معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سطح زیرکشت گلخانه های این استان امسال نسبت به سه سال گذشته بیش 25 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۲۷۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ 06 August 2016
شهرام عسکری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سه سال اخیر 10 واحد گل رز و چهار واحد تولید صیفی و سبزی با 9 هکتار وسعت به کشت گلخانه ای کهگیلویه و بویراحمد افزوده شد.
وی بیان کرد: 43 واحد گلخانه در این استان به کشت سبزی ، 28 واحد به تولید گل رز هلندی، چهار گلخانه به کشت توت فرنگی ،چهار واحد به گل های آپارتمانی و یک واحد پرورش قارچ خوراکی نیز اختصاص دارد.
عسکری سطح زیر کشت گلخانه های کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر را 38 هکتار برآورد کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت هزار و 150 تن محصول کشاورزی شامل توت فرنگی، گوجه، خیار، انواع فلفل رنگی و 13 میلیون و 500 هزار شاخه گل بریده در یک سال گذشته در گلخانه های این استان تولید و روانه بازارهای مصرف شد.
وی اظهار کرد: آسان بودن رساندن مواد مغذی به گیاه از طریق تزریق در نتیجه داشتن ارزش غذایی بهتر و زیبایی و مشتری پسند بودن از دیگر مزایای بهره وری از کشت گیاهان به صورت گلخانه ای است.
عسکری گفت:کشت های گلخانه ای به دلیل امکان کنترل عوامل تاثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده های سرمازدگی و گرمازدگی و همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک، سوخت و دیگر نهاده های کشاورزی یکی از راهکارهای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است که رضایتمندی مصرف کننده و افزایش درآمد تولید کننده از مزایای آن است.
وی افزود: توسعه گلخانه های انفرادی و فعال کردن مجتمع های گلخانه ای در شهرستان ها از عمده برنامه های جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این بخش است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:افزایش پنج برابری سطح زیر کشت گیاهان دارویی از دیگر دستاوردهای تولیدات کشاورزی در دولت یازدهم است.
عسکری افزود: هم اکنون 85 هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی استویا، بابونه، نعناع فلفلی و به لیمو است، در حالی که سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان در سه سال گذشته 10 هکتار بود.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم هشت تا 15 نفری در هر هکتار از گیاهان دارویی، تولید و درآمد 250 تا 400 میلیون ریالی از کشت گیاهان دارویی بیان کرد: توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی از راهبردهای دولت برای رونق اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است.
عسکری پرداخت تسهیلات بلاعوض بین پنج تا 90 میلیون ریال، تسهیلات بانکی،حمایت برای سم پاشی و خشک کردن از جمله کمک های دولت برای توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویرگفت: سطح زیر کشت محصول ارگانیک در استان امسال نسبت به سال گذشته بیش از 25درصد افزایش یافته است.
عسکری افزود: طرح تولید محصول ارگانیک در سطح دو هزار و 50هکتار از مزارع و باغ های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است در حالی که سال گذشته این طرح در یک هزار و 500 هکتار زمین اجرا شد.
وی بیان کرد: این طرح در شهرستان های مختلف این استان اجرا می شود.
محصول ارگانیک به محصولی گفته می شود که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف هرزکش ها، قارچ کش ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود، رشد می کنند.
کهگیلویه وبویراحمد با 700 هزار نفر جمعیت و اقلیمی چهارفصل نقش مهمی در تامین نیازهای ضروری بازار استان های جنوبی کشور دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار