معاون استاندار خوزستان:
زان خسارت سیل‌زدگان در استان خوزستان در سال گذشته 517 میلیارد تومان بود و این در حالی است که در سیل فروردین ماه سال جاری در خوزستان، یک هزار و 50 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
کد خبر: ۲۸۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹ 18 August 2016
 احمد سیاحی در نشست معاون توسعه روستاها و مناطق محروم کشور و فرمانداران و مدیران اجرایی استان که شب گذشته (27 مردادماه) در سالن شهیدرجایی استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به بازدید از روستاهای سیل‌زده شعیبیه اظهار کرد: با این‌که مردم این روستاها هنوز نتیجه‌ای در خصوص پرداخت خسارت ندیده‌اند اما برای استقبال از مسئولان کشوری یزله رفتند؛ این کار را برای قدردانی انجام می‌دهند و این نشان‌دهنده فرهنگ بالای این مردم است.
 
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی روستاییان افزود: 60 درصد کارتن خواب‌های تهران از روستاها هستند و نظرسنجی از این افراد نشان می‌دهد به دلیل آن‌که وضعیت اقتصادی در روستاها از بین رفته است، به شهر مهاجرت کرده‌اند.
 
معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به حاشیه‌نشینی در شهرهای خوزستان تصریح کرد: 400 هزار نفر در حاشیه شهر اهواز زندگی می‌کنند؛ این افراد کسانی هستند که ظرفیت اقتصادی روستاها را از بین رفته دیده‌اند و به شهر آمده‌اند.
 
سیاحی ادامه داد: خالی شدن روستاها یکی از نگرانی‌های مسئولان در شهرستان حمیدیه بود که این امر به دلیل شوری اراضی کشاورزی به علت نبود زه‌کش کشاورزی رخ داد. پس از آن با همت مسئولان در سطح کشور و استان خوزستان شاهد بازگشت جمعیت به روستاها بودیم و اکنون حمیدیه یکی از کانو‌ن‌های فعالیت کشاورزی است.
 
وی با بیان این‌که نوع سیاستگزاری‌ها نباید موجب آن شود که یک کشور از تولید روستاییان محروم شود، گفت: آمار مهاحرت روستاییان در خوزستان بالاتر از آمار متوسط کشوری است. در سطح کشور از سال 85 تا سال 90 آمار مهاجرت از روستاها به شهر 10 درصد بوده اما این رقم در خوزستان 19 درصد بوده است. در حال حاضر 71 درصد جمعیت استان خوزستان در شهر و 29 درصد در روستاها زندگی می‌کنند و این در حالی است که در گذشته تنها 30 درصد جمعیت خوزستان در شهر زندگی می‌کردند؛ اکنون روستاهای متعددی در خوزستان خالی از سکنه شده است.
 
معاون عمرانی استانداری خوزستان با بیان این‌که روستاها کانون تولید هستند، عنوان کرد: تولید در اقتصاد حتما باید با همراهی این روستاییان انجام شود. امنیت اقتصادی کشور توسط روستاییان تامین می‌شود و حتی امنیت ملی کشور نیز توسط روستاییان تامین می‌شود. روستاهای متعددی در 560 کیلومتر مرز خشکی و آبی در استان خوزستان وجود دارند و 240 هزار نفر در روستاهای مرزی ساکن هستند که حامی مرزها هستند؛ این روستاییان کسانی هستند که دشمن بعثی را پشت مرزها نگهداشتند.
 
سیاحی با بیان این‌که کمبود آب یکی از مشکلات اصلی روستاییان خوزستان است، اظهار کرد: خوزستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است اما شاهد کمبود آب در روستاهای خوزستان هستیم که یکی از مشکلات اساسی است.
 
وی ادامه داد: از دیگر مشکلات، تامین حق‌آبه‌های تالاب‌ها و جلوگیری از خشک شدن آب‌ها است. لزوم رسیدی به این موضوع تنها به دلیل جلوگیری از پدیده ریزگردها نیست بلکه در تالاب‌ها ظرفیت‌های اقتصادی بالایی وجود دارد. ارزش افزوده سالانه تالاب شادگان 7 هزار میلیارد تومان است و این ارزش افزوده در هورالعظیم بالاتر است. ظرفیت‌های گردشگری نیز در تالاب‌های خوزستان وجود دارد اما متاسفانه شاهد شوری آب در این تالاب‌ها و خشک کردن آب هستیم.
 
معاون عمرانی استانداری خوزستان به شرایط اجرای طرح هادی در استان اشاره کرد و گفت: طرح هادی در روستاهای خوزستان، نیمه‌تمام رها شده است. 69 میلیارد تومان به اجرای این طرح در استان خوزستان اختصاص داده شده اما تنها 21 میلیارد تومان تامین شده است.
 
وی با بیان این‌که مردم از ما نمی‌پذیرند که آب نیست، گفت: مردم روستاهای ایذه در کنار سد کارون 3 از آب مناسب محروم هستند. اعتبارات آبفای روستایی خوزستان در سال گذشته 131 میلیارد تومان بوده اما تنها 38 میلیارد تومان تامین شد. همچنین در سال 94، مبلغ 58 میلیارد تومان اعتبار به راه‌های روستایی استان اختصاص داده شد، اما از این رقم تنها 22 میلیارد تومان تامین شده است.
 
سیاحی با اشاره به لزوم پرداخت خسارت سیل‌زدگان عنوان کرد: ما شرمنده مردم سیل‌زده در روستاهای اندیمشک، اهواز و رامهرمز و به ویژه بخش شعیبیه شوشتر هستیم. مسئولان بسیاری به این مناطق سفر کردند اما در خصوص پرداخت خسارت سیل‌زدگان اقدامی نشد. البته استاندار خوزستان خبر دادند که با پیگیری‌های انجام شده اعتبار پرداخت خسارت سیل‌زدگان، جهت تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: میزان خسارت سیل‌زدگان در استان خوزستان در سال گذشته 517 میلیارد تومان بود و این در حالی است که در سیل ابتدای سال جاری در خوزستان، یک هزار و 50 میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین منصوری، امام جمعه بخش شعیبیه شوشتر، نیز در این نشست اظهار کرد: مشکلات و محرومیت‌های موجود منجر به مسایل امنیتی می‌شود که برای نظام هزینه‌بر است و در جامعه موثرند.
 
وی افزود: در شعیبیه مشکلاتی وجود دارد که به مسایل امنیتی منتهی می‌شود. مشکل بیکاری و درمان از مهم‌ترین مشکلات بخش شعیبیه است؛ در این بخش حتی یک اورژانس یا مرکز درمانی وجود ندارد و برای یک مراجعه پزشکی ساده مانند آمپول زدن باید به خارج از بخش سفر کنیم.
 
امام جمعه بخش شعیبیه ادامه داد: باید بررسی شود که در تمام شعیبیه چند کتابخانه، چند سینما، چند زمینه ورزشی وجود دارد. جوانان از من درخواست توپ ورزشی می‌کنند. در بخش شعیبیه ردپایی از اداره‌کل ارشاد و اداره‌کل ورزش و جوانان پیدا نمی‌شود.
 
منصوری با تاکید بر لزوم توجه ویژه به رفع محرومیت در بخش شعیبیه گفت: هم آب شرب و هم آب کشاورزی از مشکلات اساسی شعبیبه است. ما تقاضا داریم که مسئولان بهداشت، آب شعیبیه را که تنها دو ساعت در روز وصل می‌شود، بررسی کنند تا مشخص شود چند درصد از این آب بهداشتی و چند درصد غیربهداشتی است.
 
وی گفت: تاکنون چندین نوبت مسئولان مختلف به شعیبیه سفر کرده‌اند و وعده‌های مختلفی در خصوص رفع محرومیت و مشکلات حاد بخش شعیبیه داده‌اند اما تا کنون اقدامی انجام نشده است.


منبع: ایسنا
برچسب ها: استاندار ، خسارت ، اقتصادی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار