نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: سیاست‌های غلط برخی وزارتخانه‌ها با استفاده از نیروهای غیر بومی عامل بالا رفتن نرخ بیکاری در خوزستان است.
کد خبر: ۲۶۵۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲ 24 July 2016

آیت‌الله محسن حیدری ظهر امروز با ابراز خرسندی از حضور در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان خوزستان اظهار کرد: فنی و حرفه‌ای یکی از  استراتژیک‌ترین بحث‌ها در بحث‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی بر اساس تربیت نیروی انسانی استوار است و بدون تربیت نیروی انسانی اقتصاد مقاومتی هرگز نمی‌تواند شکل بگیرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطر‌نشان کرد: در واقع تربیت نیروی انسانی ماهر و توانمند یک بخش آن در آموزش و پرورش و دانشگاه بخش دیگر آن در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود.

آیت‌الله حیدری با ابراز تاسف از نحوه آموزش‌های فنی و مهارتی در آموزش و پرورش، گفت: مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان یک نقش مکمل در آموزش رسالتی که آموزش و پرورش و دانشگاه در امر آموزش به صورت ضعیف ارائه می‌دهند جبران می‌کند.

وی ادامه داد: آموزش در دانشگاه و آموزش و پرورش به صورت ناقص تقدیم جامعه می‌شود اما در فنی و حرفه‌ای تقویت شده و کارآموزان وارد بازار کار می‌شوند به همین دلیل است که بازار کار مستقیما تحت تاثیر مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرد.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه از مراکز آموزشی هم در اهواز و هم در شهرستان اطلاع کافی داریم عنوان کرد: آنچه بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند استقبال نکردن نیروهای بومی شهرستان‌ها کمتر از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: در حالی که از سراسر کشور و از استان‌های دیگر برای آموزش فنی و حرفه‌ای به استان خوزستان مراجعه می‌کنند.

امام جمعه موقت اهواز با ابراز تاسف از عدم استقبال بعضی از جوانان بومی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ادامه داد: این طرز برخورد جوانان بومی با آموزش‌های فنی وحرفه‌ای نشان دهنده این است که فرهنگ کار و تلاش در استان ضعیف است و باید تقویت شود.

وی یادآور شد: اگر چه جوانان برومند و مستعد فراوانی داریم اما زمانی که در مقوله آموزش و یادگیری ضعیف باشند و کار و اشتغال را فقط در استخدام و  پشت میز‌نشینی تصور می‌کنند باید برای جبران این امر فرهنگ‌سازی شود.

آیت‌الله حیدری عنوان کرد: کار پشت میزی به‌طور حتم به دلیل محدود بودن نمی‌تواند جواب‌گوی سیل عظیم بیکاران باشد بنابراین باید فرهنگ کار و تلاش و آموزش کسب مهارت‌ها و فنون مختلف باید دربین جوانان ایجاد شود.

وی با تاکید بر تقویت فرهنگ آموزش کارآفرینی در بین جوانان گفت: جوانان باید به سوی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای بیایند تا با یادگیری کار وارد بازار کار شوند.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه اگر فرهنگ کار تقویت شود درصد بسیاری از این نرخ بیکاری کاهش پیدا می‌کند تاکید کرد: یکی از عوامل ازدیاد نرخ بیکاری در استان خوزستان ضعف فرهنگ کار است.

وی با اشاره به سیاست‌های غلط برخی وزارتخانه به عنوان یکی از عامل‌های بالا بردن نرخ بیکاری در استان تصریح کرد: برخی وزارتخانه‌ها به منظور تصدی برخی پست‌های مدیریتی، کارهای فنی، کارشناسی و حتی کارگری ساده خیلی راحت اقدام به جذب نیرو به صورت پروازی و غیر پروازی از خارج از استان می‌کنند.

آیت الله حیدری ادامه داد: برخی از وزارتخانه‌ها نیروهای مستعد داخلی و بومی را از این فرصت‌های شغلی محروم می‌کنند که این خلاف انصاف و خلاف عدالت است.

وی با بیان اینکه ما مکرراً در خطبه‌های نماز جمعه به این سیاست غلط اعتراض کردیم گفت: در بحث ماهشهر که 22 شرکت پتروشیمی وجود دارد آن‌طور که به ما گزارش دادند حتی یک مدیر بومی وجود ندارد.

آیت‌الله حیدری افزود: 70 درصد کارشناسان پتروشیمی غیر بومی، 85 درصد مدیران میانی غیر بومی و 100 درصد مدیران اصلی غیربومی هستند و همین واقعیت سبب مشکلات زیادی شد.

وی با اشاره به تاکیدات خود در نماز جمعه و درخواست نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر مخالفت با مدیران پروازی ابراز خرسندی کرد: وزیر نفت در این امر پیش قدم شده و بخشنامه‌ای مبنی بر لغو  مدیریت پروازی و لزوم استقرار مدیر در محل کار صادر کرد.

*لزوم بومی کردن مدیریت‌ها در خوزستان

 آیت‌الله حیدری بیان کرد: بخشنامه وزیر نفت اقدام خوبی است اما کافی نیست و باید به سمت سیاست بومی کردن مدیریت‌ها و نیروی کار و نیروی فنی بیایند.

وی تاکید کرد: این نیروی کارشناسی و نیروی فنی قطعا به‌صورت فنی نمی‌تواند تولید شود مگر اینکه آموزش فنی تقویت شود.

آیت‌الله حیدری از مسئولان استان درخواست کرد؛ آموزش فنی و حرفه‌ای را به منظور جبران بیکاری در مناطق حاشیه‌نشین و مناطق محروم تقویت کنند.

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: مراکز جدید آموزش فنی و حرفه‌ای با اختصاص اعتبارات فوق‌العاده احداث شود چرا که ظرفیت فعلی آموزش فنی و حرفه‌ای جواب‌گوی آموزش این تعداد جوان مستعد و متقاضی در بازار کار نیست.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار