کد خبر: ۲۸۴۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹ 26 August 2016
استاندار خوزستان گفت:این استان با احتساب نفت رتبه دوم و بدون نفت رتبه چهارم تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است، ولی متاسفانه رتبه دوم بیکاری کشور را نیز داراست.

غلامرضا شریعتی شامگاه پنجشنبه در برنامه تلویزیونی ' سیمای خدمت ' به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد:رفع معضل بیکاری فقط با ایجاد کارگاههای زود بازده، توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی، صنایع پایین دستی پتروشیمی وامثال آن حل می شود. 

وی افزود: ستاد اجرایی حضرت امام (ره) اعتباری بیش از سه هزار میلیارد ریال برای اعطای وام های مشارکتی به سرمایه گذاران استان اختصاص داده و به میزان سرمایه گذاری سرمایه گذاران وام می دهد که مبلغ این وامها پس از شروع به کار و سود دهی، قسط بندی می شود.

شریعتی گفت: همچنین صندوق کارآفرینی مهر امید ٣٠٠ میلیارد ریال جهت اعطای وام های کارآفرینی در نظر دارد که تا پایان سال ٦٠٠ تا ٧٠٠ میلیارد ریال می شود و امیدواریم به خوبی استفاده شود تا اقتصاد پایین دستی و تکمیلی استان رونق پیدا کند و اشتغال خوبی ایجاد شود.

وی در خصوص اولویت دولت در انجام پروژه های نیمه کاره اظهار کرد:دولت در ابتدای کار بنا داشت تا به علت کمبود منابع مالی پروژه های بالای ۸۰ درصد را به سرانجام برساند و سپس پروژه های جدید را آغاز کند.

استاندار خوزستان تصریح کرد:پروژه هایی که هفته دولت در خوزستان امسال به بهره برداری می رسند، بیش از۱۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارند و این مقدار در سال آینده ۱۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که با اعتبارات تملک دارایی استانی و ملی اجرا شده اند.

**** تمهیدات دولت برای رفع مشکلات تامین آب 
شریعتی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه های دولت در استان برای رفع مشکلات آب شرب شهروندان در شهرهای مختلف استان، گفت: بیشتر استان های کشور با مشکل کمی آب مواجهند و در خوزستان با مشکل کیفی آب مواجهیم که در این زمینه در کشور متمایز هستیم.

وی ادامه داد: در استان به استثنای تنها سه شهر آب مابقی شهرها به سختی قابل خوردن است.

شریعتی با اشاره به آغاز به کار طرح های آبرسانی غدیر و جنوب شرق استان گفت: این طرح ها مجموعا نیازمند ٧٥ هزار میلیارد ریال است اما تاکنون و پس از گذشت ۹ سال تنها حدود ١٠ هزار میلیارد ریال هزینه شده که مبلغ کمی است.

استاندار خوزستان بیان کرد: حداقل ٥٠ هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است تا این طرح به سرانجام برسد و با مذاکراتی که با معاون اول رییس جمهور داشتم قرارداد خرید ١٠ هزار میلیارد ریال لوله ویژه این طرح منعقد شد و بانک سپه و پارسیان تامین بودجه این قرارداد را پذیرفت که این قرارداد به تنهایی به اندازه بودجه مصرف شده کل این پروژه در هشت سال گذشته بوده و گامی بزرگ در جهت اجرای این پروژه است.

وی ادامه داد: شخص رئیس جمهور و معاون اول به امور خوزستان و به خصوص مسئله آب و فاضلاب خوزستان اهتمام ویژه دارند و امیدواریم مشکلات تامین آب خوزستان در دولت دوم تدبیر و امید به سرانجام برسد. 

وی تصریح کرد: در بخش فاضلاب نیز در دولت قبل اقدامات زیادی انجام شده و پنج هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت فروخته شده اما کارها در حوزه فاضلاب نیمه تمام مانده اند که باید به صورت همزمان و هرچه سریعتر حل شود.

وی گفت: همچنین رئیس جمهور تاکید کردند در برنامه پنج ساله ششم مسئله احیای کارون تعیین تکلیف شود و به سرانجام برسد.

** راهبردها برای توسعه زیرساخت های راه و جاده
استاندار خوزستان در ادامه سخنانش در خصوص موضوع جاده های استان نیز، بیان کرد:جاده رامهرمز به بهبهان که جاده ای پرتصادف و پرتردد است با پیگیری های انجام شده مجوز ساخت ۴۰ کیلومتر نهایی آن اخذ شده و به عنوان یک طرح ملی وارد مناقصه شده است.
شریعی اضافه کرد: همچنین جاده هفتگل به اهواز طی ۲ ماه آینده به مناقصه می رود و چهار بانده می شود.

وی گفت: جاده ایذه به کارون ۳ نیز در حال انجام است که قرارگاه خاتم الانبیا پروژه را در دست دارد.

استاندار خوزستان درباره جاده اهواز به مسجد سلیمان نیز گفت: این جاده بودجه ای ناچیز در حد ٩ میلیارد ریال نیاز دارد اما مشکل آن محیط زیستی است که با طراحی جدید و پیش بینی یک تونل در این مسیر، مشکل محیط زیستی این جاده حل خواهد شد و اهواز به مسجد سلیمان حدود ۴۰ کیلومتر نزدیکتر خواهد شد.

شریعتی در خصوص فرودگاه جدید اهواز گفت: در دولت سابق تفاهم نامه ای میان استانداری خوزستان و وزارت راه منعقد اما پیگیری نشده بود که با جلسه ای که با وزیر راه داشتم مشکلات و حجم ترافیک مازاد در این فرودگاه بیان شد و توانستیم موافقت وزیر را جهت احداث فرودگاه جدید اهواز اخذ کنیم.

وی گفت: عملیات اجرایی فرودگاه جدید اهواز در زمینی به مساحت یک هزار و ٣٠٠ هکتار با ظرفیت افزایش تا ٢ هزار و ٣٠٠ هکتار در آزادراه ماهشهر- اهواز تا دو هفته آینده آغاز به کار خواهد شد.
شریعتی با بیان اینکه سرمایه گذاد خارجی این فرودگاه را اجرا خواهد کرد، افزود: احتمالا با همکاری وزارت راه یک سرمایه گذار ایتالیایی کار اجرای فرودگاه اهواز را در دست بگیرد.

*** راهبردها برای اجرای پروژه های راه آهن 
استاندار خوزستان در خصوص پروژه های راه آهن خوزستان گفت: خط دوم راه آهن اهواز به بندرامام به زودی به سرانجام خواهد رسید.

خط راه آهن باربری بندرامام به خرمشهر و شلمچه نیز توسط یک کنسرسیوم متشکل از فولاد خوزستان و منطقه آزاد اروند اجرا خواهد شد که دولت هم یک هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال جهت اجرای این خط آهن در اختیار این کنسرسیوم قرارخواهد داد. 

وی راه آهن خوزستان به اصفهان را مهمترین راه آهنی دانست که توسعه استانهای خوزستان و چهارمحال وبختیاری در حوزه های تجاری و گردشگری و زیرساختی را در برخواهد داشت و افزود: این خط راه آهن در سال ۴۸ از سوی یک شرکت ایتالیایی مورد پژوهش قرار گرفته و از آن سال توجیه اقتصادی داشته که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد؛ شرکت دایلم کره قرار است این پروژه را اجرا کند و در حال حاضر در مرحله نقشه کشی است. 

شریعتی با تاکید بر توسعه گردشگری و تایید مشکلاتی که در زیرساختهای گردشگری استان وجود دارد، بیان کرد:خوزستان با داشتن سه محوطه تاریخی ثبت جهانی شده، دریا، رودخانه، بازارهای خوب، کوهستان، چهارفصل بودن و موارد بسیار زیاد مناسب، در کشور کم نظیر است اما متاسفانه کمتر به این بخش توجه کرده ایم و البته قدم های خوبی برداشته شده است. 

استاندار خوزستان ادامه داد: تفاهم نامه ای برای احداث هتل پنج ستاره کارون در اهواز منعقد شده است، همچنین یک شرکت هلدینگ اعلام آمادگی کرده که در ۹ شهر استان هتل سازی کند که در حال مکان نمایی جهت معرفی به این شرکت هلدینگ هستیم که جهش خوبی در افزایش ظرفیت هتل های استان خواهد بود. 

وی گفت: همچنین در تلاشیم با افزایش ظرفیت و کیفیت بیمارستان های استان، توریست های درمانی کشور عراق را که به اهواز می آیند را در استان نگه داریم که منفعت آن به استان برسد و سهم خوبی در توسعه استان بگذارد.

*** راهبردها برای رفع مشکلات زیست محیطی
شریعتی در پاسخ به وجود مشکلات و مسایل زیست محیطی و ریزگردها در استان گفت: دولت مصوبات خوبی در حوزه ریزگردها داشته است و وزارت نفت برنامه نهالکاری به میزان دارد بین ٧٠٠ تا یک هزار میلیارد ریال را دارد که برای افزایش فضای سبز و تثبیت شن های روان است.

وی با اشاره به شناسایی حوزه های داخلی ریزگردها، اظهار کرد: در رفع حوزه های داخلی ریزگردها مشکلی نداریم اما مشکل اصلی حوزه های خارج از کشور هستند که نیازمند عزم بین المللی و تلاش کشورهای منطقه ای است. 

شریعتی با اشاره به رهاسازی آب در هورالعظیم و رهاسازی آب رودخانه زهره در جهت تثبیت حوزه های داخلی ریزگردها گفت: حوزه های داخلی تا اندازه زیادی مشکلاتشان رفع شده است. 

وی ادامه داد: یک بیمارستان به همت صنایع فولاد و استانداری در حال ساخت است که قرار است بیمارستان ویژه تنفسی و همچنین مرکز تخصصی تحقیق و پژوهش در خصوص مسایل تنفسی شود و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد.

شریعتی در خصوص توسعه مناطق حاشیه ای و محروم استان گفت: در سفری که وزیر نفت به بندرماهشهر داشت و درگیر آتش سوزی پتروشیمی بوعلی ماهشهر بودیم، مسایل مناطق محروم اهواز از جمله ملاشیه، کوت عبدالله و غیره را به وی انتقال دادیم که قول پرداخت یک هزار و ٥٠٠ تا یک هزار و ٧٠٠ ملیارد ریال جهت توسعه این مناطق را داد و قطعا با این مبلغ کمکهای خوبی به این مناطق خواهد شد و از محرومیت خارج می شوند.

شریعتی با اشاره به توجه ویژه ای که به بخش آموزش و پرورش دارد، بیان کرد: هر پنجشنبه ٢ ساعت به طور ویژه خارج از تمام برنامه ها برای آموزش و پرورش استان وقت میگذارم و مدیرکل به همراه ۲ مدیر شهرستانی و فرمانداران آن شهرستانها به دفتر من می آیند و مسایل و مشکلاتشان بررسی می شود که شرکت های صنعتی استان و فرمانداران مامور به حل مشکلاتشان می شوند. 

وی گفت: تعداد هفت هزار معلم در استان کمبود داریم که با معاون اول رئیس جمهور مذاکراتی داشتیم و تایید ضمنی استخدام آنها را گرفته ام که کل سهمیه ویژه نیروهای بومی استان است و امیدواریم به زودی تایید نهایی و کتبی معاون اول را اخذ کنیم. 

شریعتی گفت: تاکید من در تمام شوراها و جلسات این است که آموزش و پرورش اولویت اصلی و دراز مدت استان است و باید همه جانبه به آن توجه شود.

وی تاکید کرد: خوزستان توسعه نمی یابد جز به دست خوزستانی ها و نباید به این فکر باشیم که یک نفر از خارج از استان بیاید و معجزه کند.

حضور استاندار در این برنامه تلویزیونی از سری برنامه های گرامیداشت هفته دولت است.

نمایشگاه دستاوردهای هفته دولت پنجم تا هشتم شهریور در محل نمایشگاه های بین المللی خوزستان برپاست.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار