آیا با این عذرخواهی احتمالی، زمین های تشنه کشاورزی خوزستان سیراب می شوند؟ آیا مشکل بی آبی شهرهایی که تنها چند کیلومتر با سدها و رودخانه های استان فاصله دارند، حل می شود؟
کد خبر: ۲۶۳۸۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷ 21 July 2016
این روزها انتقال آب کارون دوباره روی زبانها افتاده است. دقیقاً هر چند هفته یکبار چالش جدیدی برای کارون ایجاد می شود، هربار هم یک شهر و یک مسئول در سطوح مختلف از نماینده مجلس و استاندار تا ائمه جمعه خواهان سهمی از شاهرگ حیاتی خوزستانی ها می شوند.

در آخرین مورد از این سهم خواهی ها، یکی از مسئولین عالی نظام که همیشه در پایتخت ساکن است، برای مردم شهرش با نزدیک به هزار کیلومتر فاصله خواستار انتقال آب از خوزستان شده است. البته این مورد فقط در حد اظهار نظر نبوده و اجرایی هم شده است.

 

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پس از بازدید از روند احداث تونل انتقال آب در شهرستان کرمان با بیان اینکه انتقال آب از یک استان به استان دیگر یک سیاست کلی است افزود: تونل انتقال آب استان کرمان یک کار ماندنی است که می تواند خشکسالی ها را حداقل برای ۱۰۰ سال جبران کند.

وی گفت: آب مایه حیات و زندگی است و به هر قیمتی باید این کارها انجام شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: قرارگاه خاتم، تونلی را در غرب کشور در دست ساخت دارد که در قطعات نهایی است و این کار در زمان جنگ آغاز شد، زیرا در آن دوران در زمان یکی از عملیات ها، رودخانه عظمیی را دیدیم که آب را به پشت سد عراق می برد.

هاشمی رفسنجانی گفت: به دستور رهبری سیاست های کلی مصرف آب از سرچشمه تا مصرف تدوین و از سوی ایشان نیز امضا و سال ها است که ابلاغ شده اما چون دولت سابق اعتماد و علاقه ای به سیاست های کلی امضا شده رهبری نداشت، همین طور مانده است.

وی اضافه کرد: اجرای تونل انتقال آب باقیات صالحاتی برای کسانی است که این کارها را انجام داده اند و چند نسل از مردم کرمان سپاسگزار این کار خواهند بود.

 

اینکه مسئولین عالی استان خوزستان تا حالا که سالها از آغاز به کار این طرح انتقال آب می گذرد حرفی نزده بودند جای سوال دارد!

اما نکته ای که در سخنان آیت الله هاشمی وجود دارد این است که وی طرح های انتقال آب از یک استان به استان دیگر را سیاست کلی نظام بیان می کنند؟!

اظهارات آقای هاشمی، این سوال را در ذهن ایجاد می کند که مسئولین استان خوزستان چه نقشی در تصیمیم گیری برای سیاست های کلی نظام دارند؟

همانگونه که در اظهارات رئیس مجمع تشخیص عنوان شده، این طرح انتقال از سالها پیش و در زمان جنگ تحمیلی آغاز شده است، مجدد این سوال مطرح می شود که مسئولین خوزستانی در این حداقل ۲۸ ساله کجا بوده اند؟

 

پس از این اظهارات، نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان واکنش هایی نشان دادند.

یکی از این نمایندگان خواستار عذرخواهی آقای هاشمی از مردم خوزستان شد. اما آیا با عذرخواهی وی که احتمالاً هم انجام نخواهد شد، جلوی انتقال آب از کارون گرفته می شود؟

آیا با این عذرخواهی احتمالی، زمین های تشنه کشاورزی خوزستان سیراب می شوند؟ آیا مشکل بی آبی شهرهایی که تنها چند کیلومتر با سدها و رودخانه های استان فاصله دارند، حل می شود؟

 

قطعاً پاسخ این سوالات "خیر” است. نمایندگان مردم خوزستان چه در مجلس خبرگان و چه در مجلس شورای اسلامی باید به فکر جذب بودجه برای انتقال آب درون استانی برای مصارف کشاورزی و شرب مردم باشند.

چرا باید خوزستان با حجم بالای آب وجود در استان از کشت مواردی مانند برنج ممنوع و محروم شود؟ اما در استان اصفهان با آب انتقالی از کارون، هکتارها زمین به زیر کشت برنج بروند؟

در پایان انتظار می رود مسئولین استان به جای اکتفا به اظهارنظرها و واکنش ها، طرح های انتقال آب درون استانی را اجرا نمایند.


منبع: هورنیوز


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار