جزئیات جدید از حادثه پتروشیمی بوعلی؛
پس از پایان عملیات اطفای مخزن بزرگ خوراک پتروشیمی بوعلی ماهشهر، تعدادی از مسئولین روایت خود را از این حادثه بیان کردند.
کد خبر: ۲۵۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳ 10 July 2016
تابناک خوزستان - بعد از ظهر چهارشنبه ۱۶ تیرماه بر اثر نقص فنی در پتروشیمی بوعلی ماهشهر، یکی از مخازن بزرگ خوراک پتروشیمی دچار آتش سوزی گسترده ای شد.

نیروهای امدادی و مسئولین مربوطه ساعاتهای اولیه در محل حادثه حاضر شده و اقدامات خوبی را انجام دادند. اما گذشت یک روز و گسترده تر شدن حریق، استاندار خوزستان و وزیر نفت مجبور به حضور در محل حادثه شدند.

بالاخره با تلاش آتش نشانان و نیروهای امدادی پس از گذشت سه روز، در ساعات اولیه بامداد روز شنبه ۱۹ تیرماه آتش مخزن ۲۰۰۱C پتروشیمی بوعلی ماهشهر مهار شد.

پس از پایان عملیات اطفاء، تعدادی از مسئولین روایت خود را از این حادثه به صورت زیر بیان کردند:

 

روایت استاندار خوزستان از ۴ روز بحرانی در پتروشیمی بوعلی

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: پس از اعلام نیاز، تمام امکانات استان از جمله شرکت ملی حفاری، شرکت مناطق نفت خیز، اداره کل بنادر، فرودگاه ها، شهرداری ها و تمام نیروهای تخصصی استان به کار گرفته شدند.

استاندار خوزستان در خصوص علت حادثه عنوان کرد: تا جایی که اطلاع دارم علت اصلی حادثه هنوز مشخص نیست، البته اتفاق نظری هست که مشکل فنی و نقص فنی، دلیل بروز این حادثه است.

وی گفت: در ابتدا تلاش برای مهار حریق برج مجتمع پتروشمی بوعلی سینا بود که بلندترین برج منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر با ارتفاع ۱۲۵متر است و دچار آتش سوزی شده بود، در صبح جمعه، برج خاموش و وضعیت عادی شد اما مخزن نفتا دوباره دچار آتش سوزی شد.

شریعتی گفت: عملیات مهار آتش در مدت حدود یک ساعت و ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت انجام و آتش مخزن مهار شد.

 

کمبود امکانات در حادثه بوعلی به شدت محسوس بود

علی گلمرادی گفت: یکی از موضوعاتی که در حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا به چشم می‌خورد کمبود امکانات و تجهیزات مناسبی بود که می‌توانست در کمترین زمان ممکن و به شکل اصولی به حل بحران ایجاد شده کمک کند.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس ادامه داد: یکی از این موارد عدم وجود بالگرد بود که می‌توانست در همان لحظات اولیه خیلی کمک کند و از حریق برج پارازایلین پتروشیمی بوعلی که بسیار گران‌قیمت و پیچیده بود جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث خودروهای امداد و نجات و آتش‌نشانی ویژه نیز کمبودها به خوبی احساس می‌شد و در کنار این موارد باید توجه ویژه‌ای نیز به بحث آموزش نیروهای آتش‌نشانی و امداد و نجات بشود.

 

غیبت ۴۰ ساعته معاون وزیر نفت دردسرساز شد

نکته قابل توجه در گسترش این حادثه این است که با وجود تایید مقامات دولت و شخص وزیر نفت بر بی برنامگی‌ها و نبود فرمانده برای مدیریت بحران در ساعات اولیه وقوع حادثه، شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت با بیش از ۴۰ ساعت تاخیر خود را به ماهشهر رساند.

مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که دلیل غیبت چندین ساعته شما در ساعت‌های اولیه وقوع حادثه چه بود؟ آیا اگر شما به عنوان معاون وزیر نفت سریع تر در محل حادثه حضور پیدا می‌کردید، امکان مهار آتش در مدت زمان کمتری فراهم نمی‌شد؟ گفت: «قرار نیست که معاون وزیر نفت و یا وزیر نفت برای هر حادثه‌ای حضور داشته باشند»

 

بررسی دلایل و عوامل آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا

فریدون حسنوند شنبه‌شب در اجتماع مردم این شهرستان گفت: تیم کارشناسی به منظور بررسی دلایل و عوامل آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا از سوی کمیسیون انرژی مجلس به ماهشهر اعزام خواهد شد.

وی افزود: یکی از دیگر وظایف این تیم کارشناسی تعیین برآورد خسارت وارد شده در اثر این آتش‌سوزی است.

 

مدیریت پروازی عامل فاجعه پتروشیمی/لزوم شکایت ابتکار از زنگنه

هدایت‌الله خادمی در خصوص آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی اظهار داشت: دلیل این مشکل این بود که متخصصین بر سر کار نیستند و اعتقادی به لزوم ایمنی در صنعت وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان با مدیران پروازی، پتروشیمی‌ها را اداره کرد، گفت: در خوزستان بسیاری از مدیران پروازی هستند در حالی که برای اداره مکان‌های عملیاتی نیازمند مدیران عملیاتی هستیم. مدیران باید از دل صنعت بیرون آمده باشند نه اینکه با خاله‌بازی و دوست‌بازی روی کار بیایند.

خادمی افزود: وزارت نفت دولت جدیدی برای خودش به راه انداخته، رئیس‌جمهور هم کاری به این وزارتخانه ندارد. اگر در سایر پتروشیمی‌ها چنین اتفاقی نیفتاده است، فقط خدا رحم کرده است.

نماینده مردم ایذه در مجلس با انتقاد از رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی فاجعه محیط‌زیستی بود اما خانم ابتکار حتی در این خصوص کوچکترین صحبتی نکرد در حالی که جا داشت از وزارت نفت به خاطر این فاجعه شکایت کند.

 

حریق در مجتمع بوعلی سینا بزرگترین حادثه تاریخ صنعت پتروشیمی نیست

 وزیر نفت ضمن قدردانی از آتش نشانان برای مهار حریق در بخشی از مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، گفت: آتش سوزی در برج پارازایلین و مخزن ٢٠٠١C این مجتمع بزرگ‌ترین حادثه صنعت پتروشیمی ایران نبوده است.

وی درباره کافی بودن امکانات اطفای حریق در پتروشیمی بوعلی سینا نیز گفت: استاندار خوزستان نقش سازنده‌ای در بسیج امکانات داشت با این حال باید به این مسئله اشاره کنم که حضور بالگرد‌ها و هواپیما‌ها نمی‌توانست تاثیری در فرآیند خاموش شدن آتش داشته باشد، بالگرد‌ها چند مانور داشتند اما تاثیری در خاموش شدن مخزن ٢٠٠١C نداشتند.

زنگنه گفت: در چنین حوادثی معمول نیست که آتش را با بالگرد خاموش کرد و باید از تجهیزات زمینی کمک گرفت.

وزیر نفت افزود: یکی از درسهایی که از این حادثه گرفتیم این بود که ما در بحث امکانات تجهیزاتی دارای مشکلاتی هستیم و باید آن‌ها را روزآمد و تقویت کنیم.

 

۱۸۰ هزار بشکه نفتا در مخزن بود

بیژن عالی پور خاطرنشان کرد: وزیر نفت در  جلسه ستاد بحران پتروشیمی‌های ماهشهر، فرماندهی عملیات آتش نشانی را به علی صفی خانی، رئیس اچ اس ای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب سپرد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به عملیات ضربتی که از ساعت ١۴ دیروز (جمعه، ١٨ تیرماه) آغاز شد و چند ساعت به طول انجامید، افزود: پس از این عملیات و بازسازی ماشین آلات مورد نیاز، مجدداً عملیات از ساعت ١٨ و ٣٠ دقیقه جمعه (١٨ تیرماه) آغاز شد و ٢ بامداد شنبه (١٩ تیرماه) با موفقیت پایان یافت.

این مقام مسئول با اعلام این که در زمان شروع عملیات حدود ١٨٠ هزار بشکه نفتا در داخل مخزن ٢٠٠١C بود، گفت: اکنون با خاموش شدن مخزن، میزان نفتا به صفر رسیده است.

 

خسارت ۶۰ میلیون یورویی به پتروشیمی ماهشهر

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: آتش سوزی هفته گذشته در واحد پتروشیمی بوعلی ماهشهر ۶۰ میلیون یورو خسارت به بخشهای مختلف و تاسیسات آن وارد کرد.

حیدر بهمنی درباره این که تاسیسات چه زمانی مجددا وارد مدار می شوند توضیح داد با همتی که در همکاران پتروشیمی می بینم حداکثر تا یک ماه آینده این واحد مجددا راه اندازی می شود.

وی گفت: کشور های حاشیه خلیج فارس و عربستان روی این حادثه بسیار مانور دادند ولی وقتی مشاهده کردند که در کمتر از دو تا سه روز همه چیز تمام شد باورشان نشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار