آن در حال انجام است. تعاونی آب انار دلا اندیکا نیز با عضویت 212 خانوار در مرحله تصویب قرار دارد.

وی افزود: تعاونی‌های توسعه روستایی باید حداقل با عضویت 25 خانوار که تعداد آن‌ها به 100 نفر برسد، تشکیل شود؛ به عبارتی میانگین اعضای هر خانوار باید 4 نفر باشد تا بتوان این تعاونی‌ها را تشکیل داد و از تسهیلات آن بهره‌مند شد و این تعاونی‌ها می‌توانند در هر زمینه‌ای مانند کشاورزی، دامداری، کشت گلخانه، دامپروری، گردشگری، صنایع دستی و ... فعالیت کنند.

انصاری در خصوص هدف راه‌اندازی تعاونی‌های توسعه روستایی تصریح کرد: در وهله اول هدایت نقدینگی مردم به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و پایدار، اشتغالزایی و کارآفرینی جمعی و در نهایت کنترل و کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت روستائیان از جمله کاهش اشتغال در مشاغل کاذب از اهداف راه‌اندازی این تعاونی‌ها است.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد: طرح‌هایی که در قالب تعاونی‌های توسعه روستایی اجرا می‌شوند، برای دولت زودبازده و کم‌هزینه هستند و راه‌اندازی این تعاونی‌ها موجب تقویت احساس تعلق و پیوند روستائیان با تولید و اقتصاد روستایی می‌شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار