کد خبر: ۲۷۴۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸ 09 August 2016
رئیس هیات مدیره شبکه تشکل های مردم نهاد آسیب های اجتماعی خوزستان نسبت به روند افزایشی آمارهای خودکشی و طلاق در خوزستان در سال های اخیر هشدار داد.

حسین بدری شامگاه دوشنبه در نشست سازمان های مردم نهاد با استاندار خوزستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار کرد: نباید از مطرح کردن آسیب های اجتماعی بهراسیم بلکه این معضلات باید به مردم نشان داده شوند تا بتوان برای کاهش و یا ریشه کن کردن آنها برنامه ریزی کرد.

وی افزود: اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، بزهکاری و مناطق خاص مهمترین آسیب های اجتماعی ما هستند.

بدری با اشاره به آمار 11 میلیون نفری حاشیه نشینی در کشور اظهار کرد: 60 درصد جمعیت زندانیان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم درگیر اعتیاد هستند.

بدری افزود: 50 درصد طلاق ها و 64 درصد سرقت ها نیز به دلیل اعتیاد رخ می دهد.

وی تاکید کرد: نگاه امنیتی، قضایی، سیاسی به اعتیاد باید تغییر کند و تبدیل به نگاه اجتماعی شود.

*احیای میراث معنوی
قاسم منصور آل کثیر فعال فرهنگی و اجتماعی نیز در این نشست معرفی میراث معنوی خوزستان را عاملی برای افزایش همگرایی اقوام در خوزستان دانست.

وی با اشاره به حساسیت های موجود نسبت به میراث معنوی خوزستان گفت: نصب تندیس و معرفی مشاهیر محلی و کنار گذاشتن نامگذاری خیابان ها و معابر می تواند نارضایتی افکار عمومی را کاهش دهد.

آل کثیر تاکید کرد: نشناختن فرهنگ بخش چشمگیری از مردم می تواند در جامعه مشکل ساز شود.

فرامرز خوشاب عضو شبکه تشکل های مردم نهاد میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان همچنین در این نشست خواستار احیای صنایع دستی استان شد و گفت: با توجه به سرمایه کم، ایجاد اشتغال و امکان صادرات، احیای صنایع دستی باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سند چشم انداز گردشگری استان باید با همکاری NGOها طراحی و تدوین شود افزود: توسعه فضای موزه ای و جلوگیری از خروج اشیای باستانی از دیگر مواردی است که باید عملی شود.

*تحقق اشتغال روشندلان
لیلا نیسی دولت آبادی رئیس هیات امنای کانون روشندلان خوزستان در ادامه این جلسه خواستار اختصاص سهمیه سه درصدی اشتغال به نابینایان شد و گفت: با وجودی که این سهمیه را قانون پیش بینی کرده اما هیچ مرکز دولتی یا غیردولتی حاضر به اجرای آن نیست.

وی با اشاره به مشکل ایاب و ذهاب و تردد نابینایان در شهرهای استان اظهار کرد: اعضای کانون نابینایان استعدادهای زیادی دارند اما به آنها اعتماد نمی شود.

*نگاه امنیتی به NGO ها را بردارید
نماینده شبکه تشکل های مردم نهاد وزارت کشور همچنین خواستار برداشته شدن نگاه امنیتی مدیران و مسئولان نسبت به سمن ها شد.

مجید کیوانی با بیان اینکه سمن ها برای پیگیری قانونی مطالبات مردمی فعالیت می کنند افزود: شهرداری های استان برای راه اندازی خانه سمن ها هیچگونه همکاری نکرده اند و یکی از خواسته های NGO ها این است که شهرداران ملزم به همکاری با سمن ها در چارچوب اساسنامه آنها شوند.

وی افزود: فرمانداری ها و شهرداری ها ملزم به استفاده از تشکل های مردم نهاد در اجرای برنامه های اجتماعی باشند.

*صعود آمار اوتیسم در خوزستان
محمدباقر خوش اخلاق عضو انجمن اختلالات رفتاری (اوتیسم) خوزستان نیز در این نشست گفت: به ازای هر 150 تا 200 کودک یک نفر مبتلا به اوتیسم است.

وی افزود: بر اساس آمار ولادت در خوزستان سالانه 500 کودک مبتلا به اوتیسم دراین استان متولد می شوند که تا 10 سال آینده آمار این کودکان بین پنج هزار تا 10 هزار نفر است.

خوش اخلاق خواستار حمایت قانونی از این این کودکان و خانواده های آنها شد تا در آینده به معضلی اجتماعی تبدیل نشوند.

وی همچنین گفت: انجام آزمایش های ژنتیکی هزینه های بالایی نیاز دارد که روستائیان و خانواده های کم درآمد توان پرداخت آن را ندارند و باید زیرپوشش بیمه قرار گیرد.

خوش اخلاق اضافه کرد: گفتاردرمانی و کاردرمانی نیز باید جزو پوشش بیمه ای به حساب بیاید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار