افشاگری تابناک در خصوص طرح های انتقال آب رودخانه های خوزستان در دولت سابق؛
تابناک خوزستان در سلسه گزارش هایی، شواهد، قرائن، مواضع و مستندات مربوط به طرح های انتقال آب و موافقان و مخالفان انتقال آب را منتشر خواهد نمود
کد خبر: ۲۷۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴ 17 August 2016
در هفته های اخیر مباحث مختلفی در خصوص انتقال آب کارون در رسانه ها مطرح شده که در نهایت مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور و استاندار خوزستان از مخالفت دولت با طرح های انتقال آب- به جز برای مصارف شرب و با رعایت ملاحظات زیست محیطی و در نظرگرفتن نیازهای خوزستان- خبر داده اند.

اما فضاسازی های هفته های اخیر در حالی است که اسناد موثق و معتبری که در اختیار تابناک قرار گرفته است نشان می دهد عمده طرح های انتقال آب و اقدامات برای اجرایی شدن این طرح ها در دولت سابق-احمدی نژاد- انجام شده است. 

یکی از اتفاقات تلخ در دولت گذشته، انحلال و تعطیلی شورای عالی آب بود که پس از روی کار آمدن روحانی این شورا بهمراه شورای عالی محیط زیست تشکیل شد و جلوی اجرای بسیاری از مصوبات دولت سابق در خصوص انتقال آب کارون گرفته شد که مهمترین آن منتفی شدن طرح تونل بهشت آباد در شورای عالی آب بود ضمن آنکه شورای عالی آب بر اجرای طرح های انتقال آب برای مصارف غیرشرب مهر ممنوعیت زد. 

بر اساس گزارشات مستند تابناک که پیشتر نیز در مواردی منتشر شده اند، پیگیری و اجرایی شدن طرح های انتقال آب در دولت گذشته روی داد و در سال92 با روی کار آمدن دولت یازدهم، جلوی آنها گرفته شده است که البته لازم به نظر می رسد مسئولان و نمایندگان استان همچنان رصد لازم و کافی را برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی آب و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی انجام بدهند که خوشبختانه در جلسه اخیری که میان شریعتی و سلیمانی استانداران خوزستان و چهارمحال و بختیاری در منطقه صمصامی چهارمحال و بختیاری برگزار شد در این زمینه هماهنگی های لازم انجام شده است. 

تابناک خوزستان در سلسه  گزارش هایی، شواهد، قرائن، مواضع و مستندات مربوط به طرح های انتقال آب و موفقان و مخالفان انتقال آب را منتشر خواهد نمود. با توجه به اینکه مقدمات نهایی اجرایی شدن این طرح ها در جلسات اتاق فکر استان اصفهان رقم خورده و در آن برای انتقال آب جهت مصارف شرب، صنعت، گردشگری و کشاورزی برنامه ریزی شده بود(که پیشتر نیز در مواردی در رسانه ها منتشر شده بودند) ابتدا به دستور و مصوبات این جلسات که در سال 86 برگزار شد می پردازیم و سپس به دیگر مستندات و قرائت مستند در این زمینه خواهیم پرداخت؛

مصوبات اتاق فکر اصفهان در دولت سابق
 در تاریخ یکشنبه 86/10/9 در اتاق بازرگانی اصفهان و با حضور مسئولان و اعضای اتاق فکر این استان جلسه ای تشکیل شد که دستور جلسه چنین بود:" بررسي چالش هاي سرمايه گذاري استان (ادامه بررسي موضوع انتقال آب از سرشاخه هاي كارون به فلات مركزي ايران)"

در متن صورتجلسه خلاصه ای از مذاکرات بدین شرح آمده است: "شصت و هفتمين جلسه اتاق فكر به رياست آقاي شانه ساز زاده تشكيل گرديد. در اين جلسه به ادامه بحث پيرامون موضوع انتقال آب به فلات مركزي ايران پرداخته شد. اهم مطالب عنوان شده به شرح زير مي باشد:

1- طرح انتقال آب از سرشاخه هاي كارون به فلات مركزي ايران مي بايست از جنبه هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد.

2- ممكن است نگاه اقتصادي صرف به اين طرح توجيه لازم را بر اي اجراي آن فراهم نكند ولي تاثيرات اجتماعي آن در احياي مناطق شهري و روستايي در حاشيه كوير بسيار با اهميت است.

در ادامه این صورتجلسه با اشاره به اثر طرح های انتقال آب بر آنچه جلوگیری از گسترش کویر نامیده شده آمده است: از ديگر اثرات طرح انتقال آب به فلات مركزي ايران امكان ايجاد مراكز گردشگري در مناطق مختلف با استفاده از جاذبه هاي قابل توسعه با در اختيار داشتن آب كافي است.

در ادامه این مذاکرات چنین آمده است: "در حال حاضر نزديك به 84.5 درصد از شهرك هاي صنعتي استان با كمبود آب مواجه مي باشند."

و جالبتر آنکه در این صورتجلسه بصورت واضحی اعلام شده که طرح های انتقال آب فقط برای آشامیدن و کشاورزی نیست!

در بند 10 می خوانیم: 
تخصيص آب انتقال يافته تنها با توجه به كاربري كشاورزي نمي باشد بلكه ارزيابي اقتصادي و مزيت هاي موجود، تخصيص آن به بخش كشاورزي، صنعت ، گردشگري ، خدمات و يا مصارف شهري را مشخص مي نمايد."

دولتی که چوب حراج به سرشاخه های کارون زد

* جلسه بعدی اتاق فکر استان اصفهان در دولت احمدی نژاد بازهم به این موضوع اختصاص یافت و مصوبات آن که با حضور طرفه مديرعامل وقت شركت آب منطقه اي اصفهان برگزار شد، بدین شرح است:

شصت و هشتمين جلسه اتاق فكر به رياست آقاي شانه ساززاده تشكيل گرديد. در اين جلسه از ساعت 5 تا 6 دستور اول جلسه و از ساعت 6 تا 7 بعدازظهر دستور دوم (بررسي موضوع انتقال آب از سرشاخه هاي كارون به فلات مركزي) مورد تبادل نظر و بحث قرار گرفت.

آقاي مهندس طرفه مديرعامل شركت آب منطقه اي اصفهان ابتدا براي آنكه ضرورت افزايش حجم آب در استان را توضيح دهند در مورد منابع و مصارف آب را به شرح زير تشريح نمودند.

1- منابع تامين آب به شرح زير است:
1-1 - در استان اصفهان از 20 سال قبل كه حجم آب هاي زير زميني آن 4 ميليارد متر مكعب بوده است تا 5 سال پيش با كاهش ميزان آبهاي زيرزميني مواجه بوده است و لذا افزايش منابع زيرزميني امكان پذير نمي باشد.
2-1 - آب هاي سطحي منبع دوم تامين آب استان به شمار مي رود كه شامل 1.450.000.000 مترمکعب از چشمه لنگان و تونل شماره يك و دو كوهرنگ تامين مي گردد.
3-1 - مصرف سرانه آب به ازاء هر نفر در دنيا 7500 متر مكعب در سال است در ايران 2200 متر مكعب و در استان اصفهان 1400 متر مكعب مي باشد بنابراين نتيجه مي گيريم استان اصفهان استاني خشك و به تامين آب از منابع مختلف نياز دارد و از 1000 متر مكعب به پايين حالت بحراني خواهد بود و اين در حالي است كه بعضي از كشورهاي خليج فارس مثل عربستان سرانه مصرف 800 متر مكعب است كه با مديريت اين مشكل را تا حدودي حل نموده اند.

2- مصارف آب در استان به شرح زير است:
1-2- 350 هزار هكتار زمين استان زير كشت مي باشد كه 220 هزار هكتار آن از طريق آب زاينده رود تامين  مي گردد .

2-2- برآورد مصرف آب به شرح زير است:
" ميزان مصرف آب از طريق رودخانه زاينده رود بالغ بر يك ميليارد و ششصد ميليون متر مكعب در سال مي باشد كه از اين رقم حدود 300 ميليون متر مكعب صرف آب شرب و بهداشت شهرهاي استان مي گردد . حدود 100 ميليون متر مكعب صرف نيازهاي بخش صنعت استان است و مابقي يك ميليارد و دويست ميليون مترمكعب صرف كشاورزي در حوزه زاينده رود مي شود.

3-2-افزايش مصرف آب شرب به دليل افزايش جمعيت و توسعه آب مصرفي به نقاطي كه فاقد آب آشاميدني بوده اند.

4-2- مصرف آب براي صنايع از 30 سال پيش تا كنون افزايش چشم گيري داشته است.

5-2- بعضي از زمين هاي باير استان مثل بلخاركه قبلاً از قنات براي كشاورزي استفاده مي كردند به دليل خشك شدن به صورت باير باقي مي مانده اند. ضمن آنكه شبكه آب رساني در بعضي از نقاط استان احداث گرديد  ولي به دليل عدم آب سطحي بلااستفاده مي باشند . مثلاً در بلخار 36.000 متر شبكه وجود دارد ولي بدون آب مي باشد.

نتيجه مي گيريم به دلايل زير افزايش منابع آب در استان اصفهان ضروري مي باشد.
الف - تفاوت سرانه مصرف
ب - وجود شبكه هاي آبياري
ج - زمين هاي باير آماده براي كشت
د - توسعه زمين هاي كشاورزي در استان 

ه - در حال حاضر 14.5 درصد آب شهرك هاي صنعتي تامين مي گردد .  ضرورت دارد در كليه شهرك هاي صنعتي آب مورد نياز تامين گردد.

3- 300 ميليون متر مكعب آب شرب به دليل مصرف هاي بي رويه واقعي نيست و بايد مديريت مصرف آب براي آبهاي تصفيه شده اعمال گردد.

4- براي مصرف آب كشاورزي بايد توجيه فني – اقتصادي در نقاط مختلف استان تهيه گردد. چون بحث منابع و مصارف آب پايان نيافت قرار شد در جلسه بعدي ادامه يابد.

هفتادمین جلسه
هفتادمین صورتجلسه اتاق فكر در تاریخ يكشنبه 1386.10.30 با حضور مدعوین جلسه مهندس طرفه – مديرعامل شركت آب منطقه اي اصفهان، مهندس اصلاني عضو هيات مديره و معاون برنامه ريزي شركت آب منطقه اي اصفهان و مهندس ممتازپور- مديرطرح هاي انتقال شركت آب منطقه اي اصفهان برگزار شد.

در این جلسه نیز مطرح شد که: در كل استان اصفهان 410 هزار هكتار زمين قابل كشت كه سابقه كشاورزي در آن بوده است وجود دارد و در حال حاضر تنها 200 هزار هكتار آن زير كشت مي باشد.

همچنین رشد جمعيت و تامين آب مورد نياز آنها از ديگر ضرورت هاي انتقال آب عنوان شد.

در بند 4صورتجلسه عنوان شده است: نزديكترين حوزه آب ريز به حوزه زاينده رود، حوزه دز- كارون مي باشد كه سالانه 25 تا 27 ميليارد متر مكعب آب در آن وجود دارد.

5- با اجراي تمام طرح هايي كه در حال حاضر در دست احداث بوده و طرح هايي كه در دست برنامه ريزي مي باشد بازسالانه 7 ميليارد متر مكعب آب از اين حوزه به خليج فارس وارد خواهد شد. 

6- با توجه به توافقنامه هاي بين المللي تنها تا سال 2020 امكان مهار آبهاي شيرين در داخل كشورها وجود خواهد داشت و پس از اين تاريخ مهار آب هاي داخلي كشورها كه به خارج از آن كشور جريان دارد تنها با كسب موافقت مراجع ذيصلاح بين المللي امكان پذير خواهد بود.

7- طبق ارزيابي وزارت نيرو و با لحاظ كليه مصارف و ضرورت هاي پيش بيني شده براي استان خوزستان امكان انتقال حداقل 4 ميليارد متر مكعب آب در سال از حوزه كارون به فلات مركزي ايران وجود دارد.


ادامه دارد...
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
من یه خوزستانیم که دیدم و مزه آب بعضی شهرای خوزستان رو چشیدم .مسئولان خوزستان خیلی بیعرضه تشریف دارند چون وقتی آب شهرهای این استان بدون آب تصفیه کن قابل شرب نیست شوشتر مسجدسلیمان ایذه و حتی اهواز که مرکز استان است وچندشهر دیگه چطورآب این استان به استانهای دیگه صادر میشه کی به دادخوزستانیهای بیچاره بایدبرسه وقتی بزرگ مردانش به صندلیشون میچسبندو بیخیال درد ومشکل مردمشون هستند
ناشناس
|
Canada
|
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
هم تابناک هم جاسوس خوزستانی ساکن اصفهانتون را به دادگاه میگشونیم بدلیل جاسوسی ساخت اخلار دروغ و سمپاشی و نفرت پراکنی
انصاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
فقط برای مصرف آشامیدنی و لاغیر.
ناشناس
|
Sweden
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
در واقع مشکلات خوزستان ربطی به انتقال آب ندارد. بعد از انتقال آب کوهرنگ
در 50 سال پیش هنوز طرح جدید انتقال آب کارون به بهره برداری نرسیده است.
ضمنا روهایی مانند کرخه و جراحی و زهره هم اساسا انتقال آب نداشته اند
اما می بینید که الان خشک شده اند. پس مشکل چیز دیگری است. مشکل اساسی
تغییر سبک زندگی ساکنان زاگرس و خوزستان در طی صد سال گذشته و کسترش بی
رویه کشاورزی به روش غرقابی است.

اما به طور مفصل باید گفت مشکل اصلی ما در ایران این است که
در بیشتر مناطقی که خاکهای غنی از مواد معدنی داریم آب نداریم و جاهایی
که آب داریم خاک هایمان فقیر هستند.
اما متاسفانه سیاستمداران و مسوولان محلی دایما به دروغ به هر استانی می
گویند شما بهترین آب و بهترین خاک را دارید.

خاکهای غنی ما در ایران مرکزی و کمربند آتشفشانی دوران سوم موسوم به
ارومیه دختر است که از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده است. همان مسیری
که ایرانیان از ایام باستان آب را از کوهستانها با قنات به این مناطق می
رساندند. خاکی که حاصل از هازدگی سنگهای آذرین باشد از نظر مواد معدنی
غنی و به دلیل وجود ماسه فراوان و سیلیس دارای نفوذ پذیری بالا است.
البته ما در جلگه شمال هم چنین خاکهایی داریم اما وسعت آن منطقه بسیار کم
است و البته سیستان را هم داشتیم که آبرفت کوههای غنی و آذرین افغانستان
است و با وجود رود هیرمند انبار غله آسیا بود و الان انبار تریاک دنیا
است.

اما زاگرس چه ؟ رشته کوه زاگرس که مهمترین تولید کننده آب ایران است صرفا
از سنگهای رسوبی و آهک و رس تشکیل شده است و از نظر مواد معدنی بسیار
فقیر است. لهذا از قدیم ایرانیان هیچگاه در این منطقه کشاورزی نمی کردند
بلکه با استفاده از آب و هوای مناسب برای دامداری این محدوده تنها محل
زندگی عشایر کوچ نشین بود. طومار شیخ بهایی هم اصلا با این فرض تنظیم شده
بود که در سر چشمه زاینده رود کشاورزی قابل توجهی وجود ندارد.

اما پس از برنامه تخت قاپوی عشایر، این مردم کوچ نشین ناگزیر از کشاورزی
شدند و روز به روز از دامداران کاسته شد و مصرف آب کشاورزی افزایش یافت و
دایما از ورودی آب روخانه هایی مانند زاینده رود و کارون و دز و.. کم شد.
در الی که کشاورزی در مناطق سردسیر زاگرس نه تنها صرفه ای نداشت بلکه
محتاج آبیاری فراوان و کود شیمیایی بسیار بود که آثار سوء زیست محیطی را
هم به همراه داشت و دارد.

با ایجاد طرح غلط خودکفایی گندم و مسابقه گذاشتن بین استانها برای
بالابردن سطح زیر کشت فاجعه واقعی رخ داد. زمینهای بسیاری در زاگرس به
زیر کشت رفت که بازدهی بالا را نداشت. در عوض یزد با داشتن غنی ترین
خاکها و برای شرکت در این مسابقه مجبور شدن بیرحمانه آب ها زیر زمینی خود
را استخراج کند و البته رکود بازدهی تولید گندم را به دست آورد و
استاندار و مسولانش دو سال پیاپی تشویقی دریافت کنند اما به قیمت خشک شدن
سفره آب ها و نشست خاک - با خالی شدن سفره آب ها- تا سه متر!! و نابودی
خاکهای متخلخلی که محل تجمع آب بودند و فشرده شدن این خاکها . حالا هر چه
قدر هم باران بیاید دیگر برای یزد فایده ای ندارد چون با فشرده شدن خاک
جایی برای نفوذ آب در زمین وجود ندارد و این همان خشک سالی هیدرولوژیک
است.

اما اشتباه به یزد و زاگرس بسنده نماند. آبرفتهای ناشی از زاگرس هم رسی و
آهکی و فاقد مواد معدنی هستند. این آبرفتها همان هستند که دشت خوزستان را
پدید آورده اند. البته از نظر خاکشناسی مناطق شمالی و شرقی خوزستان که
نزدیک به زاگرس هستند و در آبرفتهایشان ذرات آهک وجود دارد حداقل خاکش
نفوذ پذیری دارد و از قدیم کشاورزی در محدوده رامهرمز در شرق و ذزفول تا
شوشتر در شمال خوزستان وجود داشته است اما با دورترشدن از زاگرس تنها رس
باقی می ماند.
خاک رس بالاترین تخلخل و عین حال کمترین نفوذ پذیری را دارد. برای همین
است که رس آب را جذب می کند و آماس می کند اما از خود آب را رد نمی کند.
اصلا برای همین است که کوزه ها را از رس می ساختند.
اما مردم اهواز و سایر شهرهای جنوبی تر و غربی تر در خوزستان به خوبی می
توانند ببینند که چرا با هر بارانی سیل را می افتد اما همینکه زمین را سی
سانت حفر کنیم می بینیم زمین خشک است. چون خاک رس آب را روی خود نگهداشته
و به عمق نفرستاده است.
اصلا دلیل وجود رودخانه های متعدد در خوزستان هم همین خاک رس است. اگر
خاک خوزستان ماسه ای بود این رودخانه ها هم در آن وجود نداشتند.

اما آنچه در طرح شرم آور خودکفایی گندم شاهد بودیم زیر کشت بردن همین
خاکهای نفوذ ناپذیر رس بود!! نتیجه هم البته معلوم است. نیاز به آبیاری
فراوان که قدری آب بالاخره به ریشه گیاه برسد ( چند برابر آب مورد نیاز
برای کشاورزی در ایران مرکزی) و البته کود فراوان شیمیایی به دلیل فقیر
بودن خاک. گر چه درد نیاز به کود فراوان را شمال و شرق خوزستان هم با
وجود نفوذ پذیر قابل قبول خاکشان دارند. ضمنا با کاهش حجم آب غلظت رس در
آن افزایش می یابد تا جایی که آب آشامیدنی سالم در اهواز تا آبادان وجود
ندارد! چون ذرات ریز رس با فیلترهای ماسه ای قابل جداسازی نیستند. در
حالی که در پنجاه سال پیش که حجم کشاورزی کمتر و حجم آب رودها بیشتر بود
مشکل آب آشامیدنی هم نداشتند.



مشکل دیگر ما عدم رعایت شرایط لازم برای احداث صنایع است. اصفهان بهترین
نمونه برای این افتضاح است. صنایع فولاد سازی محتاج آب فراوان هستند و
ای آب را از منبع گرانبهای زاینده رود تامین کرده و تبدیل به بخار می
کنند!!
همچنین اصفهان منطقه ای بسته و بین کوهها است که هوا در آن محبوس است و
گردش کافی ندارد. لذا به سرعت آلوده می شود .
در حالی که کار درست این بود که این صنایع در کنار دریاهای جنوبی مستقر
باشند و از آب دریا استفاده کنند و ضمنا به دلیل باز بودن فضا ، این همه
آلودگی هوا ایجاد نکنند. همچنین نزدیکی به بنادر هم مزیت فوق العاده ای
برای صنایع است صلا قرار بد فولاد مبارکه در بندرعباس مستقر شود که بعد
از انقلاب و با تصمینی کاملا غلط و مشکوک به اصفهان منتقل شد.


راه چاره چیست؟
مدیریت جامع کشاورزی و صنعتی کشور و حذف اختیارات استانها. اساتانهای
کوهستانی زاگرس باید مرکز دامپروری باشند که در مقایسه با کشاورزی آب
بسیار کمتری می برد و اتفاقا از نظر سنتی بهترین مکان برای دامداری است.
آب را باید به کوهپایه های ایران مرکزی کشاند تا این منطقه به تنهایی کل
نیاز غله و کشاورزی ایران را با خاکهای غنی خود تامین کند بی آنکه محتاج
دایمی استفاده از کودهای شیمیایی باشد.
بر عکس ، به جای اصفهان که همه کارخانه اصلی کشور در آن مستقر شده است
که به طرز وفجیعی آب ناچیز زاینده رود را غارت می کنند همه این کارخانه
ها باید به خوزستان و بوشهر و هرمزگان منتقل شوند. باید صنایع ما نزدیک
بنادر باشد تا حداقل هزینه حمل و نقل و صادرات را داشته باشیم.

می بینید که راه حل ها زیاد است. اما یقین داشته باشید افرادی که دنبال
منافع حزبی و سیاسی هساتند از گفتن حقیقت به مردم خودداری خواهند کرد.
مردم را تحریک می کنند تا علیه استانهای دیگر شعار دهند چرا که برنامه
تجزیه ایران کاملا جدی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
در سال های گذشته تصمیمات قومی و قبیله ای زیادی در اتاق فکرهایی مثل این اتاق فکر گرفته شد و اجرا شد و باعث شد که منابع و سرمایه و پول و ثروت به عدالت بین استان ها و شهر ها تقسیم نشه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار