استان خوزستان با وجود رودخانه های زیبا از جمله کرخه و دز، سد های مختلف و آبی که پشت سدها جمع می شود می تواند پتانسیل خوبی در جذب گردشگر داشته باشد.
کد خبر: ۲۸۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱ 18 August 2016
سیده زهرا طباطبایی یکی از فعالین گردشگری خوزستان است که طی گزارشی به بررسی گردشگری  آبی در اطراف سد های خوزستان پرداخته است. مشروح این گزارش به شرح ذیل است.
گردشگری به مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است، اطلاق می شود. البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمی‌شود. براین اساس کسانی که شامل این تعریف می‌شوند نیز گردشگر نامیده می‌شوند. گردشگری انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به گردشگری آبی اشاره کرد. گردشگری آبی به هر نوع فعالیتی که با هدف ورزش، تفریح و سرگرمی در ارتباط با آب صورت می گیرد اطلاق می شود و بدیهی است تمامی این فعالیت ها باید در محیطی دور از محیط زندگی فرد انجام پذیرد تا در حوزه گردشگری نیز بگنجد. از جمله انواع گردشگری آبی می توان قایق سواری و ماهیگیری، غواصی، ماهیگیری تفننی و مسابقات ماهیگیری، ورزش های آبی موتوری، آموزش های قایقرانی، موج سواری، کایاک سواری و قایقرانی در آب های خروشان را نام برد. استان خوزستان با وجود رودخانه های مناسب از جمله کرخه و دز، سد های مختلف و آبی که پشت سدها جمع می شود می تواند پتانسیل خوبی در جذب گردشگر داشته باشد. این سدها در شهرهای اندیمشک، ایذه، مسجد سلیمان و بهبهان قرار دارند که شامل سد و نیروگاه دز و سد کرخه در شهرستان اندیمشک، سد مسجد سلیمان و شهید عباسپور در شهرستان مسجد سلیمان، سد مارون در بهبهان و سد کارون ۳ در ایذه می باشد. به جز این سدهای مخزنی در استان تعدادی سد انحرافی- تنظیمی وجود دارد که مقدار ذخیره آب آن ها نسبت به سدهای مخزنی کم تر است. از حدود دهه پنجاه شمسی سازمان آب و برق خوزستان در حاشیه این سدها شروع به ساخت مکان های اقامتی تفریحی برای کارکنان سازمان و مهمانانی که به استان سفر می کردند کرده است که به  مرور زمان در اختیار عموم برای استفاده قرار گرفته است. از جمله قدیمی ترین
آن ها اقامتگاه روناش در پشت سد دز است که به بهسازی نیاز دارد و مسیر دسترسی آن  از جاده اهواز به اندیمشک به سمت جاده خرم آباد می باشد. از دیگر اقامتگاه ها  استان می توان پلاژهای مارون که در کنار سد بهبهان که شامل ۱۹ پلاژاست و مسیر دسترسی به آن از جاده  اهواز بهبهان به سمت سد مارون می باشد. اقامتگاه دیگر جزیره کوشک (آسماری) است که ۱۱ اقامتگاه داشته و از مسیر اهواز - مسجد سلیمان به سمت اندیکا روستای کوشک سد شهید عباس پور جزیره کوشک قرار دارد. مهمان سراهای داخلی نیز در کنار سد کارون ۳ در ایذه وجود دارد که ماهیت مامور سرا دارند و برای استفاده عموم قرار نمی گیرد. در کنار سد کرخه نیز مهمان سراهایی بنا شده که عمدتا راهیان نور از آن ها استفاده می کنند. از بین این اقامتگاه های تفریحی- اقامتی، اقامتگاه های جزیره کوشک و پلاژهای مارون از کاربرد بیش تری برخودار هستند و امکاناتی از قبیل استخر، زمین فوتبال و والیبال، کافی شاپ، رستوران، قایق های تفریحی می باشند هم چنین دارای آب و هوای مطبوع این مناطق برای تعطیلات آخر هفته بسیار مناسب اند و گردشگران استقبال خوبی از آن ها می کنند. شایان ذکر است که با وجود این مکان های مناسب و زیبا برای گردشگری و با ایجاد یک مدیریت صحیح و پایدار می توان فرصت های خوبی برای گردشگری و طبیعت گردی در استان خوزستان فراهم کرد تا علاوه بر اشتغال زایی، فرصت های مناسب سرمایه گذاری فراهم شده و استان خوزستان به سمت توسعه روز افزون پیش رود. 
برچسب ها: گردشگری ، رودخانه ، سد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار