بسته ویژه خبری تابناک گیلان؛
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود...
کد خبر: ۲۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸ 26 April 2015
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر‌رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به سادگی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پررنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. 

رصد‌خانه «تابناک گیلان» جایی است که خبرهای پوششی و ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم‌توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.
ارسال محموله‌های کمک‌رسانی و امدادگر به نپالی
مدیرکل روابط‌عمومی جمعیت هلال‌احمر از آمادگی ارسال ۴۰ تُن محموله کمک‌رسانی ایران به همراه امدادگر برای زلزله زدگان نپالی خبر داد.

به گزارش تابناک گیلان ، وحید رحمتی درباره ارسال کمک های ایران برای زلزله زدگان نپالی اظهار داشت: آماده سازی محموله امدادی هلال احمر ایران به وزن 40 تُن شامل چادر، پتو، موکت و ست ظروف، هماهنگی با وزارت امور خارجه برای ارسال محموله، انجام مکاتبات متعدد با دفتر فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و منطقه آسیا و اقیانوسیه به منظور ایجاد تسهیلات و انجام هماهنگی‌های لازم برای اعزام تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر از جمله اقدامات انجام شده برای کمک به مردم آسیب دیده نپال تاکنون بوده است.

مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، خاطرنشان کرد: با توجه به وقع پس لرزه‌های متعدد در نپال و عدم امکان فرود هواپیما در فرودگاه کاتماندو، جمعیت هلال احمر در حال پیگیری ارسال کمک‌های امدادی از طریق کشورهای همسایه نپال از جمله هندوستان است که در صورت به نتیجه رسیدن محموله کمک‌های امدادی هلال احمر ایران به این کشور ارسال خواهد شد.

در زمین لرزه 7٫9 ریشتری اخیر در کشور نپال تاکنون حدود 2 هزار نفر جان خود را از دست دادند و چند هزار نفر نیز هم مجروح شدند.


تنها 20درصد کم‌شنوایان توان خرید سمعک دارند
به گزارش تابناک گیلان ،نایب رئیس انجمن شنوایی شناسی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از افزایشها برابری پوشش بیمه‌ای برای سمعک افزود: تنها 20 درصد از نیازمندان می‌توانند از سمعکهای استاندارد استفاده کنند.

سعید ملایری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: طبق آمار موجود از همه افراد نیازمند به استفاده از سمعک تنها 20 درصد در بهترین شکل ممکن از سمعک استفاده می‌کنند. این موضوع دلایل مختلفی را دربرمی‌گیرد که یکی از آنها به عدم پوشش بیمه‌ای مرتبط است.

وی در ادامه افزود: تحت پوشش بیمه قرار نگرفتن پروتز سمعک همیشه به عنوان یکی از معضلات مطرح بوده که در نشستهای خبری به بهانه‌های مختلف مطرح شده است، چراکه از جمله مطالبات مهم مراجعین به ویژه سالمندان مبتلا به کم‌شنوایی است.این افراد علی‌رغم نیاز جدیشان به دلیل هزینه‌های بالای سمعک از خرید آن صرف نظر می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در کتاب ارزشهای نسبی برای خدمات مشاوره و تنظیم سمعک تعرفه در نظر گرفته شده است، اما نکته حائز اهمیت تداوم مراحل درمانی سمعک است که طبق جدول زمانبندی فرد باید تا 2 سال بعد از دریافت سمعک نیز به پزشک مراجعه کند.


شمار قربانیان زلزله نپال به ۲۵۰۰ نفر رسید
بر اساس جدیدترین آمار بر اثر زلزله شدید در نپال تاکنون دست‌کم ۲۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، مسئولان وزارت کشور نپال امروز ــ یکشنبه ــ از کشته شدن دست‌کم 2500 نفر در این کشور بر اثر زلزله صبح روز گذشته به‌شدت هفت و 9دهم ریشتر خبر دادند.

بیش از شش‌هزار نفر نیز در جریان رخ دادن زلزله مجروح شده‌اند.

مقام‌های نپال اعلام کردند که به‌دلیل صعب العبور بودن مسیرها و جاده‌ها به‌ویژه در مناطق کوهستانی این کشور، کمک و امدادرسانی به‌کندی پیش می‌رود و همچنین اعلام دقیق شمار کشته‌ها امکان پذیر نیست.

مسئولان سازمان ثبت زلزله نگاری ایالات متحده مرکز زلزله را در 81کیلومتری شمال غرب «کاتماندو» پایتخت نپال و در عمق 15کیلومتری اعلام کردند.

دست‌کم شش‌میلیون نفر از شهروندان نپالی از بیش از 30 منطقه این کشور در پی وقوع زلزله مجبور به ترک منازل خود شده‌اند.

900 خانه و ساختمان در نپال به‌دلیل فرسوده بودن ساخت و دیوارها فروریخته‌اند.

شاهدان عینی گزارش دادند که وقوع یک زمین‌لرزه شش و هفت‌دهم ریشتری در مرکز دهلی‌نو منجر به لرزش ساختمان‌ها در این ناحیه شد.

47 هندی نیز میان کشته شدگان زلزله قرار دارند.

زلزله قبلی نپال در سال 1934 و با قدرت 8.3 ریشتر روی داد که طی آن 10هزار تن جان خود را از دست دادند.


خانه تئاتر رشت بزودی افتتاح می شود
خانه تئاتر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در خیابان سعدی بزودی افتتاح می‌شود .

به گزارش تابناک گیلان، با کوشش فاطمه شیرزاد عضو شورای شهر رشت و پیگیری‌های انجمن نمایش و مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بزودی خانه تئاتر در این شهر افتتاح می‌گردد.

انجمن نمایش سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در نشست مشترکی با فاطمه شیرزاد نماینده شورای شهر در این سازمان به بیان خواسته‌های هنرمندان تئاتر پرداختند.

در این نشست با امضای صورتجلسه‌ای تعهد شد پلاتوی نمایش سازمان مجهز به نور حرفه‌ای و اتاق فرمان و آگوستیک صدا و جایگاه مخاطبین تجهیز گردد.

اما مهمترین نتیجه این نشست، اتفاق مهم سال برای اهالی تئاتر بود که مصوب شد یکی از املاک شهرداری رشت در مرکز این شهر به عنوان خانه تئاتر در اختیار انجمن نمایش سازمان فرهنگی ورزشی قرار گیرد. از این رو با پیگری مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت و عضو شورای شهر خانه‌ای در خیابان سعدی جنب کلیسا به سازمان فرهنگی ورزشی واگذار شد تا به عنوان خانه تئاتر رشت تبدیل شود.

بزودی این خانه به دفتر انجمن نمایش و پس از انجام عملیات عمرانی به دو پلاتو برای اجرا و تمرین نمایش، موزه تئاتر، ایجاد کانون‌های تخصصی نمایشنامه نویسی و کارگردانی، ایجاد بایگانی و آرشیو فیلم و عکس، انبار دکور و آرشیو لباس و … مجهز می‌شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با جدیت کارهای نقل و انتقال این ملک از شهرداری به سازمان فرهنگی و انجمن نمایش را دنبال می‌کند تا انشاءالله با جشن اردیبهشت تئاتر این خانه افتتاح گردد. همچنین بزودی عملیات عمرانی برای ساخت پلاتو و موزه و… آغاز می شود.


تیم داماش گیلان به مصاف سیاجامگان می رود
مسوول روابط عمومی هیات فوتبال استان گیلان روز یکشنبه در این خصوص گفت : این دو تیم در هفته بیست و دوم از رقابت های فوتبال لیگ دسته اول کشور رو در وری هم قرار می گیرند . 

به گزارش تابناک گیلان ،مجتبی پوربخش  افزود : بر این اساس ، این مسابقه عصر روز سه شنبه هفته جاری هشتم اردیبهشت ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و تیم داماش در این بازی میهمان است . 

وی اظهار کرد : با توجه به اینکه تیم فوتبال داماش گیلان در رقابت های لیگ دسته اول ماندگار شده ، این تیم می تواند بدون استرس مقابل تیم قدرتمند سیاجامگان قرار گیرد .

وی ادامه داد : امیدواریم که تیم فوتبال داماش گیلان در این دیدار نیز بتواند با ارایه یک بازی زیبا برابر حریفش به برتری برسد تا این رقابت ها را با پیروزی به اتمام برساند .

وی بیان کرد : تا پایان هفته بیست و یکم رقابت های فوتبال لیگ دسته اول کشور ، تیم سیاجامگان خراسان با کسب 38 امتیاز در مکان نخست جدول گروه خود قرار دارد و تیم داماش گیلان نیز با کسب 26 امتیاز در مکان ششم قرار دارد . 

مسوول روابط عمومی هیات فوتبال استان گیلان خاطرنشان کرد : در رقابت های فوتبال لیگ دسته اول باشگاه های کشور جام آزادگان ، 24 تیم حضور دارند که در دو گروه 12 تیمی به صورت دوره ای و رفت و برگشت با هم به رقابت می پردازند .

افزایش ترانزیت مواد نفتی از بندرگاه انزلی
به گزارش تابناک گیلان ،سید علی نعیمی با اشاره به دو هزار و 484 تن ترانزیت مواد نفتی صورت گرفته در فروردین ماه پارسال گفت : امسال در این بخش شاهد چهار هزار و 510 تن ترانزیت بودیم .

وی مبداء مواد سوختی ترانزیتی را از ترکمنستان و مقصد را عراق عنوان کرد .

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ، میزان تخلیه و بارگیری کالا طی فروردین ماه امسال در بندرگاه انزلی را 87 هزار و 908 تن عنوان و تصریح کرد : بیشتر حجم واردات را گندم و جو تشکیل می دهد .

به گفته وی طی این مدت چهار هزار و 458 تن کالا از این بندرگاه به خارج از کشور صادر شد که عمدتا محصولات غذایی ، میوه و تره بار، کود شیمیایی ، مواد شیمیایی ، مواد معدنی ، مصالح ساختمانی ، به مقصد روسیه ، آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان بوده است .

نعیمی افزود : تعداد کشتی های پهلو گرفته در این بندرگاه طی فرودین ماه 39 فروند و تعداد کامیونهای بارگیری شده سه هزار و 546 دستگاه بوده است .

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان یادآور شد : در این مدت موجودی کالا در محوطه و انبارهای این بندرگاه امسال با 12.6 درصد رشد نسبت به پارسال به 193 هزار و 348 تن رسیده است .

وی خاطرنشان کرد : بندرگاه انزلی به علت موقعیت بسیار ممتاز جغرافیایی و اقتصادی می تواند به عنوان مرکز داد و ستد محصولات کشاورزی و چوب از شمال ایران به کشورهای حاشیه خزر نقش آفرینی کند .

نعیمی تصریح کرد : با توجه به استقرار کانتینرهای یخچال دار ، این بندرگاه می تواند در آینده نزدیک به عنوان مرکز صادرات محصولات کشاورزی و صیفی جات و تولیدات گلخانه ای استان های شمالی انجام وظیفه نماید .

بندرانزلی با 10 پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری بیش از پنج میلیون تن کالا در سال به لحاظ موقعیت ممتاز جغرافیایی ، نقش مهمی در تسهیل تبادل کالاهای تجاری در منطقه به ویژه در بخش انرژی ایفا می کند .


اجرای طرح هادی در ۱۴ روستای آستارا
به گزارش تابناک گیلان ، سیروس شفقی صبح امروز در جمع دهیاران این شهرستان با اشاره به اختصاص 50 میلیارد ریال اعتبار برای عمران روستایی در این شهرستان اظهار داشت: در یکسال گذشته 121 پروژه با اعتباری بیش از 490میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به روند رو به رشد و توسعه آستارا، افزود: عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر به 156 هزار تن رسیده که خود نشان بارزی از رونق اقتصادی در این شهرستان است.

فرماندار آستارا با اشاره به افزایش 170 درصدی کالاهای صادراتی از این شهرستان گفت: خطوط کشتیرانی آستارا به کشورهای حاشیه خزر راه‌اندازی شده که نوید روزهای خوب برای توسعه اقتصادی غرب گیلان است.

شفقی با اشاره به آغاز آسفالت 30 کیلومتری راه‌های روستایی آستارا، خاطرنشان کرد: دهیاران به عنوان نمایندگان دولت وظیفه خدمت‌رسانی و رفع مشکلات محلی را دارند.

وی با بیان اینکه طرح هادی برای روستاهای بالای 20 خانوار شهرستان آستارا در 9 روستا تدوین و تصویب شد، خاطرنشان کرد: طرح هادی در 5 روستای آستارا نیز بازنگری و تصویب شد و در مجموع طرح هادی در 14 روستای آستارا اجرا می‌شود.

قرماندار آستارا با اشاره به جذب 620 میلیارد اعتبار در یکسال گذشته در بخش‌های مختلف این شهرستان، اظهار داشت:  پایانه صادراتی گل و گیاه در آستارا راه‌اندازی می‌شود.

شفقی با بیان اینکه طرح توسعه بندرآستارا اجرایی می‌شود، گفت: مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که رفع شد و به زودی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اسکله بندر آستارا اجرا می‌شود.


نام نویسی متقاضیان حج تمتع اسفند 84
به گزارش تابناک گیلان ،حسن یگانه امروز  با اشاره به فراخوان مشتاقان مشرف به حج تمتع اظهار کرد: دارندگان اسناد حج تمتع اسفندماه سال 84 برای تکمیل ظرفیت و ثبت‌نام به کاروان‌های حج و زیارت مراجعه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت خالی کاروان‌ها، متقاضیانی که اسناد 21 تا 29 اسفند سال 84 را در اختیار دارند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

مدیر حج و زیارت گیلان از متقاضیان تشرف به حج تمتع خواست تا با توجه به فرا رسیدن حج واجب، هر چه سریع‌تر به کاروان‌های حج و زیارت شهرستان‌های محل اقامت خود مراجعه کنند.


در جاده گیلان محدودیت ترافیکی وجود ندارد
به گزارش تابناک گیلان ،مهیار رستگار با اشاره به وضعیت جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی استان اظهار کرد: تمام محورها باز است و محدودیت ترافیکی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت ماه جاری شرایط ترافیکی خوبی را پشت سر گذاشتیم، افزود: امیدواریم این روند تا پایان سال جاری تداوم یابد.

فرمانده پلیس راه گیلان به موضوع تغییر ارکان وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت: برخی از رانندگان ارکان وسایل نقلیه خود مانند موتور، شاسی، اتاق، رنگ و... را بدون هماهنگی با پلیس تغییر می‌دهند که این امر خلاف قانون است.

وی با تاکید بر اینکه هر گونه تغییر در موتور و رنگ و دیگر ارکان خودرو و سایل نقلیه باید با مجوز پلیس انجام شود، تصریح کرد: پس از بازرسی کارشناس پلیس و اخذ مجوز، راننده می‌تواند نسبت به تعویض ارکان خودرو اقدام کند.

رستگار با اشاره به اینکه تغییر ارکان وسایل نقلیه بدون مجوز مشکل‌آفرین است، خاطرنشان کرد: در صورتی که این کار بدون هماهنگی پلیس انجام شود راننده متخلف به دادگاه معرفی و فرآیند قضایی اجرایی می‌شود.

وی در ادامه رانندگان را به رعایت قوانین توصیه کرد و یادآور شد: ایمنی تردد در جاده‌ها مستلزم رعایت قوانین رانندگی توسط رانندگان گیلان است.


نظارت سازمان چای بر کیفی سازی چای
به گزارش نابناک گیلان ، 'محمدولی روزبهان' روز گذشته (شنبه) در گردهمایی ناظران مالی و خرید این سازمان در شهرستان لاهیجان با توصیه به آنان برای حفظ امانت الهی و حقوق مردم اظهار داشت: با اقدامات خوب سال گذشته دولت تدبیر و امید و حمایت همه مسوولان از چای، شرایط بسیار مناسبی برای برداشت این محصول بوجود آمده که امیدوارم دوباره شاهد رونق صنعت چای در کشور باشیم.

وی اعلام بموقع قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در اسفندماه سال گذشته و افزایش 21 درصدی بهای آن نسبت به سال زراعی 93، پرداخت تسهیلات بهزراعی و اجرای موفقیت آمیز طرح بهزراعی، تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای کشور و پرداخت اعتبار حدود 40 میلیاردتومانی و مشارکت 25 هزار و 500 نفر از کشاورزان چایکار در عضویت این صندوق را از جمله اقدامات دولت در حمایت از صنعت چای کشور ذکر کرد.

روزبهان تاکید کرد: باید همه ارکان صنعت چای کشور، بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «هر اقدامی درجهت تقویت اقتصاد کشور ، جهاد در راه خداست» را سرلوحه کارها و برنامه های خود قرار دهند.

وی ادامه داد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده؛ با تدبیر خوب دولت امسال شرایط چای نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده و خبرهای خوشی از جمله آباد کردن دو هزار هکتار از باغات چای رها شده سال های گذشته و ورود آن به چرخه تولید شنیده می شود.

روزبهان ادامه داد: امید کشاورزان چایکار، مسوولیت دست اندرکاران صنعت چای را بیشتر می کند و محصول چای می تواند جایگاه واقعی اش را داخل کشور باز کند و کارشناسان باید با تلاش خود، این موضوع را عملا به اثبات برسانند.

رییس سازمان چای کشور اضافه کرد: ما معتقدیم چای تولیدی کشور صددرصد کیفی و عاری از هرگونه سم است و سایر کشورها نیز دنبال چای سالم هستند از همین رو، باید علاوه بر رفع نیاز مصرف داخلی، زمینه صادرات چای ایرانی نیز فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات خوبی که از سوی کشاورزان چایکار از جمله هرس باغات، شخم و کودپاشی انجام گرفته و نزولات جوی هم در سال جاری مناسب بوده؛ شاهد تولید کیفی سازی محصول چای خواهیم بود.

رییس سازمان چای کشور بر رعایت دقیق بخشنامه های صادره از سوی سازمان، حضور مستمر ناظران در کارخانه های چای سازی ، همکاری با کارشناسان و مدیران ستادی و مسوولیت پذیری یکایک ناظران خرید و مالی تاکید کرد.

50 هزار خانوار کشاورز چایکار، 30 هزار هکتار باغ چای و 160 واحد چای سازی در استان های گیلان و مازندران در زمینه صنعت چای فعالیت دارند.

هیات وزیران در راستای سیاست های حمایتی بمنظور حفظ ظرفیت تولید و اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی چای، افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو برای سال زراعی 94 - 1393 را به تصویب رساند. 

بر این اساس، قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی پیش رو با افزایش 21 درصدی نسبت به سال زراعی گذشته برای برگ سبز درجه یک 21 هزار و 800 ریال و درجه دو 12 هزار و یکصد ریال تعیین شده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار