یک استاد دانشگاه گفت: دنیا در حال رفتن به سمت گردشگری شهری است، اما اهواز از این بخش تهی است.
کد خبر: ۲۵۹۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶ 13 July 2016
جعفر مرشدی در نشست هم اندیشی عوامل و راهکارهای موثر بر توسعه گردشگری که شامگاه سه شنبه در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در اهواز برگزار شد افزود: گردشگری شهری مساله بسیار مهمی است که کلانشهر اهواز از آن غافل است؛ سود گردشگری شهری ما در جیب فلافل فروش ها و فست فودی ها، و نه مجموعه های هزینه بری مثل هتل ها یا مجتمع های گردشگری می رود.

وی گفت: اهواز در موقعیت اقلیمی خشک قرار گرفته و محدودیت های اقلیمی بسیار زیادی دارد که نداشتن برنامه ریزی برای این موقعیت جغرافیایی بسیاری از پروژه های گردشگری را با شکست روبه رو می کند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی ها گردشگری در اهواز بر اساس اقلیم آسایش نیست افزود: آژانس های مسافرتی، هتل ها و امور مرتبط با گردشگری روش اقلیم آسایش را مد نظر قرار نمی دهند؛ در واقع مدلی که برای کشور های اروپایی و دیگر کشور ها با اقلیم های متفاوت انجام می شود در اهواز نیز آن را به همان مدل پیاده سازی می کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بازاری که می تواند از گردشگری حاصل شود وجود گردشگر در شهر است. گردشگر باید بیاید، در شهر بماند و درآمد را وارد چرخه اقتصادی کند؛ نه این که مانند بسیاری از گروه های گردشگری فقط آلودگی زیست محیطی را به دنبال خودشان آورند زیرا در این نوع از گردشگری هزینه ها و آسیب پذیری زیست محیطی و اجتماعی بیشتر از حد انتظار است.

او اضافه کرد: در یک دایره به شعاع صد کیلومتر در اطراف اهواز به عنوان یک کلانشهر در موقعیتی استراتژیک و خاص، ظرفیت های بسیار بالای گردشگری مانند چندین تالاب، پارک های حفاظت شده و... وجود دارد.

مرشدی ادامه داد: ما آثاری داریم که هنوز خودمان هم که در اهواز زندگی می کنیم نرفتیم آنها را ببینیم. اما گردشگری طبیعی را داریم که می توانیم روی آن مانور بدهیم.

وی گفت: فکر می ‎کنید دبی با وضعیت فعلی گردشگری چه چیزی داشته است؟ دبی 40 سال پیش کپرنشین بودند اما در بخش گردشگری هزینه کردند و خودشان را در بخش شهرگردی ارتقا دادند و از سطح بومی خودشان را به سطحی جهانی رساندند که الان خیلی ها حتی برای یک بار هم شده به آن جا می روند.

مرشدی توضیح داد: محدودیت اقلیم در خوزستان پارامتری است که هیچ یک از مراکز تصمیم گیری و کلان در زمینه گردشگری آن را چه برای ساخت و سازهای مرتبط با گردشگری و چه برای جذب گردشگر مد نظر قرار نداده است.

او بیان کرد: اگر می خواهیم در فصل هایی که آب و هوا بد است باز هم گردشگر داشته باشیم باید مانند دبی هزینه های آن را بپردازیم. میزان ساعت هایی که در یک سال برای گردشگر می توان برنامه ریزی کرد 615 ساعت است. در هفت دهم درصد از زمان ها می توانیم بهترین شرایط گردشگر پذیری را در محدوده شهر اهواز داشته باشیم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: ما برای هیچ کدام از سازه های شهری، مساله اقلیم آسایش را در نظر نگرفته ایم و این نقص به شهرداری وارد است. متاسفانه در ساخت و سازهای فرهنگی نیز هیچ پارامتری متناسب با اقلیم نیست.

وی اضافه کرد: اگر در دنیا به صورت اقتصادی در کشورهایی مثل دبی، قطر، تایلند، سنگاپور و... گردشگری به صرفه است و سود دارد به خاطر حساب کتاب های اقتصادی است که براساس مدل های مختلف و مناسب با اقلیم شان انجام می دهند. همیشه در بحث گردشگری شهر ما این چالش وجود دارد که هتل ها و مسافرخانه ها خالی هستند.

مرشدی گفت: ما ضعف بزرگی در ساختار شهری داریم که کمترین سود را قشر فرهنگی می برند.در این بخش باید برنامه ریزی کلان، شهر را به سمتی که کاربری های فرهنگی بیشترین سود را دریافت کنند ببرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هیچ گردشگری از ساختار شهری اهواز لذت نخواهد برد. منطقه کیانپارس را در نظر بگیرید از ابتدا تا پایان باید پله نوردی کنید و مجالی برای لذت بردن نیست. مقصر اصلی شهرداری است و راهکار آن تغییر نگرش های کلان در برنامه ریزی های شهری است.

او ادامه داد: برنامه ریزی شهری باید براساس ضعیف ترین قشر جامعه یعنی نوزادان، معلولان، سالخوردگان، زنان و سپس دیگر افراد صورت گیرد. چرا مردم ما در پیاده رو راه نمی روند؟ چون کاربری ها مشکل دارد .کاربری ها فرهنگ را می سازند چرا وقتی مردم ما به استانبول می روند درست برخورد می کنند؟ چون کاربری سازنده است و نقش شهرداری بسیار موثر است.

یک عضو شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست گفت: امروزه گردشگری یکی از مولفه های توسعه پایدار است که باید به سمت آن برویم. هنوز دید و نگاه سیال در بعد گردشگری که پسامد آن گردشگری است در استان ما به وجود نیامده است.

آذر زمان پور با تاثیر صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال افزود: با هر گردشگر 10 شغل ایجاد می شود، و پیامدهای آن رونق کسب و کار و مبادلات اقتصادی است.

زمان پور توضیح داد: رسانه ملی باید بیشتر در زمینه جذب گردشگر کار کند چرا که تبلیغات در بحث گردشگری بسیار مهم است.

ابراهیم موسوی، سرمایه گذار بخش خصوصی نیز با بیان اینکه در زمینه گردشگری قدم های بزرگی برداشته نشده گفت: هنوز روالی برای ثبت ورود گردشگران نداریم، و حتی ما تعداد گردشگران خارجی را هم نداریم درحالی که برای بررسی وضعیت نیاز به مقایسه تعداد گردشگران در سال های مختلف داریم.

وی افزود: در زمینه گردشگری به همکاری بین بخشی نیاز داریم و این کار تنها از عهده میراث فرهنگی استان بر نمی آید. همچنین باید منابع مان را برای توسعه گردشگری اولویت بندی کنیم.

او با بیان این که شهرداری شیراز 38 بنا را از میراث فرهنگی گرفته و تملک آنها را در اختیار دارد گفت: در اهواز همه خانه های تاریخی در دست مالکان خصوصی است چرا شهرداری اهواز مانند شیراز نمی تواند برای این کار اعتبار داشته باشد.

در ادامه این نشست هم اندیشی، برخی از تورلیدها و فعالان گردشگری به ارایه مشکلاتشان در زمینه گردشگری پرداختند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار