معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری اهواز عنوان کرد:
کلنگ ساخت هفت سرای محله در شهر اهواز زده شد که این سراهای محله بیشتر در مناطق حاشیه ای و کمتر برخوردار هستند و با همتی که در شهرداری وجود دارد بر آن هستیم که تاپایان سال و یا نهایتا ماههای ابتدایی سال آینده کار ساخت و ساز و تجهیز این سراهای محله به پایان برسد
کد خبر: ۲۸۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹ 23 August 2016
امیر آهن جان معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز، در پاسخ به این سوال که ضرورت توسعه زیر ساختهای فرهنگی را چگونه ارزیابی می کنید به خبرنگار ما گفت: پیش از پاسخ به این سوال باید شهرها را از نظر بافت و ساختار مورد ارزیابی قرار داد زیرا در هر شهری نیازهای شهروندان متفاوت است. شاید در جایی سطح عمران و خدمات آنقدر ضعیف باشد که ابتدا نیاز به انجام کارهای عمرانی احساس شود. ولی در جایی که از نظر عمرانی در حد متوسطی قرار دارد توسعه فرهنگی به حفظ و نگهداری از خدمات ارائه شده شهرداری ها به شهروندان کمک شایانی خواهد کرد. همچنین بخشی از اهداف توسعه فضاهای فرهنگی رابطه ای مستقیم با مطالبه مردم دارد. ناگفته پیداست در شهرها و محله هایی که مردم مطالبه گر پرورش یافته باشند پیش از آنکه مسئولین شهری به فکر توسعه باشند مردم آن را مطالبه می کنند و تا حصول نتیجه بر خواست خود اصرار می ورزند.ولی گاهی مردم از ابتدا مطالبه گر و خواستار بار نیامده اند در اینجاست که اگر مسئولین نیز در فکر توسعه و پیشرفت نباشند شهر به قهقرا خواهد رفت.

باتوجه به اینکه مقوله فرهنگی بسیار گسترده است و شهر اهواز بعنوان مرکز استان مورد توجه کارشناسان فرهنگی کشور می باشد سوالاتی را از وی پرسیده ایم که خواندن آن می تواند برای مخاطبان جالب باشد.

 وضعیت در کلانشهر اهواز چگونه است؟چه برنامه ای برای توسعه زیر ساختهای فرهنگی در این شهر دارید؟

متاسفانه در سالهای گذشته در شهر اهواز با کمبود شدید زیر ساختها و فضاهای فرهنگی مواجه بوده ایم که این امر تاثیرات سویی را در پی داشته است. ناگفته پیداست در شهرها هر چقدر فضاهای فرهنگی کمتر باشد، مشکلات زندگی شهروندی افزایش می یابد، زیرا فضاها و بستر های فرهنگی فرصتی را برای نزدیک شدن به شهروندان فراهم می سازد و بخصوص اگر این زیرساختها در محلات و در کنار منازل مسکونی واقع شده باشد تاثیراتی چندین برابر خواهد داشت.

با توجه به اهمیت توسعه فرهنگی شهر اهواز و با نظر شهردار محترم و حمایت اعضای شورای اسلامی شهر، کلنگ ساخت هفت سرای محله در شهر اهواز زده شد که این سراهای محله بیشتر در مناطق حاشیه ای و کمتر برخوردار هستند و با همتی که در شهرداری وجود دارد بر آن هستیم که تاپایان سال و یا نهایتا ماههای ابتدایی سال آینده کار ساخت و ساز و تجهیز این سراهای محله به پایان برسد و امکان استفاده از آن ها برای شهروندان فراهم گردد.

هرچند با توجه به شرایطی که در کلانشهر اهواز حاکم است برای ارتقاء سطح فرهنگ در جامعه ضروری است که علاوه بر افزایش ساخت سراهای محله با به مشارکت طلبیدن شهروندان در مسیر توسعه پایدار و فرهنگی شهر گام برداشت.

به نظر شما نگاه محله محوری تا چه میزان بر پیشرفت شهر می تواند موثر باشد؟

هر شهر از محلات مختلفی تشکیل شده است که با توجه به موقعیت قرارگیری، بافت فرهنگی، شرایط اقتصادی و …نیازهای متفاوتی دارد. کارشناسان ما در تحقیقی که انجام دادند توانستند شهر اهواز را در زمینه آسیبهای اجتماعی مورد بررسی قرار دهند تا باتوجه به نیازهای تعیین شده به شهروندان ارائه خدمات صورت گیرد. در زمینه های دیگر نیز هر محله نیازهای مختص به خود را دارد و نمیتوان برای تمام شهر نسخه ای واحد پیچید همانگونه که در یک کشور، شهرهای مختلف با هم تفاوتهای فرهنگی دارند. پس در صورتی که در اداره شهرها بتوان از نگاه محله محوری بهره برد می توان یک گام بزرگ در مسیر توسعه برداشت و از سویی دیگر اگر بتوان مدیریت محلات را در اختیار خود شهروندان قرار داد بدون شک جلوی بسیاری از هزینه های اضافه که به علت شناخت ناکافی از محلات خرج می شود گرفته شده و آنها در مسیر مناسب و مورد نیاز محله هزینه می شود. در چنین شرایطی شهرداری وظیفه هماهنگی میان محلات را برعهده خواهد داشت و جزئیات و مدیریت محله و رفع مشکلات را برعهده شهروندان قرار خواهد داد.

سپردن مدیریت محلات به شهروندان چه تاثیری برکاهش هزینه های شهروندان خواهد داشت؟

از دیرباز تاکنون هیچگاه ارتباط مردم با شهرداری ها چندان خوب نبوده است زیرا همیشه تصور بر این بوده است که شهرداری در پی فرصتی برای اخذ پول از شهروندان است. شاید همین نگاه باعث شده باشد که همکاری و هماهنگی کمتری میان شهروندان و شهرداری صورت گیرد و درنهایت نتیجه آن افزایش هزینه های تحمیل شده بر شهرداری است.

اما در صورتی که شهرداری از مشارکت و همکاری مردم برخوردار باشد بهتر می تواند به اداره شهر بپردازد. پرداخت بموقع عوارض، همکاری مردم در حفظ و نگهداری تجهیزات شهری، کاهش تولید زباله و حتی مطالبه به موقع حقوق شهروندی از شهرداری به اضافه بسیاری دیگر می تواند کمک بزرگی به شهرداری در راستای کاهش هزینه ها و خدمات باشد. همچنین در صورتی که شهروندان به این نکته توجه نمایند که عمده بودجه شهرداری از پول خود مردم تامین می شود بدون شک در حفظ و حراست از شهر کوشا خواهند بود و اجازه صرف هزینه های اضافه را نخواهند داد.

به عنوان مثال امروزه یکی از مشکلات ما در موضوع جمع آوری پسماند است که به معضلی در شهر اهواز تبدیل شده است. در حال حاضر در تمام محلات اهواز حداقل روزانه یکبار زباله ها جمع آروی می شوند و در برخی حتی دوبار در روز اقدام به جمع آوری زباله ها می شود که هزینه های میلیاردی و بسیار هنگفتی را بر دوش شهرداری تحمیل می کند. این در حالی است که با کارهایی که در دست اقدام است و آموزش هایی که از سوی شهرداری به شهروندان ارائه می شود امیدواریم در این هزینه ها صرفه جویی صورت گیرد که بدون شک هزینهای صرفه جویی شده در راستای پیشرفت، توسعه عمرانی و فرهنگی شهر هزینه خواهد شد.

اگر بتوانیم در شهر اهواز اینگونه هزینه ها را که صرف کارهای خدماتی می شود کاهش دهیم و بودجه های صرفه جویی شده را برای زیرساختهای فرهنگی، تفریحی و ورزشی هزینه کنیم با سرعتی چشمگیر به سوی قله های پیشرفت حرکت خواهیم کرد و با داشتن مردمی با فرهنگ غنی و آگاه به اصول شهروندی شهری مدرن را پیش روی خواهیم داشت.

در پایان پیام شما برای شهروندان چیست؟

ضمن قدردانی از همکاری های شایسته مردم فهیم اهواز، دست طلب کمک به سوی آنها دراز می کنم و استدعا دارم شهرداری را در کاهش هزینه های غیرضروری یاری رسانده و از شهر مانند خانه خود مراقبت نمایند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار