کد خبر: ۲۷۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷ 08 August 2016
سرپرست اداره کل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان گفت: درخواست راه اندازی خانه احزاب خوزستان در حال تنظیم است که به زودی به وزارت کشور ارسال می شود.
حبیب فضل اله پور دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فراز و فرودهای راه اندازی خانه احزاب در کشور اظهار کرد: این مساله باعث شد درخواست های پارسال منجر به تاسیس خانه احزاب در کشور و استان ها نشود.

وی افزود:در ماه جاری همایشی با حضور همه احزاب، تشکل ها و گروه های سیاسی خوزستان برگزار می شود که این نشست به منزله اعلام آمادگی احزاب و ثبت درخواست آنها برای ارسال به وزارت کشور و تشکیل خانه احزاب است.

وی با اشاره به حضور فرمانداران در همایش احزاب خوزستان گفت: در این نشست به دنبال نوعی تعامل و دریافت دو سویه مطالبات هستیم تا همگرایی بیشتری در حوزه مدیریت همگانی شکل بگیرد و فرمانداران و گروه های سیاسی با یکدیگر آشنایی بهتری پیدا کنند.

فضل اله پور با بیان اینکه تاکنون خانه احزاب استان های تهران، مازندران و گیلان فعال شده، افزود: در صورت تشکیل خانه احزاب خوزستان از استان های پیشرو در این زمینه خواهد بود.

وی یکی از شروط تشکیل خانه احزاب استان ها را عضویت 15 حزب عنوان کرد و گفت: خوزستان (به جز تشکل های دانشجویی) دارای 30 تشکل سیاسی و 28 تشکل صنفی است.

* پیش شرط های یک فرهنگ
سرپرست اداره کل سیاسی استانداری خوزستان همچنین با تاکید بر اینکه برای تشکیل خانه احزاب باید بسترهای اجتماعی فراهم باشد اظهار کرد: پیش شرط های اساسی یک فرهنگ حزبی پرورش شهروند مطالبه گر و حزب ناظر محور است.

وی گفت: برای تحقق کارکردهای حزبی باید یک تغییر رویکرد اتفاق بیفتد و تشکل های سیاسی استان باید خود را با مطالبات حوزه عمومی انطباق داده و تلاش کنند که مجموعه بیشتری را نمایندگی، و مطالبات را شناسایی کنند. 

فضل اله پور افزود: از سوی دیگر احزاب و تشکل های سیاسی مشروعیت بخش و مقبولیت بخش به دستگاه حاکمیتی هستند و حلقه اتصال نظام سیاسی و حوزه همگانی به شمار می روند.

وی اظهارکرد: گرفتن حوزه های قدرت نمی تواند دلیل وجودی و اهداف تشکل های سیاسی را توجیه کند بنابراین احزاب سیاسی نباید همه تلاش خود را به اشغال و گرفتن کرسی های قدرت معطوف کنند بلکه باید به حوزه برنامه ریزی هم بپردازند.

فضل اله پور با بیان اینکه احزاب نباید فقط در زمان انتخابات حضور داشته باشند افزود: رابطه تشکل های سیاسی و احزاب باید با جمعیتی که آن را نمایندگی می کنند تعدیل شود و انطباق پذیری بیشتری داشته باشند و این مساله یک شبه اتفاق نمی افتد و نیاز به تمرین و ممارست دارد.

وی گفت: وضعیت در خوزستان با سایر کشور تفاوت زیادی ندارد فقط بافت اجتماعی این استان به دلیل تنوع فرهنگی کمی متفاوت است که می طلبد احزاب سیاسی متناسب با بسترهای فرهنگی متنوع برنامه ریزی کنند.

فضل اله پور ادامه داد: ساختارهای اجتماعی سلسله مراتبی با روح احزاب سیاسی همخوانی ندارد لذا شهروند مطالبه گر می تواند کارکرد احزاب را توجیه کند و اگر شهروند مطالبه گر وجود نداشته باشد احزاب ناظرمحور نیز وجود نخواهند داشت؛ به عبارتی رابطه شهروند مطالبه گر و احزاب ناظر محور باید تقویت شود و یک رابطه ارگانیکی بین این دو بوجود آید.

وی با بیان اینکه خانه احزاب می تواند مواضع دیگر احزاب را به هم نزدیک کند، تاکید کرد: چشم انداز و هدف گذاری خانه احزاب پرورش دو مولفه شهروند مطالبه گر و احزاب ناظر محور است.

وی خاطرنشان کرد: خانه احزاب در واقع می تواند یک رنگین کمان از آرا و افکار متنوع و متکثر باشد که در کنار یکدیگر با هدف توسعه و رشد خوزستان فعالیت می کنند.

وی افزود: احزاب تا رسیدن به جایگاه واقعی خود فاصله دارند و باید برای حوزه همگانی برنامه ریزی بهتری داشته باشند که این مساله نیاز به تمرین دارد؛ در واقع احزاب سیاسی نقش مهمی در کلاس بندی مطالبات اجتماعی دارند و یکی از رسالت های آنها آموزش مردم برای پیگیری مطالبات از طریق تشکل های سیاسی و احزاب است.

وی اضافه کرد: اولویت بندی و اولویت گذاری مطالبات مردمی بسیار اهمیت دارد که احزاب باید به آن توجه داشته باشند و شهروندان نیز باید مطالبه گری همراه با نقادی داشته باشند.

فضل اله پور در ادامه با بیان اینکه تشکیل خانه احزاب هم به صورت شکلی و هم به صورت محتوایی می تواند بر فعالیت گروه های سیاسی اثرگذار باشد اظهار امیدواری کرد: شاکله خانه احزاب خوزستان باید همراه با تنوع و تکثر احزاب باشد تا بتوانند در کنار هم به عنوان موتور محرکه استان فعالیت کنند.

همایش فصلی خانه احزاب 31 تیر امسال برگزار شد. محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور نیز گفته است: خانه احزاب در استان ها مورد اولویت قرار گرفته و باید راه اندازی شود. 

خانه احزاب کشور اواخر اردیبهشت بازگشایی شد.

منبع: ايرنا
برچسب ها: خانه احزاب ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار