قیمت گوشت مرغ به دلایل و عوامل مختلف در بازار خوزستان دچار نوسان می شود این در حالی است که بنا به اعلام دست اندرکاران، در بسیاری از موارد قیمت گوشت مرغ در بازار خوزستان 10 تا 15 درصد نسبت به سایر استان ها بیشتر است.
کد خبر: ۲۴۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱ 11 June 2016
بنا به اعلام جهاد کشاورزی خوزستان به طور معمول مرغداری های خوزستان در حدود 71 هزار تن مرغ گوشتی تولید می کنند در حالی که نیاز کل استان حدود 100 هزار تن است.

با توجه به سرانه مصرف مرغ خوزستانی ها ، باید 30 هزار تن گوشت از خارج از خوزستان وارد شود که این رقم در سال های آینده باید به 60 هزار تن برسد.

کشتارگاه های فعال مرغ در خوزستان 9 واحد است که مجموع تولید آنها حدود 200 تن است که بسته به تقاضای بازار کم یا زیاد می شود.

عوامل زیادی همچون تولید کنندگان مرغ، کشتارگاه ها، واسطه گران و افزایش هزینه تولید در افزایش قیمت مرغ در خوزستان از سوی متولیان تولید مرغ عنوان می شود.


** تولیدکنندگان عامل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ در خوزستان

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ در این استان افزایش قیمت در واحدهای تولیدی و توسط مرغداران است؛ زمانی که مرغداران قیمت را افزایش می دهند قیمت مرغ در بازار نیز افزایش می یابد.

ابوالقاسم کوره چینی گفت: می توان برای حل این مشکل جهاد کشاورزی با اتحادیه مرغداران خوزستان در نشستی قیمت روزانه مرغ را برای مرغداران مشخص کند تا شاهد افزایش زیاد قیمت گوشت مرغ در بازار خوزستان نباشیم.

وی ادامه داد: باید با همکاری جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغداران خوزستان یک هماهنگی و تناسب بین میزان جوجه ریزی و قیمت مرغ وجود داشته باشد.

کوره چینی گفت: کار توزیع محصولات کشاورزی محصولات باغی، زراعی و دامی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارات جهاد کشاورزی واگذار شده است که چندان موافق این کار نیستم.

معاون سازمان صنعت، معدن وتجارت خوزستان بیان کرد: وقتی قیمت تمام شده تولید کننده افزایش یابد، این امر به مصرف کننده نیز منتقل می شود.

وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت مرغ در دو هفته گذشته در خوزستان بویژه در اهواز معتقد است: قیمت گوشت مرغ هم اکنون واقعی شده است؛ اعتقاد بر این است که باید قیمت هر کیلو گرم مرغ برای مصرف کننده 70 هزار ریال باشد.

وی گفت: در هفته گذشته قیمت گوشت مرغ تا 77 هزار ریال در بازار خوزستان عرضه می شد و در درب کشتارگاه نیز با قیمت 70 هزار ریال فروخته می شد.

کوره چینی بیان کرد: هر مرغ 28 درصد افت برای تولید کننده و کشتارگاه دارد و حدود 720 گرم از هر یک کیلوگرم مرغ ارزش فروش را دارد و این باعث می شود که در قیمت مرغ تاثیر بگذارد.

وی افزود: هر چقدر قیمت مرغ زنده افزایش داشته باشد قیمت مرغ در هنگام خروج از کشتارگاه نیز افزایش خواهد داشت.

کوره چینی بیان کرد: البته در دو هفته گذشته قیمت مرغ از قیمت واقعی نیز افزایش بیشتری یافته است اما برای کنترل قیمت مرغ در بازار به هر میزان مرغ در بازار نیاز باشد امور پشتیبانی دام خوزستان آمادگی خود را اعلام کرده که توزیع کند.


** واسطه ها باعث گران شدن قیمت مرغ در بازار

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: قمیت مرغ تنها فرآورده ای است که هیچ ثباتی ندارد و به اعتقاد من قیمت مرغ افزایش نیافته است.

محمد حسین زمانی گفت: در هفته گذشته به مدت دو شب قیمت هر کیلو گرم مرغ توسط مرغداران بین 47 هزار تا 48 هزار ریال به واسطه ها فروخته شد اما هم اکنون با وجود پایین آمدن قیمت مرغ عرضه شده توسط مرغداران، قیمت مرغ در بازار تغییری نکرده است.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان افزود: از دوسال گذشته مرغداران به دلیل پایین بودن قیمت مرغ رو به ورشکستگی رفتند؛ هم اکنون شرایط بسیار سختی در صنعت مرغ خوزستان توسط واسطه ها ایجاد شده است که باید برای حل مشکلات این صنعت با آنها برخورد شود.

وی با اشاره به مشکلات مرغداران در خوزستان بیان کرد: برخی مرغداران خوزستان با مشکلات اقتصادی روبه رو هستند و به دلیل بدهی و پایین بودن قیمت مرغ رو به تعطیلی هستند.

وی با بیان اینکه مرغ تنها فرآورده ای است که تولید کننده امکان قیمت گذاری بر روی تولید خود را ندارد گفت: مرغداران هزینه زیادی را برای پرورش مرغ صرف می کنند و با فروش آن به واسطه ها، در نهایت سود آن به جیب آنها می رود.

زمانی اظهار کرد: در دوسال گذشته با حذف ارز مرجع و جایگزینی ارز مبادله ای هزینه های مرغداران دو برابر شد و ضربه بسیار سنگینی به این صنعت وارد شد.

وی بیان کرد: مرغ ارزان ترین فرآورده پروتئینی در کشور است و متاسفانه مرغداران مورد حمایت نیستند.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان افزود: قیمت گوشت مرغ در خوزستان نسبت به استان های دیگر 10 تا 15 درصد توسط واسطه ها و کشتارگاه گران تر در بازار عرضه می شود.

زمانی افزود: طبق گفته وزیر جهاد کشاورزی قیمت گوشت مرغ در طول سال با توجه به هزینه هایی که مرغداران صرف می کنند بین 70 تا 75 هزار ریال قابل قبول است؛ مرغداران باعث گران شدن مرغ نمی شوند این واسطه گران هستند که باعث افزایش قیمت مرغ می شوند.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان افزود: یکی دیگر از مشکلات این بخش اعطای زیاد مجوز راه اندازی مرغداری در سال های اخیر در خوزستان است که باعث نابسامانی در بازار مرغ شده است.

هم اکنون در خوزستان 900 مرغداری فعال است.

بنا براین گزارش در اردیبهشت امسال بیش از سه میلیون جوجه ریزی در خوزستان انجام گرفته است.
منبع: ايرنا
برچسب ها: گوشت مرغ ، مرغ ، گوشت ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار