طرح شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با عنوان"حفظ آمادگي توليد حداكثري براي دوران پساتحريم" در دهمين همايش ملي و اولين جشنواره فرهنگ و مديريت جهادي به عنوان طرح برتر ملي موفق به دريافت نشان و لوح تقدير شد.
کد خبر: ۲۷۹۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳ 16 August 2016

مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب در اين ارتباط گفت: تمهيدات مقابله با تحريم و تبديل تهديد به فرصت در قطب توليد نفت ايران، از آغازين سال اعمال تحريم هاي ظالمانه شروع شد، اما برنامه جدي و طرح مدون آمادگي براي توليد حداكثري نفت خام در دوران پساتحريم ، در بازه زماني 1393 تا 1394  اجرا و به ثمر نشست.

مهندس عالي پور تصريح كرد:  اساس اين طرح كه در سطح مناطق نفت خيز جنوب و محدوده جغرافيايي5 استان به مساحت تقريبي 400 هزار كيلومتر مربع اجرا شد، بر آمادگي كامل در هر زمان ممكن، براي از سر گيري توليد و رسيدن به سقف پيش از تحريم ها بود و طي آن حجم عظيمي از عمليات فني تخصصي شامل: تعميرات اساسي و بازسازي تاسيسات و خطوط لوله،  و عمليات گسترده درون چاهي و آزمايش هاي مهندسي و فني به انجام رسيد.  

وي با بيان اين كه با شروع تحريم هاي ظالمانه عليه كشور، كاهش تدريجي صادرات نفت و به تبع آن كاهش توليد نفت اعمال گرديد، اظهار داشت:  اين كاهش تا به روزانه يك ميليون بشكه در روز نيز رسيد كه اين كار مستلزم بستن بخش مهمي  از چاه ها، تاسيسات و واحدهاي توليدي بود گرديد.

مهندس عالي پور افزود: مجموعه كارشناسان و كاركنان مناطق نفت خيز جنوب با درك حساسيت اين مقطع خطير تمام تلاش خود را به كار بستند تا آمادگي لازم براي افزايش سريع توليد فراهم گردد و با تدبير لازم ، حماسه ي افزايش توليد در مناطق نفت خيز جنوب را خلق كردند.

وي گفت: در 2 سال ركود، بر خلاف انتظار، حجم كار در مناطق نفت خيز  جنوب نه تنها كاهش نيافت بلكه دوچندان شد و كاركنان بيشترين تلاش و كوشش شبانه روزي را براي آمادگي افزايش توليد تجربه كردند.

مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب افزود: به اين ترتيب،  تولید نفت این شرکت كه بر اساس تعهدات ابلاغی می بایست تا اول خرداد ماه امسال به سقف مورد نظر افزایش می یافت با تلاش همه دست اندرکاران، در 17 اردیبهشت ماه سال جاري محقق گرديد.

در اين همايش مدير توليد شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با تشريح جزئيات طرح آمادگي براي توليد گفت: همه به اين موضوع واقف اند كه وقتي چاه و يا كارخانه اي به مدت طولاني فاقد توليد و بسته باشد، راه اندازي آن مستلزم صرف زمان ، هزينه گزاف مالي و به كارگيري تجهيزات و اجراي برنامه تعمير و احياي چاه است اما با برنامه ريزي دقيق و مدون و همچنين باز و بست متناوب(منظم و غير منظم) چاه ها و تأسيسات و كارخانه ها به گونه اي عمل گرديد كه همواره آمادگي كامل در هر زمان ممكن را جهت توليد حداكثري و رسيدن به شرايط قبل از تحريم در كمترين زمان هميشه مهيا باشد.

 مهندس عبدالرضا دبيري افزود: در اين مدت براي ارزيابي عملكرد كلي سيستم چندين بار عمليات ركوردگيري توليد انجام گرفت كه نتايج آن پس از بررسي نقاط ضعف و قوت سيستم تعيين و در رفع نقاط ضعف تلاش گرديد.

وي بيان كرد: نهايتا در ركوردگيري آبان ماه 1394 مجموع اين تلاش ها به بار نشسته و فقط در مدت 8 ساعت توانستيم به 5/95 درصد برنامه مصوب توليد دست يابيم و در اسفند 1394 نيز با ابلاغ لغو تحريم ها دركوتاه ترين زمان ممكن به حداكثر توليد با رعايت نكات ايمني و زيست محيطي دست يافتيم و افزايش توليد حدود يك ميليون بشكه اي را محقق نموديم.

دبيري خاطر نشان كرد: در اين مدت فعاليت هاي بسيار گسترده اي جهت حفظ آمادگي سيستم براي دوران پساتحريم صورت گرفت كه از جمله آن مي توان به 38642 مورد آزمايش و اقدامات مهندسي، 2639 مورد اصلاحيه،  تعمير اساسي 51  كارخانه و  4687 تجهيز، تعمير اساسي690 دستگاه ماشين آلات دوار و  تعمير 20267  عدد شيرآلات فرآيندي و ايمني اشاره نمود.

مدير توليد شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب گفت: علاوه بر موارد فوق پروژه ها و كارخانه هاي مهمي در دوران سخت تحريم تكميل و راه اندازي شدند كه از آن جمله مي توان به كارخانه هاي نمك زدايي لب سفيد، هفت شهيدان، اهواز2، رگ سفيد2، ايستگاه تزريق گاز نرگسي، خط لوله "26 اهوازآبادان و چندراهه گناوه اشاره كرد.

دبيري تاكيد كرد: شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب در راه اندازي كارخانه بهره برداري و نمكزدايي منصوري و همچنين توسعه ميادين غرب كارون نيز نقش بسزايي داشته است.

وي در ادامه گفت: عليرغم وسعت جغرافيايي، تعداد چاه ها ، فرسودگي ، تأسيسات و به رغم شرايط سخت جوي در جنوب كشور و به خصوص وقوع سيل ويرانگر در فروردين 95، حفظ آمادگي كل سيستم و تقويت روحيه كاركنان و استفاده بهينه ازفرصت پيش آمده موجب گرديد كه تهديدهاي دشمنان به فرصت هاي طلايي تبديل گردد، و علاوه بر تقويت روحيه ايثار و جهاد، توانستيم مسئله خود باوري و عملي كردن شعار "ما مي توانيم" را عنيت بخشيم.
مدير توليد شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب تصريح كرد: در شرايط بسيار سخت دوران تحريم، جز با تقويت فرهنگ مديريت جهادي و ايثار و از خود گذشتگي همراه با ارتقاي دانش فني كاركنان، امكان دسترسي سريع به توليد حداكثري مقدور نبوده است و بسياري از كارشناسان داخلي و خارجي در تحقق اين امر ترديد داشتند.

وي در پايان گفت: تدوين كليه برنامه ريزي ها ، اقدامات و سياست هاي اتخاذ شده در همه زمينه ها جهت استفاده و انتقال تجربيات به ساير سازمان ها و نيز  به نسل هاي آينده مي تواند بسيار مفيد واقع گردد.

لازم به ذكر است در اين همايش كه 24 و 25 مرداد در باغ موزه دفاع مقدس در تهران برگزار شد، 17 طرح ملي مرتبط با صنعت و كشاورزي از سراسر كشور پذيرفته و توسط مجريان ارائه گرديد.

در متن تقديرنامه اين همايش خطاب به مهندس عالي پور آمده است:«بدينوسيله از مساعي و تلاش هاي جنابعالي و همكاران محترم آن دستگاه، بويژه جناب آقاي دبيري در اجراي طرح "حفظ آمادگي توليد حداكثري براي دوران پساتحريم"، كه در كميته شناسايي و معرفي طرح هاي موفق جهادي دهمين همايش ملي و اولين جشنواره مديريت و فرهنگ جهادي  شايسته تقدير شناخته شده است تقدير و تشكر نموده، دوام توفيقات شما را از خداوند متعال مسئلت مي نماييم.»


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار