کنفرانس بین‌المللی بررسی مسائل جاری آموزش و یادگیری، ادبیات و مترجمی زبان عربی با هدف بررسی آخرین تحولات و یافته‌های پژوهشی در زمینه‌های آموزش و یادگیری، ادبیات و مترجمی زبان عربی، بهمن‌ماه 95 در اهواز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۲۴۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 18 June 2016
با توجه به اهمیت استفاده از زبان عربی جهت مقاصد دینی (اسلامی) برای عموم مردم، همچنین برای متخصصان در حوزه اسلامی، گردهمایی و بررسی آخرین تحولات و یافته‌های پژوهشی زبان عربی و نیز تحلیل چالش‌ها و آسیب‌های موجود در زمینه‌ی آموزش و یادگیری، ادبیات و ترجمه زبان عربی ضرورتی غیرقابل انکار است که نمی‌توان به سهولت از کنار آن گذشت.

در این راستا کنفرانس بین‌المللی بررسی مسائل جاری آموزش و یادگیری، ادبیات و مترجمی زبان عربی با دعوت از پژوهشگران، دانشگاهیان و دانشجویان در تلاش است که آخرین یافته‌های علمی در زمینه‌های آموزش و یادگیری، ادبیات و مترجمی زبان عربی را به اشتراک بگذارد و به تبادل اطلاعات در زمینه‌های مرتبط اقدام کند.

این کنفرانس توسط مؤسسه پژوهشگران اندیشمند و با همکاری و حمایت و کمیته‌ی علمی متشکل از دانشگاه‌های مختلف خارجی از جمله دانشگاه واشنگتن، دانشگاه استنفورد، دانشگاه جورج تاون، دانشگاه امارات متحده عربی، دانشگاه سلطان قابوس عمان و دانشگاه‌های داخلی مانند دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، دانشگاه گلستان و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد.

در این کنفرانس قرار است که آخرین محورهای تخصصی مرتبط با زمینه‌های مختلف زبان‌شناسی مورد بحث و بررسی قرار گیرند تا محققان و پژوهشگران فعال در حیطه زبان عربی نگرشی فراتر از دیدگاه سنتی به آموزش و یادگیری زبان عربی و تحقیق و پژوهش در زمینه‌ی ادبیات و ترجمه داشته باشند.

از مهم‌ترین محورهای این کنفرانس می‌توان به مواردی همچون ”راهکارها، پتانسیل‌ها و چالش‌های تجاری‌سازی و کارآفرینی زبان عربی”، ”مسائل جاری مرتبط با آموزش زبان عربی به غیرسخنوران زبان عربی”، ”روان‌شناسي زبان”، ”جامعه‌شناسي زبان”، ”عصب‌شناسي زبان”، ”زبان‌شناسی پیکره‌ای”، ”زبان‌شناسی مقابله‌ای”، ”سبک‌شناسی”، ”آموزش، برنامه‌ریزی و ارزیابی زبان عربی و لهجه‌ها”، ”دوزبانگی”، ”شبکه‌های اجتماعی و زبان عربی”، ”زبان‌شناسی تطبیقی”، ”آواشناسی”، ”واج‌شناسی”، ”صرف و نحو”، ”تجزيه و تحليل كلام و كاربردشناسي”، ”معني‌شناسي و گونه‌شناسی زبانی” اشاره کرد.

به‌طور یقین تبادل‌نظر و اشتراک‌گذاری یافته‌های پژوهشی می‌تواند افق جدید و وسیع‌تری را جهت پژوهش و تحقیق در زمینه‌ی زبان عربی فراروی محققان قرار دهد.

مهم‌ترین ویژگی این رخداد علمی میان‌رشته‌ای بودن آن است که پژوهشگران، دانشگاهیان و دانشجویان گرایش‌های مختلف زبان عربی بتوانند هم‌راستا با آخرین تحولات زبان‌شناسی مسائل جاری مرتبط با زبان عربی را از دیدگاه‌های مختلف و بر اساس گرایش خود بررسی کنند، اگرچه احساس می‌شود زمان زیادی باید سپری شود تا پژوهش در زمینه‌ی زبان عربی با آنچه امروز در دنیا مرتبط با مقوله‌های زبان‌شناسی در حال انجام است، هم‌سطح شود.

مقالات به یکی از سه زبان فارسی، عربی یا انگلیسی در کنفرانس قابل ارائه است؛ مقالات دریافتی توسط کمیته علمی بین‌المللی بر اساس ملاک‌های علمی داوری و مقالات پذیرفته‌شده به‌صورت شفاهی یا پوستر در کنفرانس ارائه می‌شوند.

مقالات منتخب نیز پس از ارائه در کنفرانس در مجلات علمی‌پژوهشی مانند ”لسان مبین” وابسته به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)  منتشر می‌شوند، اگرچه تمامی مقالات دریافت‌شده به‌صورت مجموعه کتاب مقالات کنفرانس نیز چاپ خواهند شد و در پایگاه سیویلیکا نمایه می‌شوند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر، ثبت‌نام و ارسال چکیده مقالات خود می‌توانند به وب‌سایت کنفرانس به نشانی WWW.ALTL.IR مراجعه کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار