مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: واحد کلرآلکالی پتروشیمی بندرامام خمینی(ره) به عنوان یکی از اصلی ترین آلاینده های زیست محیطی خوزستان از 31 تیر امسال به صورت کامل از مدار خارج می شود.
کد خبر: ۲۴۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ 11 June 2016
احمد رضا لاهیجان زاده جمعه شب در همایش فرهنگ و محیط زیست که با حضور جمعی از مسئولان و فعالان اجتماعی محیط زیست خوزستان در سرسرای جهاد کشاورزی این استان برگزار شد اظهار کرد: قرار است این واحد با تکنولوژی جدید و بدون جیوه تا سال 96 فعالیت مجدد خود را از سر گیرد.

وی گفت:در سال های گذشته جلسات متعدد با مسئولان استانی درخصوص مسائل زیست محیطی برگزار شده اما یکی از مشکلات ما در این زمینه توجه نداشتن کافی مسئولان به بحث محیط زیست است.

وی افزود: آموزش مسئولان استان در زمینه های مختلف زیست محیطی از نیازهای اصلی ما در خوزستان است که می توان با استفاده از ظرفیت خوب آموزشی شرکت مناطق نفت خیز جنوب، ملی حفاری، پتروشیمی، سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی در زمینه آموزش مسئولان گام های موثری برداریم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان ادامه داد:اگر در سطح ادارات و سایر نهادهای خوزستان افراد متخصص پرورش داده شود می توان به صورت تخصصی تر و جدی تر به مسائل زیست محیطی توجه ، و راه های جلوگیری از آلودگی محیط زیست را به صورت اصولی تر اجرا کنیم.

لاهیجان زاده اظهار کرد:نداشتن تخصص کافی در زمینه محیط زیست می تواند در سال های آینده تبعات منفی را برای خوزستان به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه اعمال قانون به تدریج می تواند به فرهنگ عمومی تبدیل شود گفت: اگرچه آموزش از لازمه های رسیدن به اهداف مهم است اما تنها با آموزش نمی توانیم راهکارهای خود را ارائه دهیم و در این میان فرهنگ عمومی شهروندان نیز می تواند ما در رسیدن به اهدافمان یاری کند.

وی بیان کرد: تاکنون درزمینه ارتقای سطح فرهنگ زیست محیطی جامعه به همت انجمن های فعال در این زمینه گام های موثری در خوزستان برداشته شده اما استفاده از تمامی ظرفیت های خوزستان در موضوع آلاینده های زیست محیطی یک ضرورت است.

لاهیجان زاده گفت: هم اکنون مشکلات تالاب ها، آلودگی کارون، آلودگی های نفتی و موضوع ریزگردها از جمله مشکلات جدی خوزستان است که سال ها است با آن روبه رو هستیم.

وی درخصوص احیای زیستگاه های خوزستان اظهارکرد: احیای دشت دیمه و رهاسازی حدود 60 راس آهو در این منطقه جان تازه ای را به طبیعت این منطقه داد؛ و رهاسازی تعدادی گوزن در جنگل دز و کرخه از دیگر اقداماتی بود که در جهت احیای زیست گاه های خوزستان اجرا شد.

وی ادامه داد:هم اکنون تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم نیز با رها سازی آب سدها به میزان خوبی آبگیری شده و با توجه به تصاویر ماهواره ای حوضچه های یک، دو و سه تالاب هورالعظیم به زیر آب رفته است.

لاهیجان زاده گفت:هم اکنون حدود 80 مترکعب بر ثانیه آب وارد تالاب هورالعظیم می شود که تاکنون 50 هزار هکتار این تالاب زیر آب رفته است.

همایش فرهنگ و محیط زیست با حضور جمعی از مسئولان و فعالان اجتماعی محیط زیست خوزستان و همکاری انجمن حامیان توسعه خوزستان، انجمن درخت کاران استان و انجمن شهروندان زمین پاک برگزار شد.

در حاشیه این همایش برنامه هایی از قبیل اجرای نمایشنامه فرهنگی، شعر خوانی، کارگاه های آموزشی با محوریت آموزش روش های نوین آبیاری، محیط زیست پنهان، آشنایی با خواص گیاهان دارویی و لزوم آشنایی و نگهداری این چرخه غنی، معرفی تالاب و جایگاه آن در اکوسیستم منطقه خوزستان، مسابقه نقاشی و اهدای جایزه به کودکان، اجرای ترانه پلاک، کارگاه سفالگری ، بافندگی و شاهنامه خوانی برگزار شد.

پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) 11 سال پیش متعهد شده بود خط تولید کلرآلکالی به روش جیوه را با روش ˈژئوممبرانˈ

که باحذف جیوه از فرآیند تولید همراه است، تغییر دهد اما به دلایلی این کار را به تعویق انداخت.

قرارداد تغییر فرایند واحد تولیدˈکلرآلکالیˈ پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) با هدف رفع آلایندگی زیست محیطی مهر 92 با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست امضا شد.

ترکیبات جیوه که به همراه پساب این پتروشیمی تخلیه می شود، جزو مواد بسیار خطرناک است که ترکیب آن با موادآلی یکی از سمی ترین ترکیبات را ایجاد می کند که برای آبزیان مضراست. ترکیبات جیوه دربدن ماهیان و آبزیان ذخیره و حتی وارد چرخه غذایی انسان ها می شود که عامل بروز بیماری های بسیاری است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار