استاندار خوزستان با اشاره به اختلاف شهرداری اهواز و سازمان نظام پزشکی در خصوص نرخ دفع زباله های مراکز درمانی و مطب های پزشکان اظهار کرد: مرکز بهداشت باید خود متولی موضوع ساماندهی پسماند باشد و در این خصوص مطالبه گر باشد و نه آنکه مدافع شهرداری باشد.
کد خبر: ۲۹۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳ 08 September 2016

غلامرضا شریعتی در کارگروه ساماندهی پسماند  اظهار کرد: در جامعه ما فرهنگ فردگرایی قوی است و در مقابل، جمع گرایی ضعیف است؛ همه تلاش می کنند که چهاردیواری خود را حفظ کنند و فکر می کنند که مسئولیت دیگری بر گردن ندارند.

وی افزود: همواره کارهای ما اگر در یک بخش باشد موفق هستند اما اگر کارها بین بخشی باشند و اگر لازم باشد بین چند سازمان انجام شوند، به نتیجه ای نمی رسند؛ روحیه تشکیل جامعه توسعه یافته را نداریم اما خانه های توسعه یافته و شیکی داریم.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم فعالیت های جمعی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته عمده درآمدها صرف هزینه بهداشت، پسماند و فاضلاب و دیگر امور اجتماعی می شود اما درآمدهای ما هزینه مسائل شخصی می شود و در نتیجه آنها موفق عمل می کند و ما موفق نیستیم.

شریعتی ادامه داد: اصلاح این امر نیازمند تغییر نگرش هم در دولت و هم در مردم است. نباید احساس کنیم اگر پولی به نهادهای عمومی پرداخت می شود، از جیب ما خارج می شود. البته به دلیل آن که نهادهای عمومی خدمات مناسبی ارایه نمی دهند، همواره نسبت به آنها بی اعتمادی وجود دارد و احساس می شود که این نهادها، نمایندگان خوبی برای صیانت از این سرمایه ها نیستند و پولها برای فعالیت های اصلی هزینه نمی شود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در ارایه خدمات شهری گفت: مردم احساس نمی کنند که این پول برای خدمت به آنها هزینه می شود و با هزینه ای کمتر یا هزینه ای بیشتر در ارایه خدمات تغییری دیده نمی شود، همچنین در کیفیت خدمات تغییری ایجاد نمی شود. به همین جهت این بدبینی همیشه وجود دارد در صورتی که تغییر رویکردها اعتماد را افزایش می دهد و بدون تغییر نیز بی اعتمادی ادامه پیدا می کند و چرخه معیوب می ماند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: باید تلاش بر این باشد که محیط زیستی داشته باشیم که قابلیت زیست بهتر را داشته باشد و در این خصوص همه دستگاه ها متولی هستند.

شریعتی با اشاره به اختلاف شهرداری اهواز و سازمان نظام پزشکی در خصوص نرخ دفع زباله های مراکز درمانی و مطب های پزشکان اظهار کرد: مرکز بهداشت باید خود متولی این موضوع باشد و در این خصوص مطالبه گر و نه آنکه مدافع شهرداری باشد.

وی تصریح کرد: شهرداری نیز باید سریعا این کار را انجام دهد؛ در شهرداری کم نظمی و بی نظمی وجود دارد که در این خصوص باید فعالیت ها منظم تر انجام شود. مدیریت شهرداری باید علمی و برنامه ریزی شده باشد تا به نحو مطلوب خدمات ارایه و فعالیت ها انجام شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: در خصوص بحث دفع زباله های مراکز پزشکی باید کارها انجام شود و توافقی دست یابد تا این پسماندها به شکل بهداشتی دفع شوند؛ پزشکان از تمکن مالی برخوردارند و البته ما نیز نمی خواهیم که پزشکان یارانه ای بدهند بلکه نرخ تمام شده و نهایی را پرداخت کنند و در این خصوص قیمت اضافی نیز دریافت نشود بلکه همان هزینه ارایه خدمات باید دریافت شود.

وی با انتقاد از عدم حضور برخی مدیران در جلسات کارگروه پسماند گفت: تاکید می کنم که خود مدیران در جلسات کارگروه حضور داشته باشند و اگر به هر دلیلی نماینده متخصص آنها حضور پیدا می کند باید با اختیارات کامل باشد؛ در این خصوص فرمانداران نیز باید وارد کار شوند.

شریعتی با بیان اینکه باید بررسی شود که کدام شهرداری ها فعال تر هستند، عنوان کرد: باید مشخص شود کدام شهرداری ها در راستای بهبود وضعیت تلاش کرده اند تا بتوان به آن شهرداری ها بیشتر کمک کرد و اگر یک شهرداری عملکرد کمتری داشته باشد نیز کمک کمتری به آن تعلق می گیرد.

وی ادامه داد: از محل ارزش افزوده باید حداقل 40 درصد به فعالیت های عمرانی و خدماتی که ارایه می دهند، اختصاص پیدا کند. در این خصوص نیز شهرداری ها باید حساب جداگانه ای داشته باشند تا این سهم را به صورت مشخص صرف هزینه های جاری نکنند. نمی توان این عوارض را صرف حقوق کارکنان کرد و در این خصوص باید شهرداری ها گزارش کار ارایه دهند.

استاندار خوزستان گفت: مدیریت شهری باید متحول شود و تغییر کند و رو به جلو رود؛ نباید به شهرداری به عنوان بنگاه کاریابی نگاه شود بلکه باید یک سازمان با وظیفه ارایه خدمات تخصصی باشد.


منبع: ایسنا
برچسب ها: اهواز ، پسماند ، شهرداری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار