معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان از اجرای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه امسال برای اولین‌بار در پایه نهم خبر داد و گفت: کلیه مدارس متوسطه اول هر روز تا 15 تیرماه برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان فعال هستند.
کد خبر: ۲۴۸۹۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴ 20 June 2016
جمشید کمایی اظهار کرد: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان امسال برای اولین‌بار از پایه دهم به پایه نهم منتقل شده است و پیش‌بینی می‌کنیم در مجموع حدود 100 هزار دانش‌آموز در استان در دوره‌های بزرگسالان، آموزش از راه دور و ... مشمول این طرح شوند.

وی تصریح کرد: هنگامی که دانش‌آموزان وارد دوره متوسطه دوم می‌شوند شاخه و رشته موردنظر خود را انتخاب کرده‌اند؛ به‌صورت کلی سه شاخه علوم نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش در مقطع متوسطه وجود دارد که هر کدام از این شاخه‌ها دارای رشته‌هایی است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان افزود: برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان چهار شاخص استعداد، رغبت و علاقه دانش‌آموزان، عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، امکانات آموزشی آموزش‌وپرورش و نیاز بازار کار در نظر گرفته شده است.

کمایی ادامه داد: 2 شاخص اول در مجموع دارای 100 امتیاز هستند. شاخص اول (استعداد و رغبت و علاقه دانش‌آموزان) دارای 65 امتیاز است که این امتیاز مربوط به نظر دانش‌آموز، نظر اولیاء دانش‌آموز و بخشی نیز مربوط به معلمان دانش‌آموز است که به نظر آن‌ها دانش‌آموز در کدام رشته با استعدادتر است؛ همچنین قسمتی نیز به نظر مشاور مدرسه اختصاص دارد. در نهایت نیز 2 آزمون برای استعداد تحصیلی و رغبت‌سنجی دانش‌آموز برگزار می‌شود.

وی در خصوص شاخص عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان نیز گفت: این شاخص نیز دارای 35 امتیاز است که با توجه به نمرات درسی دانش آموز در دوره متوسطه اول برای او محاسبه می‌شود. 2 هنجار منطقه‌ای (امکانات آموزشی آموزش‌وپرورش و نیاز بازار کار) در طرح و 100 امتیاز تعیین‌شده در کنار یکدیگر مشخص می‌کنند که دانش‌آموز چه رشته‌ای را می‌تواند انتخاب کند

کمایی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 65 امتیاز شاخص علاقه و رغبت دانش‌آموزان محاسبه و وارد پرونده الکترونیکی دانش‌آموزان شده است، 35 امتیاز شاخص عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان نیز مشخص شده است. هنجارهای منطقه‌ای و امکانات آموزش‌وپرورش نیز اعلام شد.

وی ادامه داد: طی بخشنامه‌ای که از سوی وزارت آموزش‌وپرورش ابلاغ شد، کلیه مدارس متوسطه اول هر روز تا 15 تیرماه برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان فعال هستند.

کمایی تصریح کرد: از دانش‌آموزان و اولیاء آن‌ها درخواست می‌کنیم که در وهله اول به علاقه و توانمندی دانش‌آموز و در کنار این مسأله به نیاز جامعه نسبت به رشته‌های مختلف در خوزستان توجه کنند؛ 50 درصد دانش‌آموزان تمایل به تحصیل در رشته تجربی دارند درحالی‌که نیازی به این تعداد دانش‌آموز رشته تجربی در استان وجود ندارد. این دانش‌آموزان در زمان فارغ‌التحصیلی با مشکلاتی از جمله محدودیت‌های ظرفیت‌ها برای ورود به دانشگاه یا کاریابی مواجه خواهند شد.

وی افزود: کم‌شدن تعداد دانش‌آموزان در رشته ریاضی به معنای کم‌شدن تعداد مهندسان آینده استان است. با توجه به این‌که خوزستان استانی صنعتی است ما مجبور خواهیم شد این کمبود را از افرادی در خارج از استان تأمین کنیم. اگر عدم تمایل دانش‌آموازن به تحصیل در رشته ریاضی کنترل نشود ممکن است در آینده مشکلات بیشتری ایجاد کند

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان ادامه داد: همچنین توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش همان چیزی است که استان به آن نیاز دارد چراکه این افراد می‌توانند نیاز استان را در بخش کارگر ماهر و تکنیسین برطرف کنند و زمینه اشتغال برای این افراد نیز فراهم‌تر است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار