ادامه میراث گذشته یا اصلاح مدیریت جلسات استانی؛
شبیه جلسات شورای اداری را در گردهمایی های بی هدف شهرداران استان در سالهای گذشته و همینطور روز گذشته در شوش شاهد بوده ایم و این جلسات بی آنکه هیچگونه ارزیابی مشخص کیفی و کمی و تجزیه و تحلیلی بر مبنای شاخص هایی از قبل تعریف شده صورت بگیرد برگزار می شوند که لازم است از برگزاری اینگونه نشست های با هدف رفع تکلیف جلوگیری شود
کد خبر: ۲۶۳۶۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۸ 21 July 2016
اولین جلسه شورای اداری استان خوزستان در دوره جدید، در حالی برگزار شد که همچنان همان سبک و سیاق سابق برگزاری جلسات شورای اداری بر این جلسه نیز حاکم بود و خمیازه کشیدن ها و بعضا چرت زدن های برخی مدیران استانی و شهرستانی، حکایت از تکراری بودن شیوه برگزاری جلسات و حتی مطالب مطرح شده در آن داشته است.

گرچه این شیوه برگزاری جلسات شورای اداری که بیشتر به مجلس وعظ و خطابه شباهت دارد میراثی است که از گذشته به ارث رسیده و شاید تا حدی طبیعی بود که نخستین جلسه پس از انتصاب استاندار جدید نیز به همان سبک و سیاق برگزار شود تا در زمان مناسب دیگری در این روش تغییر داده شود، ولی به نظر می رسد متولیان برگزاری اینگونه جلسات می بایست در نحوه برگزاری و اداره این جلسه که با حضور مسئولان عالیرتبه استان و شهرستانها برگزار می شود تجدیدنظر اساسی کنند.

طبیعتا جلسات شورای اداری بمنظور ایجاد هماهنگی، انسجام و البته تصمیم سازی و تصمیم گیری برای مسائل مهم استانی می بایست برگزار شود و خروجی این جلسات باید مشخص و قابلل ارزیابی و سنجش باشد. آنچه در گذشته شاهد بوده ایم سخنرانی استاندار و برخی دیگر از مسئولان استانی و همزمان پذیرایی از شرکت کنندگان و نهایتا قرائت قطعه شعری توسط مجری جلسه بعنوان حسن ختام بوده است.

تردیدی نیست که این شیوه برگزاری جلسات شورای اداری که در دوره استاندار سابق به کرات شاهد آن بوده ایم تاثیری در حل و فصل مشکلات استان نخواهد داشت.

متاسفانه در سال های اخیر جلسات شورای اداری صرفا به یک کانال یکطرفه تبدیل شده و صرفا مقام اول اجرایی استان و یکی یا دو سخنران به بیان مطالب خود می پردازند و سایر مسئولان شرکت کننده در نشست، هیچگونه امکان سخن گفتن و دیالوگ و بیان نظرات شان را در جلسه ندارند. در این جلسات بجز دو یا سه مورد مصوبه که در سخنرانی استانداران مورد تاکید و تصویب یکطرفه قرار می گیرد خروجی دیگری مشاهده نمی شود و هیچ مقامی در این جلسات مورد بازخواست و یا پرسش و پاسخ در خصوص عملکردش قرار نمی گیرد. شاخص های توسعه ای استان و کم و کیف آن و ارزیابی های احتمالی صورت گرفته در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار نمی گیرد و فرمانداران بعنوان نمایندگان عالی دولت، عمدتا در این جلسات شنونده سخنرانان دیگر هستند.

حضور در جلسات شورای اداری استان، برای فرمانداران صرفا به یک عادت و تکلیف تبدیل شده است. در دوره استاندار سابق، مقتدایی پشت تریبون قرار می گرفت و در مواردی دولتمردان مرکز نشین را در غیابا آنان مورد عتاب قرار می داد و در روزهایی دیگر، مسئولان استان پای منبر و وعظ او می نشستند و روزهای دیگر نیز او به سخنرانان می افزود و مسئولان به گزارش عملکردی بدون پرسش و پاسخ می پرداختند.

جالبتر آنکه اساسا سالنی که برای برپایی این جلسه مهم در نظر گرفته می شود امکان دیالوگ و گفتگوی دو و چندطرفه را ایجاد نمی کند و شرکت کنندگان دخالتی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها ندارند.

این روش برگزاری جلسات اگر ادامه یابد نه تنها باعث اتلاف وقت مدیران و هزینه های جانبی دیگر است بلکه سایر ناظران و افکار عمومی را از اداره استان به روش سابق-وعظ و سخنرانی و...- دلسرد خواهد کرد.

تعیین دستور کارهای مشخص، بررسی تحلیلی و مقایسه ای عملکرد مدیریتی استان در شاخص های توسعه ای، بررسی آمار دوره ای اعلام شده توسط مرکز امار ایران در شاخص هایی همچون بیکاری، تورم، قدرت خرید مردم، آموزش و پرورش و...- ایجاد فضای مباحثه و گفتگو در این جلسات و نهایتا تصمیم سازی و تصمیم گیری بعنوان مصوبات جلسات با مشارکت همه اعضا از جمله لوازم برگزاری یک جلسه شورای اداری استانی موثر و مثمر ثمر است.

از طرفی فرمانداران که نمایندگان عالی دولت در استان هستند در هیچیک از این جلسات، در خصوص عملکرد خود در شهرستان به بیان بیلان عملکرد نمی پردازند و در موقعیت بررسی و مباحثه در خصوص آن عملکردها قرار نمی گیرند. بسیاری از موضوعات اختلافی میان مدیران کل استانی با فرمانداران و یا مدیران دستگاههای اجرایی با یکدیگر که می تواند در فضایی رو در رو با حضور مقام اول اجرایی استان و معاونین وی مورد بررسی و کنکاش و نهایتا تصمیم گیری نهایی شود، در این جلسات حتی مطرح هم نمی شوند.

از این رو به نظر می رسد تیم جدید مدیریتی استان می بایست تجربه بی اثر و بیهوده برگزاری اینگونه جلسات شورای اداری که به یکی از علاقمندی های دوره سابق استانداری تبدیل شده بود را مورد توجه قرار دهد و این جلسات بی ثمر را پایان بدهد.

طبیعی است بررسی موضوعاتی مانند عملکرد دولت در شهرستانها، موضوعاتی مانند ریزگردها و اجرای مصوبات دولت در این زمینه، عدم پرداخت عوارض آلایندگی توسط صنایع، موضوع بیکاری و بیلان کار استان و شهرستانها در این زمینه، موضوع استخدام غیربومی ها، کارآفرینی، گردشگری و... موضوعاتی هستند که علاوه بر بررسی در کمیته ها و شوراهای مختلف استانداری، می بایست در جلسات شورای اداری در سطح کلان هم مورد بحث و بررسی و ارزیابی و پیگیری قرار بگیرند تا ثمره این جلسات، به کام مردم خوزستان شیرین آید.
 
البته امیدواریم این شیوه در دوره جدید مدیریتی استان اصلاح شود و جلسات شورای اداری به جای آنکه فضایی برای استراحت مدیران و دیده بوسی و احوالپرسی و سخنرانی گوش دادن آنان باشد به محلی برای بررسی مشارکت محور مدیران ارشد استان و شهرستانها در رابطه با حل مشکلات استان تبدیل بشود.

شبیه جلسات شورای اداری را در گردههمایی های بی هدف شهرداران استان در سالهای گذشته و همینطور روز گذشته در شوش شاهد بوده ایم و این جلسات بی آنکه هیچگونه ارزیابی مشخص کیفی و کمی و تجزیه و تحلیلی بر مبنای شاخص هایی از قبل تعریف شده صورت بگیرد برگزار می شوند که لازم است از برگزاری اینگونه نشست های با هدف رفع تکلیف جلوگیری شود و جلسات معطوف به نتایج ملموس و مشخصی بشوند و تشکیل جلسات با هدف سخنرانی و "گرد هم آیی" پایان داده شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار