کد خبر: ۲۷۴۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ 09 August 2016
 استاندار خوزستان گفت: ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد در اهواز، آبادان، دزفول و ماهشهر تشکیل می شود.

 غلامرضا شریعتی شامگاه دوشنبه در نشست با سازمان های مردم نهاد خوزستان که در سالن جلسات استاندار برگزار شد اظهار کرد: تشکیل ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت های سازمان های مردم نهاد در چهار شهر بزرگ استان برای کمک به رشد کمی و کیفی تشکل ها است و در همین راستا جلسه ای با فرمانداران و شهرداران برای درک بهتر ارتباط با این نهادها برگزار می شود.

وی افزود: خانه سمن ها در اهواز با همکاری شهرداری اهواز تاسیس می شود و با هماهنگی شهرداری اهواز مکان استقرار آن را تعیین خواهیم کرد.

شریعتی همچنین در پاسخ به درخواست برخی تشکل ها برای حمایت از اشتغالزایی اعضای انجمن ها به ویژه بیماران خاص اظهار کرد: بر اساس توافقی که با صندوق کارآفرینی امید انجام شده قرار است تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال با سود چهار درصد به متقاضیان راه اندازی کسب و کار پرداخت شود که پارسال 500 میلیارد ریال پرداخت شد.

وی از انعقاد تفاهم نامه با بنیاد مستضعفان برای پرداخت تسهیلات خبر داد و اضافه کرد: با ستاد اجرایی فرمان امام نیز تفاهم نامه ای امضا شده که به اندازه آورده متقاضیان به آنها تسهیلات اعطا کند که سقف 50 میلیارد ریال است.

به گفته نماینده عالی دولت در استان خوزستان سمن های متقاضی تسهیلات اشتغال می توانند از این سه فرصت استفاده کنند.

استاندار خوزستان در ادامه گفت: با توافق با وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی قرار است یک هزار دستگاه تاکسی پلاک اروند به ناوگان تاکسیرانی اهواز تعلق گیرد.

وی افزود: احمد میدری معاون وزیر تعاون قرار است این موضوع را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

شریعتی با بیان اینکه معتقد به استقلال تشکل های مردم نهاد هستم گفت: برای هم اندیشی و برقراری ارتباط نزدیک تر و پایدارتر با تشکل های مردم نهاد، از این پس هر دو یا سه ماه یک بار جلسه مشترکی برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت تشکل های مردم نهاد اظهار کرد: به خبیر معاون سیاسی اجتماعی گفته ام که بسته به توان NGO ها به آنها طرح های پژوهشی واگذار شود و به سیاحی معاون عمرانی نیز گفته ام در حکم شهرداران به آنها تاکید شود که ارتباط مستمر و موثر با تشکل ها داشته باشند که از سمن ها می خواهم عملی شدن این موارد را پیگیری کنند.

شریعتی توسعه تک محوری و همراه با خودکامگی را عامل بسیاری از معضلات در جامعه دانست و افزود: یکی از پیامدهای آن بوجود آمدن یک دولت فربه ، تنبل و پرهزینه است که نمی تواند متناسب با بدنه خود فعالیت کند.

وی با بیان اینکه دولت باید در روابط خود با تشکل های مردم نهاد و بخش خصوصی تجدیدنظر کند تاکید کرد: سمن ها رقیب و ضددولت نیستند بلکه مکمل آن به شمار می آیند و دولت می تواند با استفاده از این نهادها اقدام هایی که توان انجامش را ندارد اجرایی کند.

شریعتی تصریح کرد: تشکل های مردم نهاد در کشور و خوزستان اکنون مرحله جنینی خود را می گذرانند و باید روند طبیعی خود را طی کنند تا به تدریج آمادگی پذیرش مسئولیت ها را پیدا کنند.

*نصف NGO ها غیرفعالند
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت: تا دو ماه آینده تعداد تشکل های مردم نهاد ثبت شده در استان به 348 تشکل می رسد.

مهرداد شریف مخمل زاده هدف گذاری دو ساله برای استان را تاسیس 450 تشکل مردم نهاد طی دو سال دانست و افزود: در سال 1393 تعداد 164 تشکل مردم نهاد داشتیم و پارسال با افزایش 50 درصدی تعداد آنها به 271 تشکل رسیده است و 77 تشکل نیز مراحل ثبت را می گذرانند.

وی تصریح کرد: تعداد تشکل های مردم نهاد در خوزستان به نسبت بسیاری از استان های کشور اندک است و بیش از نیمی از تشکل های موجود نیز غیرفعال هستند.

مخمل زاده افزود: به طور مثال در یکی از شهرستان های 50 هزار نفری در کشور 45 تشکل مردم نهاد (NGO) ثبت شده وجود دارد در حالی که در کلانشهر اهواز تا قبل از سال 1391 فقط دو مجوز ثبت شده داشتیم.
به گفته وی، هدف گذاری استانداری خوزستان تاسیس یک NGO به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار