آیت ا… موسوی جزایری گفت: عملکرد مثبت و مؤثر دادگستری کل استان خوزستان دغدغه های مسئولین و مردم را کاهش داده است
کد خبر: ۲۵۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵ 23 June 2016
در این نشست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز در سخنانی با تبریک هفته قوه قضاییه و سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) ، به ذکر مناقب و فضائل ائمه اطهار ع و علمای بزرگ دین پرداخت و گفت: حضرت امیرالمومنین علی (ع) عنوان نمونه کاملی از ولایت و عدالت است که همزمان با ولایت و هدایت جامعه اسلامی، بدست خویش و با تلاش خود هزاران درخت نخل کاشتند و تلاش فردی فراوانی را برای حفر قناتها و نهرهای مختلف  برای آبادانی باغستانها حفر کردند و همه اینها را وقف رفاه جامعه اسلامی و کار و زندگی جوانان نمودند و این مصداق و نمونه عینی کار و تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه امام علی (ع) جامع العبادات بودند افزود: قضاوت ، خدمت به جامعه و… در کنار عبادات دینی از شاخصه های آن امام همام بود که باید همه ما ایشان را الگو قرار دهیم.

آیت الله موسوی جزایری ، با بیان اینکه عملکرد دادگستری کل استان بخوبی توانسته اعتماد مردم را افزایش دهد، تلاش قاطع رئیس کل دادگستری استان را برای برخورد با کار چاق کن ها و … بمنظور ارتقای سلامت خدمات قضائی مطلوب توصیف کرد و گفت: این خدمات و تلاشها دغدغه های مردم و مسئولین را در راستای توسعه عدالت و سلامت کیفری کاهش داده است.

ایشان با تشریح اجمالی  ستاد حمایت از سرمایه گذاری گفت: مسئولیت این نهاد با رئیس دادگستری کل دادگستری است، این تدبیر شایسته ای از سوی مرکز بود که این امر مهم را با محوریت دستگاه قضایی استان قرار داده و ما و دیگر مسئولین نیز ملکف به حمایت و همکاری با آن نموده و ما نیز حمایت از این تدابیر را یک تکلیف میدانیم تا بتوان در پرتو آن برای توسعه سرمایه گذاری درون و برون استان بیش از پیش بسترهای لازم و همکاری های شایسته را بعمل آورد.

آیت الله موسوی جزایری همچنین به پدیده های شوم فرق ظاله وهابیت و یمانی و سیادت جعلی اشاره کرد و گفت: اینها انحرافات و دسائس دشمنان دین و اسلام راستین معرفی هستند و  دستگاه قضایی میبایست با این پدیده های شوم  برخورد قاطع داشته باشد چرا که این پدیده ها صدمه و ضربه بزرگی به اعتقادات مردمی وارد می سازد.

در آغاز این نشست رییس کل دادگستری استان خوزستان در سخنانی ضمن تبریک سالروز ولادت امام حسن مجتبی علیه اسلام و تشکر از حمایتهای ارزنده آیت ا… موسوی جزایری در ارتقاء کارائی دستگاه قضائی خوزستان  ، عملکرد دادگستری را شامل دو حوزه قضاوتی و نظارتی معرفی کرد و گفت: در دو حوزه دادگستری کل استان اقدامات شاخص و ارزنده ای به انجام رسیده است.

دکتر فرهاد افشار نیا در تشریح بخشی از اقدامات انجام پذیرفته ، ورود بیش از ۶۵۰ هزار پرونده وارده به دادگستری استان طی ۱۵ ماهه گذشته را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به اینکه نزدیک به همین میزان نیز پرونده تحت رسیدگی قرار گرفته  است گفت: حدود ۱۵۴ هزار پرونده نیز توسط شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است.

رییس شورای عالی قضایی خوزستان با بیان اینکه این کار و حجم عظیم خدمت توسط قضات و کادر دادگستری ها انجام شده گفت: متاسفانه دستگاه قضائی خوزستان فقط  ۵۲ در صد نیروهای مورد نیاز را در اختیار دارد که مبین سختی کار بوده و اینکه هر کدام از همکاران ما کار و تلاش مضاعفی را به انجام میرسانند.

وی افزود: علیرغم کمبود منابع انسانی اعم از قاضی و کارکنان اداری و دفتری ، در حوزه نظارت و حفاظت پرسنلی و صیانت از جایگاه دادگستری توفیق حاصل شده که با اشراف وسیع بر عملکردها ، افراد و عناصری از بیرون سیستم قضایی را که قصد طمع در بسط عدالت کیفری را داشتند و با کارچاقکنی بدنبال مطامع خود بودند  شناسایی و مورد برخورد لازم قرار دهند.

نماینده عالی قوه قضاییه در خوزستان تصریح کرد: در عرصه امنیت جامعه هم همکاری و هماهنگی خوبی را با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی داریم با اشرافیت جامع اطلاعاتی و عملیاتی آمادگی خوبی برای تامین امنیت جامعه در جریان است . ما با مخلان امنیت مردم و جامعه برخورد قاطع را خواهیم داشت.

این مقام ارشد قضائی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه جرائمی چون سرقت، ضرب و جرح عمدی، تصادفات و …  در رتبه بیشترین فراوانی جامعه جرم استان قرار دارد، بطور خلاصه عوامل اصلی این پیدایش این نوع از جرائم را تشریح و مسئولیت دستگاه های اجرایی و فرهنگی جامعه را برای رفع بسترها و پیشگیری از جرائم ضروری دانست.

رییس کل دادگستری خوزستان در ادامه و پس از به تشریح آمار تحلیلی در صد جرائم مختلف در استان خوزستان به تشریح اجمالی اقدامات سازمانها و نهادهای وابسته به قوه قضاییه در استان پرداخت و در بخش اول به عملکرد اداره کل زندانهای خوزستان پرداخت و با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار زندانی در زندانهای خوزستان هستند گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری طی دو سال گذشته با کاهش هدفمند ۲۰ درصدی جمعیت کیفری زندانیان، تلاش شده تا حبس هدفمند ترویج یافته و از زندان بعنوان مجازاتی بازدارنده و در حد ضرورتها برای کسانی استفاده شود که بواسطه نوع و شذت جرم نباید در جامعه باشند ، استفاده شود.

دکتر افشار نیا همچنین گفت : در کشور نرم متوسط بازگشت و عود مجدد جرم‌ در زندانیان آزاد شده از زندان حدود ۴۰ در صد است که بواسطه تلاشهای ارزشمند و حسن مدیریت مدیرکل زندانها و بواسطه برنامه های علمی و اصولی در اصلاح و تربیت و باز آموزی زندانیان، این نرخ در خوزستان به حدود ۴ در صد میرسد که نسانگر توفیق ۳۶ درصدی نسبت به شرایط جمعیت کیفری کشور است.

رییس شورای عالی قضایی خوزستان به سرانه پایین اعتبارات زندانها هم اشاره کرد و گفت: با سرانه ناچیز ۳۰۰۰ تومان برای تغذیه روزانه هر زندانی  که پاسخگوی نیازها نیست؛ جا دارد دستگاه اجرایی برای تامین اعتبارات مورد نیاز سازمان زندانهای استان اقدام و اهتمام لازم را داشته باشد و برای این منظور به حمایت و توصیه حضرتعالی هم برای ارتقاء اعتبارات اداره کل زندانها نیازمندیم.

دکتر افشار نیا در خاتمه این بخش از گزارش خود به فعالیت زندانیان در عرصه قرآنی و تربیت قرآن محور زندانیان اشاره کرد و گفت: ۴۳۰۰ زندانی حافظ قرآن در زندانهای استان داریم که ۸۷ نفر آنان حافظ کل قران میباشند.(در این بخش مقامات و قضات و کارشناسان عالی رتبه استان بواسطه توفیق تربیت زندانیان حافظ قرآن حاضر صلوات ختم نمودند)

این مقام ارشد قضایی در ادامه به اقدامات شاخص معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل خوزستان اشاره کرد ضمن انتقاد از عدم تصویب قانون و ساز و کار پیشگیری از وقوع جرم که انتظار میرفت در مجلس پیشین به انجام برسد، به  تشریح اجمالی اقدامات در ابعاد مختلف پرداخت و گفت: فعالیتهای این حوزه  با رهنمودهائی که نماینده محترم ولی فقیه سال گذشته ترسیم فرمودند در حال اجراست و برنامه های خوبی در راستای هماهنگی بین دستگاه ها برای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب شناسی ها در جامعه به انجام رسیده است.

وی همچنین در ادامه با تشریح عملکرد ستاد صیانت از بیت المال حفاظت از منابع طبیعی و  مقابله با زمین خاری گفت: با تدابیر شایسته و بدون برخورد قضائی و بواسطه صدور دستورالعملها و فرایندهای اصولی در عرصه اجرا و نظارت، هزاران هکتار اراضی باارزش از چنگال زمین خاران و چپاولگران  اراضی  رها شده است.

دکتر افشار نیا در ادامه به تشریح اجمالی قدامات شاخص سایر سازمانهای وابسته به قوه قضائیه در استان نیز ادامه داد و گفت: در حوزه ثبت اسناد توسعه فن وری و کاراکس و هوشمند سازی روال کار دفاتر ثبت اسناد و …، در حوزه بازرسی کل استان اقدامات شاخص برای توسعه سلامت اقدامات و نظارت قاطع بر عملکردها و قرار دادها در استان حساس و خطیر خوزستان، در حوزه پزشکی قانونی شاهد توسعه هوشمند سازی روال اجرای خدمات و توسعه تجهیزات  میباشیم و در دیگر ارگانهای مرتبط نیز اقدامات بسیار شاخص و خوبی انجام شده که به سبب ضیغ وقت زا تشریح آن معذوریم اما در نهایت  مجدانه در تلاشیم تا فرمایشات و رهنمود نماینده معزز ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز اهواز را همواره نصب العین قرار داده و برای توسعه قضایی و کارایی تشکیلات قضایی برای خدمت رسانی به مردم حسب منویات مقام معظم رهبری و فرمایشات و سیساتهای ترسیمی ریاست معزز قوه قضائیه تلاش بیش از پیش داشته باشیم.

گفتنی است  در ادامه این نشست ، مدیران، مسئولین ، کارشناسان ارشد و قضات عالی رتبه استان نماز مغرب و عشاء را به امامت نماینده ولی فقیه در ساتان و امام جمعه اهواز اقامه و افطار را در بیت ایشان ر فضائی صمیمی صرف نمودند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار