تابناک تهران - دفع غیراصولی زباله‌های سه شهرستان بزرگ شهریار، ملارد و قدس در غرب پایتخت ، در اوج اهمیت آن‌چنان‌که باید موردتوجه قرار نگرفته است تا این معضل بزرگ نیز در کنار ریز گردها تبدیل به خطری مهلک برای محیط‌زیست شود.
کد خبر: ۲۷۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ 03 August 2016
دشت شقایق .... چادری سرخ بر سر زمین، زمینی یکسره سرخ که در بهار چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند، نقاش عالم، رنگهای این دشت را متفاوت از دیگر دشتها ترکیب کرده است.
دشت شقایهای وحشی ملارد یکی از دشتهای شقایق نادر در جهان است که در دامنه جنوبی کوه های جارو واقع شده و می تواند در فصل بهار به ویژه در اردیبهشت هر سال طبیعتگران بسیاری را به سوی خود جذب کند. خنکی هوا در منطقه‌ای خشک، سرخی شقایق‌های وحشی و زیبا، کوه‌های کوتاه و سرسبز، آسمانی به بلندی رحمت خداوند تنها گوشه‌ای از اوصاف وصف‌ناشدنی این منطقه دل‌نواز است. اما این طبیعت دلنواز و بکر این روزها حال خوشی ندارد.

انگار داستان بی توجهی به محیط زیست و راه های مناسب برای دفع زباله ها هنوز هم ادامه دار است و مدتهاست گریبان طبیعت ملارد را گرفته. روزانه بیش از ۱۴۰۰تن زباله و پسماند شهرستان‌های شهریار، ملارد و قدس پس از جمع‌آوری به مرکز دفن زباله اخترآباد انتقال داده می‌شوند. جابه‌جایی زباله‌ها و حمل آن تا محل دفن زباله از یک ‌سوی دلیل بروز مشکلات شهروندی است، و از سوی دیگر دفن غیراصولی زباله‌ها نیز معضل زیست‌محیطی دفن پسماند در شهرستان  ملارد است. طبیعت ملارد در آستانه ی نابودی

مرکز دفن زباله اخترآباد واقع در شهرستان ملارد، محل جمع‌آوری و دفن زباله شهرستان‌های قدس ، ملارد و شهریار است. شهرداری‌ها این سه شهرستان با جمع‌آوری زباله‌ها با استفاده از ماشین‌های سبک از سطح شهر نهایتاً با یک ماشین زباله‌کش سنگین، زباله‌ها را به این مرکز انتقال می‌دهند. در شهر ملارد منطقه بارگیری نهایی در چاله قدیمی زباله واقع در ضلع غربی شهر ملارد و ضلع جنوبی شهر مارلیک انجام می‌شود. ضایعاتی‌های موجود در فاصله کمتر از چند ده متری این منطقه با تاریک شدن هوا اقدام به آتش زدن زباله‌ها می‌کنند و پس از سوختن زباله‌ها آهن‌آلات و قطعات بدرد بخور را جمع‌آوری و به فروش می‌رسانند. در ساعات میانه شب دود و بوی بد حاصل از این اقدام به‌وضوح در سطح شهر ملارد قابل‌مشاهده است.

پس از آغاز به کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های ملارد و صفادشت به نظر می‌رسید باگذشت زمان معضل دفن غیراصولی زباله‌ها در مرکز دفن زباله اخترآباد و کاهش معضلات زیست‌محیطی آن کمتر شود اما به نظر می‌رسد آنچه حاصل شد نتیجه قابل قبولی نباشد و زمین رشد شقایق‌های وحشی بازهم درخطر نابودی قرار گیرد .

یعقوب مرید زاده، رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملارد، در این باره میگوید: متأسفانه در محل دفن نیز روش‌های اصولی دفن صورت نمی‌گیرد که تا امروز ۵ جلسه کارگروه در خصوص پسماند داشتیم تا بتوانیم راهکاری را پیدا کنیم که با کمترین هزینه زیست‌محیطی ، پسماندها را به محل دفن برسانیم و در آنجا با راهکارهای اصولی که ارائه می‌شود دفن زباله‌ها انجام گردد تا کمترین مشکلات را برای شهرستان به دنبال داشته باشد .

وی تصریح کرد: اولویت ما تغییر در محل عبور حامل‌های زباله از شهر صفادشت است ،چراکه عبور و مرور این خودروهای حمل زباله موجب می‌شود شیرابه‌ها به داخل خیابان ریخته شود که قرار شد به کمک شهرداری صفادشت مسیر جدیدی را جایگزین کنیم .

مرید زاده تأکید کرد: محل دفن زباله بسیار کار دارد و نیاز است فرمانداری ،شهرداری‌ها و سازمان پسماند همکاری کنند تا بتوانیم کارهای زیست‌محیطی لازم را انجام دهیم .

بهرامعلی فتحی بعد مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های ملارد و صفادشت  معتقد است که: مشکل اصلی سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های ملارد و صفادشت برای رفع معضل مراکز دفن و حمل به مسائل مالی برمی‌گردد.  

فتحی خاطرنشان کرد: در این موضوع دو راهکار وجود دارد، راهکار نخست تغییر مسیر حمل است که معضلات خاص و هزینه بالایی را به همراه دارد، بنابراین تغییر مسیر، گزینه خوبی برای حل این مشکل نیست و راهکار دوم این است که شهرداری‌ها کمی در این خصوص همت و از ماشین‌های حمل مجهز استفاده کنند و اگر شهرداری‌ها مجاب شوند و برای حمل زباله ماشین‌های مجهزی را به کار گیرند دیگر در زمینه حمل مشکلی را نخواهیم داشت.
 
البته طبق گفته های حفاظت محیط زیست استان تهران مدت زیادی است بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه زباله‌سوز در منطقه اخترآباد شهرستان ملارد اعلام آمادگی کرده اما متأسفانه این پیشنهاد در بروکراسی اداری گیر افتاده است.  
اما بهتر نیست مسئولین مربوطه به خصوص شهرداری ملارد کمی بیشتر به موضوع دفع زباله های این شهرستان توجه کنند تا هم مردم این منطقه از سلامت بیشتری برخوردار باشند و هم طبیعت این شهر برای آیندگان هم باقی بماند؟؟؟؟؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار