مدیر اداره جهاد کشاورزی امیدیه با انتقاد از عملکرد پیمانکاران پروژه‌های طرح 550 هزار هکتاری در این شهرستان گفت: سوء مدیریت مؤسسه جهاد نصر و انتخاب پیمانکاران طراز دوم، بسیار ضعیف و ناموفق ضررهای زیادی به کشاورزان شهرستان وارد کرده است.
کد خبر: ۲۹۰۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ 04 September 2016

سید داوود علوی‌فر  مدیر  اداره جهاد کشاورزی امیدیه در خصوص آخرین وضعیت روند اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در شهرستان امیدیه اظهار کرد: مؤسسه جهاد نصر با تعیین 3 پیمانکار در قالب 3 پروژه از سال 90 عملیات خود را در این شهرستان آغاز کرد. این سه پروژه شامل حوزه R1، پروژه‌های شهید رجایی یک و 2 هستند.

وی افزود: عملیات اجرایی طرح 550 هزار هکتاری در حوزه R1 در سطح 6500 هکتار توسط شرکت جهاد توسعه، پیمانکار تعیین شده از سوی مؤسسه جهاد نصر به منظور احداث شبکه‌های آبیاری و زهکش‌ها و تسطیح اراضی از سال 90 آغاز شد. تاکنون 2500 هکتار از این حوزه به بهره‌برداران تحویل داده شده و 2000 هکتار دیگر نیز آماده تحویل وجود دارد. البته عملیات تسطیح اراضی در حوزه R1 هنوز انجام نشده است.

علوی‌فر با بیان این‌که پروژه شهید رجایی یک در سطح 2200 هکتار به منظور احداث شبکه‌های آبیاری، احداث زهکش‌های زیرزمینی و تسطیح اراضی تعریف شد، تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه طبق گفته‌های پیمانکار 90 درصد است اما تاکنون حتی یک هکتار هم از این طرح به بهره‌برداران و کشاورزان تحویل داده نشده و معتقدیم که پیشرفت فیزیکی این پروژه 60 درصد است.

وی ادامه داد: مؤسسه جهاد نصر در آغاز، شرکت جهاد نصر مازندران را پیمانکار پروژه شهید رجایی یک تعیین کرد اما شرکت جهاد نصر مازندران پس از چندی، پروژه را تعطیل و مؤسسه جهاد نصر این پروژه را به شرکت خصوصی آبادکار واگذار کرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی امیدیه عنوان کرد: همچنین پروژه شهید رجایی 2 در سطح 2000 هکتار به منظور راه‌اندازی شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکش‌های زیرزمینی و تسطیح اراضی توسط مؤسسه جهاد نصر خراسان که از سوی مؤسسه جهاد نصر به عنوان پیمانکار پروژه مذکور انتخاب شده بود، در سال 90 آغاز شد.

علوی‌فر ادامه داد: با وجود این‌که پیمانکاران این پروژه پیشرفت فیزیکی این پروژه را 70 درصد اعلام می‌کنند اما تاکنون حتی یک هکتار نیز در این پروژه به بهره‌برداری نرسیده است. البته این پروژه نیز پس از چندی تعطیل و ادامه پروژه به شرکت خصوصی آبادکار واگذار شد.

وی با انتقاد از عملکرد پیمانکاران پروژه‌های شهید رجایی در شهرستان امیدیه بیان کرد: معتقدیم که مؤسسه جهاد نصر به علت انتخاب پیمانکاران طراز دوم و ناموفق عملکرد بسیار ضعیفی در اجرای طرح 550 هزار هکتاری در شهرستان امیدیه داشته و البته معتقدیم این مؤسسه در شهرهای دیگر عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

علوی‌فر با بیان این‌که عملکرد پیمانکاران مؤسسه جهاد نصر در پروژه‌های شهید رجایی از لحاظ کیفی رضایت‌بخش نیست، گفت: مؤسسه جهاد نصر اعتبارات طرح 550 هزار هکتاری را به خوبی مدیریت کرده است اما با انتخاب پیمانکاران طراز دوم، ضعیف و ناموفق که در نهایت کار خود را تعطیل کردند، باعث وارد شدن ضرر بسیار زیادی به کشاورزان امیدیه شد.

وی با اشاره به محرومیت 2000 بهره‌بردار و کشاورز شهرستان امیدیه از کشت به علت تأخیر در تحویل پروژه‌های شهید رجایی و با بیان این‌که ضررهای بسیاری بابت نواقص این پروژه‌ها به کشاورزان وارد شد، عنوان کرد: مقرر شده است تا نواقص این پروژه‌ها در سطح 2000 هکتار به صورت پیمانی به یک شرکت خصوصی واگذار و رفع شود. دو یا سه سال است که اراضی کشاورزان شهرستان که در قالب پروژه‌های شهید رجایی قرار گرفته‌اند، کشت نمی‌شوند و هیچ کس یا نهادی هم برای جبران این ضررها و خسارات ناشی از محرومیت کشت بهره‌برداران وجود ندارد که این وضعیت، شرایط بحرانی برای ما ایجاد کرده است.

علوی‌فر ادامه داد: شرایط بحرانی و ضرر کشاورزان ناشی از این روند اجرای طرح، تمام شهر از فرمانداری و امام جمعه و به ویژه مدیریت جهاد کشاورزی امیدیه را درگیر خود کرده است و با وجود این‌که مجری طرح 550 هزار هکتاری مؤسسه جهاد نصر است، کشاورزان در اعتراض به عملکرد پیمانکاران در پروژه‌های طرح 550 هزار هکتاری به ما مراجعه می‌کنند و به دلیل این‌که در قالب این پروژه دو یا سه سال است که چند هزار از اراضی کشاورزی زیر کشت نمی‌روند، حجم زیادی از محصولات کشاورزی را از دست دادیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار